    Subject: Re: Odsprzedaż usług - KPIR kol 10 czy 13?
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    <5ff1be1f$0$31099$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff1cb19$0$550$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff1e75c$0$553$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff21514$0$547$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff2d5f6$0$510$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff2f2c1$0$31099$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff3296a$0$509$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff34242$0$547$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff3654f$0$509$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff37d54$0$501$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff43c24$0$516$65785112@news.neostrada.pl>
    From: cef <c...@i...pl>
    Date: Tue, 5 Jan 2021 16:36:30 +0100

    W dniu 2021-01-05 o 11:14, Kviat pisze:

    > Tak właśnie zrobiłem.
    > I zauważyłem problemy.

    Bo patrzysz przez pryzmat ksiąg handlowych.

    > I to jest właśnie, moim zdaniem, mnożenie problemów.

    Bo patrzysz przez pryzmat ksiąg handlowych.

    > Musisz dwa razy klasyfikować wydatek.
    > "zafałszowanego" podglądu na ilość kosztów
    > przypadających na "cośtam" w danym okresie.
    > Albo musiałbyś ten koszt z czerwca, po zapłacie, antydatować w systemie
    > wstecznie przyporządkowując go do "cosia" na styczeń.
    > Już widzę ten burdel jakby doszło klasyfikowanie kosztów ze względu na
    > to czy jest zapłacony, czy nie...

    Bo patrzysz przez pryzmat ksiąg handlowych.
    W księgowości prostej nie ma przypadania na coś tam,
    nie ma okresowych, rodzajowych, zadnych rozrachunków, nkupów, planow kont
    itd itp

    > I tu wychodzą na jaw minusy takiego rozliczania kosztów przy większej
    > skali działalności.

    Skale - czy też stosowne narzędzia- są wystopniowane jeśli chodzi
    o wielkość biznesu. Piszesz poniżej o dbaniu o okresy czy tez nawet o
    dbaniu o własny biznes, ale czy proponowałbyś takie narzędzia (które
    koniecznie usiłujesz zastosować w KPiR) komuś kto jest na karcie podatkowej?

> [...]
    > w następnym. I szczerze mówiąc mam to gdzieś ;)
    >
    > Za to nie mam gdzieś swojego biznesu.
    > Przy mniejszej skali dasz radę ogarnąć biznes bez martwienia się które
    > koszty przypadają do czego, kiedy przypadają i gdzie przypadają.
    > Przy większej skali nie dasz rady.
    >
    > Mało tego, przy większej skali działalności, klasyfikujesz koszty nie
    > tylko w/g rodzaju i czasu (czyli czasu powstawania i do czego się
    > odnoszą), ale i w przestrzeni, czyli w/g miejsca powstawania, bo firma
    > może mieć klika oddziałów.
    >
    > Bez tej wiedzy (które koszty odnoszą się do czego i kiedy) możesz zabić

    Biznes dla którego przeznaczona jest KPiR to kilkaset tysięcy obrotu
    miesięcznie. Wiem, że nawet produkcyjną firmę tej skali
    da się ogarnąć, prowadzić i rozwijać jednoosobowo.
    I to w zasadzie bez jakiegoś całościowego wsparcia oprogramowaniem ERP.
    Myślę, że kasowość w opisanym przeze mnie wydaniu
    nic by tu nie skomplikowała czy zaciemniła.

    > Ale takie ewidencje już istnieją. Nazywamy to rozrachunkami.
    > Nie może być tak, że to osoba płacąca decyduje o tym, czy coś jest
    > kosztem, a coś nie jest kosztem (bo teraz nie zapłaci, tylko później), a
    > do tego by to się sprowadziło.

    Znowu ten pryzmat :-)
    Są chyba mechanizmy prawne nadal, które ograniczają terminy płatności
    stosowane w obrocie, więc aż tak bardzo manewrować się nie da.
    Niepłacenie zupełne też eliminuje z obrotu.

    > I brak wiedzy, którego okresu i czego faktycznie te koszty dotyczą.
    > Za to będziesz miał wiedzę, kiedy miałeś pieniądze na zapłatę :):)

    Znowu patrzysz przez pryzmat.

    > Albo niektóre sprawy mają bardziej przemyślane.

    Stosownie do skali działalności jest to dobrze wymyślone,
    ale nie jest praktyczne w małej firmie (sprawdzone :-))

    > Założyłem, że tak tylko sobie luźno wymieniamy myśli... to w końcu grupa
    > dyskusyjna, a nie wirtualne biuro porad do rozwiązywania problemów.
    > Przyjemnie jest od czasu do czasu pogadać z kimś na grupach dyskusyjnych
    > bez wyzwisk i złośliwości. Korzystam z okazji :) i nie uważam, że masz
    > obowiązek odnosić się do wszystkiego co napiszę, choćbym nawet pisał
    > jakieś głupoty.

    Dyskusji stricte podatkowych nie ma tu od ponad 10 lat,
    więc chętnie sobie poodświeżam przepisy.
    Poznałem właśnie inną definicję kasowości w pdof, choć szczerze mówiąc
    przyjmuję to tylko do wiadomości.

    Kiedyś analizując to co ktoś tu napisał/podlinkował/skrytykował
    człowiek nabywał niezbędną wiedzę (z zakresu podatków)
    do prowadzenia własnego biznesu,
    dowiadywał się o ciążących na nim obowiązkach itp.
    A teraz takie czasy, że nawet kontrolerzy nie czytają ustaw :-)