    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Fri, 8 Jan 2021 13:21:50 -0800 (PST)
    <5ff091f0$0$549$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff0b8af$0$524$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff0fc58$0$558$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff10946$0$542$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff1be1f$0$31099$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff1cb19$0$550$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff1e75c$0$553$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff21514$0$547$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff2d5f6$0$510$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff2f2c1$0$31099$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: Odsprzedaż usług - KPIR kol 10 czy 13?
    From: Nikt <n...@g...com>

    poniedziałek, 4 stycznia 2021 o 11:49:40 UTC+1 cef napisał(a):

    > Wydatek poniesiony, to jest zapłacone.
    > Możesz kopać w NSA.

    > Pisałem, że praktyka było prowadzenie KPiR w oparciu
    > o wydatki poniesione - konkretnie poniesione czyli zapłacone.

    > Wg mnie niezupełnie, bo metoda kasowa oznacza dla mnie,
    > że księgujemy tylko wydatki rzeczywiście poniesione.

    Dość dokładnie śledziłem w tych czasach (początek XXI wieku) przepisy i pamiętam,  że
    wszystkie broszury "Rzeczypospolitej" o prowadzeniu PKPiR zwracały uwagę na dwie
    rzeczy:
    1. Koszt poniesiony nie ma nic wspólnego z dokonana zapłatą. Gdy kupujemy towar z
    odroczonym terminem płatności to koszt jest poniesiony już w momencie zakupu a nie w
    chwili zapłaty.
    2. Chociaż dwie metody prowadzenia PKPiR są powszechnie nazywane metodą memoriałową i
    kasową to te nazwy są mylące. Wiele osób myliło te metody z metodami memoriałową i
    kasową rozliczania DG gdzieś w latach 60-tych XX w (a może jeszcze nawet 70-tych).
    Wtedy metoda kasowa oznaczała rozliczanie przychodów i kosztów w momencie
    rzeczywistego przepływu gotówki, a metoda memoriałowa rozliczanie w momencie
    wystawienia i otrzymania faktury. Wtedy gdy broszury były pisane ta nowa metoda
    memoriałowa oznaczała przyporządkowanie kosztów do roku uzyskania przychodu. Nie
    dotyczyło to kosztów pośrednich i towarów. Te ostatnie były niejako "przypisywane" do
    odpowiednich lat przez inwentaryzacje roczne. Metoda kasowa powinna być raczej
    nazywana podstawową albo uproszczoną i oznaczała rozliczanie kosztów w momencie
    otrzymania (a właściwie w dacie wystawienia) faktury kosztowej.