    From: MM <s...@a...gda.pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Sprzedaz akcji z USA - PIT/ZG, PIT-38
    Date: Sun, 6 Apr 2008 18:04:23 +0000 (UTC)

    Witam. Jest taka sytuacja:
    - byłem zatrudniony (umowa o pracę) w polskim oddziale firmy z USA
    notowanej na tamtejszej giełdzie (nie u nas)
    - firma ta zakłada pracownikom konta w UBS (http://www.ubs.com/),
    obsługiwane przez Internet
    - firma dała mi nieodpłatnie na konto w UBS pewną ilość swoich akcji
    - akcje zaraz po otrzymaniu sprzedałem (i dobrze, bo krótko potem
    spadły), UBS przeliczył z USD na PLN, dostałem przelew w PLN
    (nawet nie zagraniczny - przyszedł z konta w Banku Handlowym
    w Olsztynie, należącego do UBS AG Zurich w Szwajcarii)
    - nie poniosłem kosztów uzyskania tego przychodu, nie potrącono mi
    żadnej zaliczki na podatek i nie dostałem żadnego PIT-xx za tę
    transakcję (jedynie potwierdzenie transakcji sprzedaży akcji)

    Czy dobrze robię, że wypełniam PIT/ZG i PIT-38, licząc 19% podatku
    od kwoty otrzymanego przelewu? (nie poniosłem kosztów uzyskania)

    Mogę liczyć podatek na podstawie otrzymanej kwoty przelewu w PLN,
    czy jest to bardziej złożone (np. kurs USD/PLN z dnia sprzedaży -
    przelew przyszedł kilka dni później)?

    Z jakiego kraju jest ten przychód: USA (bo akcje firmy z USA), czy
    Szwajcarii (przelew przyszedł od UBS AG Zurich)? Wszystko odbywało
    się przez Internet, bez ruszania się poza granice naszego kraju.

    pozdrawiam
    Marek