eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatki › Re: TVP Info: Polski Ład. Zmiana w naliczaniu składki zdrowotnej  będzie zbieżny z dochodem opodatkowanym PIT. To postulat przedsiębiorców

  • 1. Data: 2022-02-14 16:06:11
    Temat: Re: TVP Info: Polski Ład. Zmiana w naliczaniu składki zdrowotnej  będzie zbieżny z dochodem opodatkowanym PIT. To postulat przedsiębiorców
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2022-02-09 o 19:15, Eneuel pisze:
    > TVP Info: Polski Ład. Zmiana w naliczaniu składki zdrowotnej
    > będzie zbieżny z dochodem opodatkowanym PIT. To postulat
    > przedsiębiorców.
    > https://www.tvp.info/58416714/polski-lad-zmiana-w-na
    liczaniu-sklad
    > ki-zdrowotnej-bedzie-zbiezny-z-dochodem-opodatkowany
    m-pit-to-postu
    > lat-przedsiebiorcow

    Próbuję stosować logikę do tego co czytam i z biegiem lat idzie mi z tym
    coraz gorzej.

    W podlinkowanym tekście z jednej strony piszą, że dochód dla obliczenia
    podatku zdrowotnego ma być zbieżny z tym co do PIT a z drugiej
    wytłuszczają, że od przychodów odejmuje się 'poniesione koszty uzyskania
    przychodów'.
    Prawo dodatkowego doliczenia czegoś do kosztów (tak są konstruowane ulgi
    pro-rozwojowe) nie oznacza, że te wydatki zostały poniesione kilka razy.
    To mi sugeruje, że ulga pro-rozwojowa nie dotyczy podatku zdrowotnego -
    czyli podstawa dla niego będzie inna niż do wyliczenia podatku w PIT.
    P.G.

  • 2. Data: 2022-02-14 16:25:21
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 14 Feb 2022 16:06:11 +0100, Piotr Gałka wrote:
> [...]
    > To mi sugeruje, że ulga pro-rozwojowa nie dotyczy podatku zdrowotnego -
    > czyli podstawa dla niego będzie inna niż do wyliczenia podatku w PIT.

    A coz chcesz, jesli to ustawa pisana na kolanie, i teraz poprawiana na
    kolanie, w trosce o wynik wyborczy.
    Choc przeciez jako projekt rzadowy konsultacje jakies musiala miec.

    A pismaki z TVP ... co oni moga wiedziec o podatkach...

    J.

  • 3. Data: 2022-02-17 01:04:48
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F" 1...@4...net

    Uproszczeniem ;) byłoby wprowadzenie ,,zaliczek na składki zdrowotne''
    i rozliczanie tychże razem z rocznym PITem?...

    Póki co miesięczna składka zdrowotna może być co najwyżej oparta
    o ~tę podstawę, o którą opiera się miesięczna zaliczka PIT...

    Przez jakiś czas ,,obowiązywania'' ;) podstawa miesięcznego PIT
    uwzględniała dojazdowe (250 lub 300) zaś podstawa miesięcznej SZ
    tego kosztu nie uwzględniała...

> [...]
    > Choc przeciez jako projekt rzadowy konsultacje jakies musiala miec.

    > A pismaki z TVP ... co oni moga wiedziec o podatkach...

    -=-

    Namawiał mnie kiedyś na jakąś lokatę. Przy okazji zapytałem,
    jak radzi sobie ze skokiem franka. Odpowiedział, że to dla
    niego dodatkowa stówa miesięcznie, której skutki nie są
    bolesne na tle innych wydatków... Tak doszliśmy do składek
    ZUS -- powiedział, że płaci powyżej tałzena miesięcznie, co
    oczywiście częściowo odlicza... Spytałem:
    - Od dochodu czy od podatku.
    Odparł:
    - Oczywiście od dochodu.
    Upewniłem się:
    - Wszystkie składki od dochodu, nie od podatku?
    - Wszystkie od dochodu...

