    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Udokumentowanie przychodu z kryptowalut
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    <61845c69$0$543$65785112@news.neostrada.pl> <sm314u$82s$1@gioia.aioe.org>
    <61853466$0$531$65785112@news.neostrada.pl>
    <sm3n49$17dl$1@gioia.aioe.org>
    Date: Sun, 7 Nov 2021 20:01:28 +0100

    On Fri, 5 Nov 2021 17:45:59 +0100, Kviat wrote:

    > Jak sprzedasz oponę, to masz przychód ze sprzedaży opony.
    >
    > Istotna jest kolejność zdarzeń gospodarczych.
    > Jeszcze raz, powoli:
    > Po wymianie szyby wystawiasz rachunek/fakturę. Ewidencjonujesz w
    > ewidencji sprzedaży.
    > US ma wylane na to, czy dostałeś zapłatę za tę usługę w kartoflach, w
    > pieniądzach, czy w postaci przelotu statkiem kosmicznym na Marsa. Czy w
    > oponach. Na fakturze masz napisane: do zapłaty ILEŚ TAM ZŁOTYCH, a nie
    > ILEŚ TAM OPON.

    Czyli musze jakos wycenic moja usluge, a nie w oponach.

    Ech, dobrze ze US juz sie nie czepia dostawcow internetu :-)

    > Od przychodu za wymianę szyby (PRZYCHODU NALEŻNEGO) odliczasz koszt
    > zakupu szyby = dochód do opodatkowania. Wydałeś pieniądze na szybę,
    > zapłaty za usługę nie dostałeś (jeszcze), a podatek zapłacić musisz.

    No, jakbym normalnie sie umowil na zlotowki, z odroczonym terminm
    platnosci, to jakos tak by to bylo - zaplty jeszcze nie ma, a dochod
    jest i podatek sie nalezy.

    > Pół roku później (załóżmy przykładowo dla zobrazowania, ale jak wolisz
    > może być 15 minut później) ktoś spłaca swoje zobowiązanie oponą (tak się
    > umówiliście).

    Opone dostaje od razu.

    > I teraz tę oponę możesz przyjąć na stan jako towar handlowy (powiększasz
    > wartość magazynu o wartość opony) lub potraktować jako materiał
    > eksploatacyjny do samochodu.

    O widzisz - i tu sie pojawia kwestia wartosci opony.
    Zasadniczo jest warta tyle, co moja usluga.
    Na usluge wystawilem fakture/rachunek,
    druga strona wystawila fakture/rachunek na opone - i tez jest kwota.

    No chyba ze to osoba prywatna i żadnych rachunkow wystawiac nie musi.
    Co wtedy - 2% PCC ? :-)

    Ale wrocmy do walut.
    Jakbym sie umowil, ze zaplata wyniesie 100$, to sprawa jest jasna -
    ksieguje po kursie NBP, przy zaplacie ewentualnie roznice kursowe
    (?), przy wymianie $ na PLN znow roznice kursowe ?

    A krytpowaluty?
    Umowilem sie na 0.01 BTC, w dodatku dla odbiorcy zagranicznego ... i
    co teraz ... wystawic fakture w PLN, w $ czy BTC?

    Zaksiegowac to PLN moge, a nawet musze, po kursie powiedzmy ze
    uczciwiym/gieldowym, ale czy w tym momencie owe BTC nie "wchodza na
    magazyn" wlasnie po tym kursie ?

    > Jeżeli jako materiał eksploatacyjny do samochodu, to jet to normalny
    > koszt tak jak rozliczasz koszty eksploatacji samochodu.

    Jak na KPiR to w zasadzie wcale - tzn jesli od razu w koszty i mam
    fakture, to tak ksieguje.
    Jak najpierw trafia na magazyn, a potem do samochodu ... nie wiem -
    bardziej, czy mniej skomplikowane.

    > Jeżeli oponę przyjmiesz jako towar, to po sprzedaży masz przychód.
    > Załóżmy, że przyjąłeś na stan wartość opony np. 500zł, sprzedałeś za 520
    > zł (przychód)
    > 520 (przychód) - 500 (koszt towaru) = 20 (dochód do opodatkowania)

    Tak jest.
    A jak to kryptowaluty, a nie opona?

    > Nie rozumiem pytania.
    > Zakup szyby wrzuciłeś w KUP, bo wykonałeś usługę wymiany szyby.
    > Co ma z tym wspólnego czy coś tam sprzedałeś, czy czegoś tam nie sprzedałeś?

    Racja, wszak wystawiam fakture, ale Robert ttak zapisal, jakby bylo
    wazne kiedy sprzedam.

    > To niech przyjmuje euro, dolary, franki, albo opony...

    Widac obu stronom pasuje BTC.

    Zaraz ... a sa jakies waluty, ktorych nie ma w tabelach NBP?
    Co wtedy ? :)

    > Nie moja wina, że US inaczej traktuje pieniądze, inaczej opony i jeszcze
    > inaczej kryptowaluty.

    Ano, nie twoja wina, ale moze jednak ten przypadek rozlicza sie
    inaczej, bo przepisy sa na typowy zysk z handlu/spekulacji.

    > Przy walucie innej niż złoty masz jeszcze do rozliczenia różnice
    > kursowe. I jakoś to przeciwnikom przejścia na EURO nie przeszkadza, że
    > muszą płacić podatki od różnic kursu (lub wykazywać koszt). Czyli
    > pierdzielić się bez sensu z papierkami, zamiast przejść na EURO jak
    > cywilizowany świat.

    Wytlumacz to jeszcze Dunczykom i Szwedom.
    Choc oni chyba roznic kursowych nie maja.

    > A jak ktoś ci zapłaci akcjami, to też będziesz miał pretensje, że od
    > sprzedaży tych akcji musisz rozliczyć podatek innym pitem?

    Nie, tylko ... jaka przyjac cene nabycia ?

    > Zawsze możesz się wyprowadzić do kraju, który kryptowaluty uznał jako
    > normalne środki płatnicze.t

    Moze lepiej nie, bo oco z roznicami kursowymi przy tej zmiennosci.

    Poza tym ja tylko drobiazgu chce - zeby mi uznali koszt nabycia tych
    kryptowalut w tym przypadku.

    A co z barterem, ktory byl kiedys w kraju modny?

    Komputery za ziemnaki powiedzmy - i co - najlepiej w umowie ustalic
    ceny dolarowe obu towarow ?

    J.