  • Data: 2004-12-25 19:37:39
    Temat: Re: zbieg odpowiedzialnosci spadkodawcy
    Od: alterNative <c...@g...WYTNIJ.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Załóżmy że Kowalki miał nie tylko "wiadomy" majątek - ale również
    > konto w Szwajcarii :) (legalnie opodatkowane ;)) o którym nikt nie
    > wiedział.
    > Co się stanie jeśli ta informacja wyjdzie PO postępowaniu spadkowym
    > i podziale spadku ?
    > IMHO - to JEST spadek, tak zapisano w art. 924 i 925 K.C.
    > Zna ktoś przepis wyłączający tę zasadę ? - ja sobie nie przypominam.
    >
    > IMHO - w takim przypadku należy przeprowadzić drugie postępowanie,
    > "rozliczające" spadek na nowo - z uwzględnieniem *już* dokonanego
> [...]

    W rozpatrywanym przypadku mieliśmy do czynienia z _dziedziczeniam
    testamentowym_. Jeżeli po postępowaniu testamentowym ujawniony zostałby
    jakiś majątek, wowczas *IMHO* ta nowoujawniona część, ale nie całość
    majątku spadkodawcy, zostałaby podzielona wg zasad _dziedziczenia
    ustawowego_.

    > Jeśli zgoda - no to owszem, podatnik *powinien* zapłacić podatek :>
    > Po czym (jeśli nie dopilnował i nie spytał US o owe długi :))
    > powinien wystąpić do sądu o... stwierdzenie nabycia reszty spadku
    > w ilości minus 25 000 zł, oczywiście nadal "z dobrodziejstwem
    > inwentarza" :)

    Art. 1018 par. 2 KC mówi, że "oświadczenie o przyjęciu lub o odrzuceniu
    spadku *nie może być odwołane*." Przepis wydaje się bardzo jednoznaczny,
    ale nastepny art. KC stwierdza, że "jeżeli oświadczenie o przyjęciu lub
    o odrzuceniu spadku zostało *złożone pod wpływem błędu* lub groźby,
    stosuje się przepisy o wadach oświadczenia woli" I tutaj moja wiedza
    się, kończy bo:
    1. Malinowski nie widział o "wszystkim" w momencie przyjmowania spadku -
    działanie pod wpływem błędu, ale...
    2. Malinowski mógł się dowiedzieć o "wszystkim" (art. 306f. § 1.
    Ordynacji Podatkowej), w końcu na przyjęcie spadku miał aż 6 miesięcy
    (art. 1015 KC)- czy to wyklucza pkt. 1??

    Hmmmm?

    --
    Pozdrawiam i życzę wszyskim grupowiczom-podatkowiczom
    Wesołych Świąt oraz wszystkiego najlepszego w Nowym Roku

    Jacek (AlterNative)