  • 1. Data: 2004-11-02 23:55:07
    Temat: 19% liniowy, kpir, przymiarka do zalozenia dg
    Od: "Piotrek" <petero2@o2_WYKASUJ.pl>

    witajcie,

    przymierzam sie do zalozenia dzialnosci gospodarczej, polegajacej na
    swiadczeniu uslug.
    do tej pory pracowalem w firmie na umowe o dzielo, teraz chce zaczac
    pracowac na wlasne. Mysle o 19% liniowym i kpir. Czy moge rozliczac sie
    fakturowo z ta firma w ktorej pracowalem na umowe o dz. (gdzies czytalem ze
    nie mozna, jezeli w roku poprzednim pracowalo sie w tej firmie, ale czy to
    byla mowa o umowach o prace czy o wszystkich typach?)

    kolejne, moze troche durne pytania, ale chcialbym rozwiac wszystkie
    watpliwosci:
    1. majac wlasna dzialalnosc gos. moge w koszta wrzucac wszystko co kupie?
    (powiedzmy w rozsadnych ilosciach): internet, komorka....
    2. rozumiem ze kazdego miesiaca musze rozliczyc sie z vat i podatku (no i
    zusu) i to co zostanie to moje i moge robic co chce z ta kasa? (nie musze
    ksiegowac wlasnych wyplat?)
    3. ile moze kosztowac obsluga przez biuro ksiegowe (ok. 2-4 faktury
    sprzedazowe, do 20 faktur zakupowych - telefony, internet, zlecenia dla
    innych firm....)
    4. czy 19% liniowy jest slusznym wyborem? szacuje ze rocznie bede mial
    przychodu ok. 80-90 tys.
    5. jaki program ksiegowy do kpir polecacie?
    6. czy moge zlecac prace na umowy o dzielo i czy to zalicza sie do kosztow
    firmy?
    7. Czy prawda jest, ze jzeli bylbym zatrudniony na etacie w jakies firmie to
    wtedy nie musialbym z racji prowadzenia swojej dziaallnosci placic skladek
    na zus (emerytalnych)?

    dzieki za wszelkie odpowiedzi
    i ew. porady

  • 2. Data: 2004-11-03 08:29:23
    Temat: Re: 19% liniowy, kpir, przymiarka do zalozenia dg
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 3 Nov 2004, Piotrek wrote:
    [...]
    >+ do tej pory pracowalem w firmie na umowe o dzielo

    Nie "pracowałeś". To było "wykonywanie dzieła" a ty byłeś
    "wykonawcą" a nie pracownikiem. Albo sam nie wiesz jaką
    umowę miałeś ;)
    IMO & AFAIK !

    >+ 1. majac wlasna dzialalnosc gos. moge w koszta wrzucac wszystko co kupie?
    >+ (powiedzmy w rozsadnych ilosciach): internet, komorka....

    ...piwo, lodówka, tapety, wyskok w Alpy... ;>
    Trzeba umieć obronić tezę że to było POTRZEBNE DO UZYSKANIA
    PRCYHODU. Nawet jakby "przychód nie wypalił" - ale muszą być
    realne szanse.

    >+ 2. rozumiem ze kazdego miesiaca musze rozliczyc sie z vat i podatku (no i
    >+ zusu) i to co zostanie to moje i moge robic co chce z ta kasa? (nie musze
    >+ ksiegowac wlasnych wyplat?)

    Mniej więcej :)

    >+ 4. czy 19% liniowy jest slusznym wyborem? szacuje ze rocznie bede mial
    >+ przychodu ok. 80-90 tys.

    ...a to zależy ile stracisz odliczeń :> (na "liniowym" nie ma prawa
    do większości ulg)

    >+ 6. czy moge zlecac prace na umowy o dzielo i czy to zalicza sie do kosztow
    >+ firmy?

    Z zastrzeżeniem p.1 - oczywiście :)

    >+ i ew. porady

    Zawsze przemyśl jak pytasz o "porady". Po porady to do biura
    podatkowego...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 3. Data: 2004-11-03 09:34:20
    Od: " nocnyMarek" <n...@N...gazeta.pl>

    > ....a to zależy ile stracisz odliczeń :> (na "liniowym" nie ma prawa
    > do większości ulg)

    Najpierw bym zapytał, czy przy tym przychodcie
    przewiduje rentowność wyraźnie powyżej 50%,
    bo jeśli nie, to po co ma sobie zawracać głowę liniowym?

  • 4. Data: 2004-11-03 13:53:09
    Od: "Piotrek" <petero2@o2_WYKASUJ.pl>

    | Najpierw bym zapytał, czy przy tym przychodcie
    | przewiduje rentowność wyraźnie powyżej 50%,
    | bo jeśli nie, to po co ma sobie zawracać głowę liniowym?

    obliczylem dokladniej, przychodu byloby nawet ok. 100 000 pln,
    a rentownosci pow. 60%.

    dziekie za rozwianie glownych watpliwosci,
    najbardziej mi chodzilo o prace na umowe o dzielo a pozniejsze fakturowanie
    sie z firma.

    dzieki
    p.