    Subject: Re: Odsprzedaż usług - KPIR kol 10 czy 13?
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    <5ff091f0$0$549$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff0b8af$0$524$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff0fc58$0$558$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff10946$0$542$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff1be1f$0$31099$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff1cb19$0$550$65785112@news.neostrada.pl>
    From: Kviat
    Date: Sun, 3 Jan 2021 16:48:44 +0100

    W dniu 03.01.2021 o 14:48, cef pisze:

    > Nabudowałeś tych przykładów, żeby udowodnić, ale nie wiem co.

    Odnosiłem się do tego:
    "czyli faktura niezapłacona kosztem nie była"
    I tylko do tego.

    > Sporna pozostaje tylko data kiedy stosowanie memoriału przy KPiR
    > zostało "użytkowo zaklepane",

    Napisałem już, że nie będę się spierał czy jajko było pierwsze, czy
    kura. Bez problemu uznaję, że masz rację.

    Metoda uproszczona czy memoriałowa jest jakby bez związku ze
    stwierdzeniem, powtórzę:
    "czyli faktura niezapłacona kosztem nie była"

    > choć nie odbiegało to generalnie od przyjętego modelu dla ksiąg
    > rachunkowych,
    > bo większość i tak była zapłacona.

    I właśnie do tego się odniosłem. Że przed 2013 rokiem czy była
    zapłacona, czy nie była, nie miało znaczenia - była kosztem pomimo braku
    zapłaty.
    Sposób księgowania (metoda uproszona/memoriałowa) to zupełnie inny temat
    - sądziłem, że zamknięty :)

    > Pamiętam dyskusje w internecie (na tej grupie też gdzieś pewnie w
    > okolicy 2000 roku), różne interpretacje i spory czy w ogóle KPiR można
    > rozliczać memoriałowo - zawsze ten cytowany tu ustęp był przywoływany.

    OK. No problem. No hay problema. Cap problema. ?? ???

    > Jak ktoś całe życie siedział w ustawie o rachunkowości,
    > to może nawet tego nie zauważył, czego jesteś ewidentnym przykładem.

    Z tego można wyciągnąć wniosek, że jeżeli ktoś siedzi całe życie w KPIR,
    to zauważa wszystkie zmiany, różne interpretacje i dyskusje ;)

    Pewne ogólne zasady dotyczące podatku od osób fizycznych są niezależne
    od tego, czy ktoś rozlicza się KPIR czy pełną księgowością.
    Nigdy nie było tak, że przy pełnej księgowości mogłeś w koszty wrzucić
    fakturę niezapłaconą, a w KPIR i nie mogłeś. To by była skrajna
    nierówność traktowania podmiotów gospodarczych.

    Dlatego zmiana wprowadzona dopiero w latach 2013-2015 nakazywała
    wyrzucanie takich niezapłaconych faktur z kosztów niezależnie od sposobu
    rozliczania podatków. Była to zmiana w ustawie o podatku od osób
    fizycznych (czyli zmiana zasad ogólnych), a nie w jakimś rozporządzeniu
    dotyczącym prowadzenia KPIR czy ksiąg rachunkowych. Równocześnie zresztą
    ze zmianą ustawy o podatku CIT - żeby była równość w traktowaniu
    podmiotów gospodarczych.
    Po co byłby wprowadzany nakaz wyrzucania z kosztów niezapłaconych faktur
    prowadzącym KPIR, skoro (jak twierdzisz) i tak takich faktur nie można
    było już wcześniej wrzucać w koszty?

    Ja rozumiem, że nasze prawo podatkowe jest pełne absurdów i
    nielogiczności i chętnie Ci przyznam rację, że w KPIR nie można było
    niezapłaconych faktur wrzucać w koszty jeszcze przed rokiem 2013 (i od
    roku 2016? - skoro przepis przestał obowiązywać?), ale chciałbym poznać
    na podstawie jakiego przepisu "faktura niezapłacona kosztem nie była"
    już wcześniej (i później?).
    Bo ja pamiętam, że normalnie się wrzucało w koszty faktury niezapłacone.
    I w pełnej księgowości i w KPIR.

    I temu służyły te nabudowane przeze mnie przykłady - jedyne informacje
    jakie znalazłem, że dopiero od 2013 takie niezapłacone faktury trzeba
    było z kosztów wyrzucać. Ani jednej wzmianki, że wcześniej nie można
    było niezapłaconej faktury wrzucić w koszty przy rozliczaniu KPIR.

    Pozdrawiam
    Piotr