    Jakoś tak wyglądała rozmowa -- wiedziałem, że część od dochodu,
    część w koszty, część od podatku... Nie rozumiałem, dlaczego
    'od dochodu'=/= 'w koszty'...

    https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/00230#1

    Nie można odjąć od dochodu mniejszego czy równego zeru.
    W koszty -- można.

    -=-

    Pismak łyka pół litra wódy, pisze bzdury pod natchnieniem,
    mnoży je przez dziesięć po wytrzeźwieniu i myśli, że jest
    OK... Nie domyśla się, że trzeba mnożyć przez 10 tysięcy... ;)

    -=-

    MMorawiecki nie jest głupi, lecz jest nieuczciwie
    cwany -- tak chce ,,obniżać'' podatki, by
    w efekcie podwyższać...

    -=-

    Można zwiększyć PIT tak, by ~objął dzisiejszy (PIT+SZ)
    i brać za jednym zamachem?... Można, ale jak pięknie
    brzmi kłamstwo:
    - w Polsce są niskie podatki!!!

    Składki ZUS były degresywne, PIT -- progresywny.

    Tym więcej procentowo płacimy PIT, im więcej zarabiamy,
    tj. do kwoty wolnej nie płacimy (płacimy zaliczki, ale
    są nam zwracane) pomiędzy KW a pierwszym progiem mamy
    17%, później 32%...

    Tym mniej procentowo płaciliśmy ZUS, im więcej zarabialiśmy,
    tj., prowadzący DG płacił ryczałtem... Ktoś płacił ponad 100%,
    inny ktoś -- 1% lub mniej...

    -=-=-=-

    Bezrobotny ma opłacaną zdrowotną -- choć jej nie płaci.
    Chyba nie ma opłacanych społecznych -- czyli po osiągnięciu
    okresu emerytalnego (chyba 25 lat pracy) niewiele zyskuje na
    płaceniu tych składek, jeśli nie wychodzi (jak ja chociażby)
    ponad minimalną emeryturę -- zyskuje chyba tylko chorobowe...
    Ale ZDECYDOWANIE nie jestem pewny tego, co napisałem... :)
    [po co ja płacę?... może nie warto?... rocznie kilka par
    okularów by człek uzbierał tymi składkami... bądź na
    niemleczną kozę...]

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 4. Data: 2022-02-17 01:16:47
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" suk3f3$1usp$...@g...aioe.org

> [...]
    > [po co ja płacę?... może nie warto?... rocznie kilka par
    > okularów by człek uzbierał tymi składkami... bądź na

    Już wiem -- bez tych składek nie jeździłbym do Wieńca w ramach PR...
    A że jeżdżę ~raz na trzy lata i płacę za dojazd (ZUS niewiele zwraca
    z rzeczywistych kosztów) oraz dokarmianie i basen -- wcale te wjazdy
    nie są tanie... Tylko w 2017 r. miałem fajnie -- ZUS był prze_konany
    o mojej rezygnacji z uwagi na plajtę ,,rodzinnej firmy'' -- więc nie
    stawiał oporu, co wykorzystałem... :) Inna sprawa, że wracałem wtedy
    w najkrótszym dniu roku -- padał marznący deszcz ze śniegiem, do ~15
    godziny była gołoledź w Wieńcu...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 5. Data: 2022-02-17 09:31:00
    Od: cef <c...@i...pl>

    > Bezrobotny ma opłacaną zdrowotną -- choć jej nie płaci.

    Jesteś pewny, że ma opłacaną składkę czy jedynie jest objęty
    ubezpieczeniem zdrowotnym i ma prawo do świadczeń.
    Pismakom to wszystko jedno, ale Ty mógłbyś sprecyzować.

  • 6. Data: 2022-02-18 01:24:51
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "cef" 620e07c2$0$469$6...@n...neostrada.pl

> [...]

    > ubezpieczeniem zdrowotnym i ma prawo do świadczeń.
    > Pismakom to wszystko jedno, ale Ty mógłbyś sprecyzować.

    Nie praktykowałem -- myślałem, że ma opłaconą przez którąś
    z innych instytucji; może kiedyś miał.

    --