  • 1. Data: 2009-12-13 18:25:34
    Temat: 10% od sprzedaży mieszkania prośba o poradę
    Od: "Wojtek Olszewski" <A...@g...com>

    Witam moja sytuacja wygląda następująco:
    W 2002 roku podpisałem umowę na budowę mieszkania ze spółdzielnią
    mieszkaniową i sukcesywnie dokonywałem wplat transz zgodnie z harmonogramem
    (część z nich to kredyt). We wrześniu 2004 na koncie spóldzielni był już
    pelen wkład a w listopadzie 2004 protokolarnie przejąłem mieszkanie i mogłem
    w nim już mieszkać. Dokument ten uprawniał mnie do korzystania z ulgi
    odsetkowej. Akt notarialny ze spółdzielnią na wyorębnienie lokalu
    sporządzony był prawie rok później - październik 2005.
    Obecnie kupuję większe mieszkanie w całosci na kredyt w innej społdzielni a
    wspomiane wcześniej planuję sprzedać na poczetku 2010 roku. Tutaj pojawiają
    sie moje wątpliwości co do 10% podatku.
    Czy przeznaczając pieniądze ze sprzedaży mieszkania na spłatę kredytu
    zaciągniętego wcześniej na zakup innego mieszkania przeznaczam je "na cele
    mieszkaniowe" w rozumiewniu przepisów i ewentulnie czy 5 lat podatkowych
    posiadania mieszkania w moim wypadku liczy sie od dnia przejecia lokalu od
    spółdzielni i możliwości w nim mieszkania, czy od dnia wydzielenia odrębnej
    własności - podpisania aktu notarialnego, którego pewnie bym nie robil żeby
    nie potrzeba wpisu hipoteki.

    Proszę o poradę
    Wojtek Olszewski

  • 2. Data: 2009-12-14 04:39:05
    Temat: Re: 10% od sprzedaży mieszkania prośba o poradę
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Wojtek Olszewski wrote:
    > Czy przeznaczając pieniądze ze sprzedaży mieszkania na spłatę kredytu
    > zaciągniętego wcześniej na zakup innego mieszkania przeznaczam je "na
    > cele mieszkaniowe" w rozumiewniu przepisów

    tak,
    bylebys tą kasą spłacił kredyt na to nowe mieszkanie, a nie na to stare.
    I zeby nie bylo ze ty kredyt splaciles z czego innego i potem sobie
    zostawiles kase na koncie.

    Ma to byc prosto jak budowa cepa. Pieniadze ze sprzedazy maja isc do
    banku na splate kredytu. Wszelkiego rodzaju inne kombinacje skoncza sie
    zle.

> [...]
    > dnia wydzielenia odrębnej własności - podpisania aktu notarialnego,
    > którego pewnie bym nie robil żeby nie potrzeba wpisu hipoteki.

    pięciu lat, licząc OD KOŃĆA ROKU roku kalendarzowego, w którym nastąpiło
    nabycie lub wybudowanie.

    przekształcenie mieszkania nie jest nabyciem, bo już go posiadałeś.
    koniec 2009 powinien byc OK.

  • 3. Data: 2009-12-14 12:50:50
    Od: "Wojtek Olszewski" <A...@g...com>

    OK dziękuje za informacje tak czy inaczej nie grodzi mi płacenie podatku bo
    nawet jak nie przeznaczę na cele miszkaniowe to i tak mija pełnych 5 lat od
    zakupu.

    Pozdrawiam
    Wojtek Olszewski

  • 4. Data: 2010-01-03 23:25:02
    Od: NotBear <p...@i...pl>

    On 2009-12-14 05:39, witek wrote:
    > bylebys tą kasą spłacił kredyt na to nowe mieszkanie, a nie na to stare.

    Nie ma takiego obowiazku. Ustawa wymaga jedynie aby to byl "kredyt lub
    pozyczka zaciągnięte na cele mieszkaniowe w banku lub w spółdzielczej
    kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w Polsce". Co
    wiecej, moze byc to kredyt zaciagniety przed sprzedaza mieszkania.

    W moim przypadku zaliczono do ulgi splate hipoteki ciazacej na
    sprzedawanym mieszkaniu.

    --
    NotBear