    From: Jagna <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: ulga na dziecko u ryczałtowca
    Date: Mon, 19 Jan 2009 22:52:25 +0100

    Dnia Fri, 16 Jan 2009 23:31:52 +0100, Piotrek Wajda napisał(a):

    Hej :)
    Zajrzałam dzisiaj na grupę chcąc potwierdzić swoje wątpliwości co do
    zrozumienia nowelizacji ustawy o pdof w zakresie ulgi na dzieci.

    Twoje pytanie pozostawione bez odpowiedzi wskazuje (jak i google), że
    ostatnio nikt o tym nie rozmawiał, a ja byłam pewna, żeście ten temat tu
    poruszyli ze 100 razy...
    Wiąże się to z Twoim pytaniem.

    > Czy prowadzący działalność gospodarczą na ryczałcie od przychodów może
    > korzystać z ulgi na dziecko?? Czy coś się zmieniło w tej sprawie??

    IMO tak!!!!
    Nawet bardzo tak!
    Bo:
    w tej ustawie zmieniającej z Dz.U. 209 z 2008 r. poz. 1316 przy zmianie
    dotyczącej ulgi, tj. przy art. 27f ust. 6 zapisano:

    "Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do podatników utrzymujących
    pełnoletnie dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3, w związku z
    wykonywaniem przez nich obowiązków (...)"

    Sprawdzając więc wspomniany art. 6 ust. 4 pkt 3, który mówi:
    3)dzieci do ukończenia 25 lat uczące się w szkołach, o których mowa w
    przepisach o systemie oświaty lub w przepisach - Prawo o szkolnictwie
    wyższym, jeżeli w roku podatkowym dzieci te nie uzyskały dochodów, z
    wyjątkiem dochodów wolnych od podatku dochodowego, renty rodzinnej oraz
    dochodów w wysokości niepowodującej obowiązku zapłaty podatku
    - podatek może być określony, z zastrzeżeniem ust. 8, na wniosek wyrażony w
    rocznym zeznaniu podatkowym, w podwójnej wysokości podatku obliczonego od
    połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art.
    7; z tym że do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów)
    opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w tej
    ustawie.

    Dalej - ustęp 8:
    Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4, nie ma zastosowania w
    sytuacji, gdy chociażby do jednego z małżonków, osoby samotnie wychowującej
    dzieci lub do jej dziecka mają zastosowanie przepisy art. 30c, ustawy o
    zryczałtowanym podatku dochodowym lub ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o
    podatku tonażowym.

    To nie są zbyt daleko idące analizy. Bardzo proszę - weźcie sobie do ręki
    przepisy i sprawdźcie. Wiem, że różni "doradcy" często się mylą, ale
    wychodzi na to, że jeśli podatnik wybierze sobie liniówkę, czy ryczałt w
    działalności, to jego współmałżonek za 2009 rok ulgi na dzieci nie
    odliczy!!!

    Chciałabym się mylić, ale to chyba nie tym razem. Omówiłam ze swoimi
    dostępnymi pod ręką prawnikami - potwierdzają tę opinię.

    Potraktujcie to proszę poważnie. Bardzo proszę :-)
    Bo jeśli tak jest, to przecież do jutra można wybrać sobie opodatkowanie wg
    skali...

    PS. Jak się tu kurcze pogrubia tekst?!
    PS2. A gdyby tak się okazało, że robię burzę w szklance wody, bo źle
    poszukałam, a Wy już jak zwykle wszystko wiecie, to z przyjemnością
    poproszę o wybaczenie :)

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna :-)