1. Data: 2009-01-04 13:00:43
Temat:Wynajem nieszkania od grudnia - studium przypadku
Od:"Telesfor Baudot" <T...@S...poczta.NIE.onet.TU.pl> szukaj wiadomości tego autora

Temat podatku ryczałtowe przy wynajmie mieszkania był wałkowany,
ale... jak zwykle diabeł tkwi w szczegółach, więc wolę zapytać.

Wynajęte mieszkanie od 1 grudnia 2008 (umowa zawarta w połowie
listopada), pierwsza wplata za czynsz około 20 grudnia 2008.

1) ZTCW chcąc opodatkować to ryczałtem 8,5% musze złożyć niezwłocznie
(najpóźniej w terminie płatności zaliczki na podatek - czyli jak sądzę
do 20 stycznia 2009) pismo / wniosek whatever o.... właśnie o co? czy
ktoś może podrzucić jakiś sznyt.... Co do reszty stwierdzeń mam
nadzieje, że się nie mylę.

2) 20 stycznia 2009 to dzień rozliczenia podatku ryczałtowego za 2008,
a więc do tego dnia muszę złożyć PIT-28, w którym rozliczę cały rok
2008 czyli jeden czynsz za grudzień 2008. Right?

3) Potem do 20 każdego miesiąca wpłacam zaliczki za kolejne miesiące
bez żadnych PIT-ów. Tak?

4) Czy płacenie tego podatku w formie ryczałtowej (tylko i wyłącznie
za okazjonalny wynajem mieszkania na kilka miesięcy, żadnej
działalności czy wolnego zawodu) ma wpływ na rozliczenie rocznego
PIT-u z tytułu pracy, zleceń, dzieła, itp. W szczególności czy da się
pogodzić wspólne roczne rozlicznie małżonków za tyt. pracy i ryczałtem
od najmu płaconym tylko przez jednego?

Za wszelkie uwagi i komentarze pozostaje wdzięczny...

--
Telesfor BAUDOT

2. Data: 2009-01-04 13:19:26
Od:Wwieslaw <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Telesfor Baudot wrote:
> [...]
> sądzę do 20 stycznia 2009) pismo / wniosek whatever o.... właśnie o
> co? czy ktoś może podrzucić jakiś sznyt.... Co do reszty stwierdzeń
ZTCW to koniecznie PRZED otrzymaniem pierwszego czynszu!

"Oświadczenie takie trzeba złożyć do 20 stycznia danego roku
podatkowego, a jeżeli podatnik rozpoczyna uzyskiwanie przychodów z najmu
w trakcie roku, obowiązek taki powstaje w dniu poprzedzającym dzień
rozpoczęcia działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania
pierwszego przychodu. Przekroczenie tych terminów jest równoznaczne z
tym, że podatnik musi opodatkować dochody z najmu według skali podatkowej."

http://www.podatki.egospodarka.pl/34937,Prywatny-naj
em-nieruchomosci-a-ryczalt-ewidencjonowany,1,65,1.ht
ml

Ja napisalem do naczelnika wlasciwego US:

W zwiazku z zawarciem umowy najmu lokalu mieszkalnego przu ulicy...
oswiadczam, ze wybieram ryczalt ewidencjonowany jako metodę
opodatkowania uzyskiwanych z tego zrodla przychodow.

Wyslalem i... dostalem wezwanie do zlozenia wyjasnien, bo zostawilem
date z jakiegos szablonu, kilka miesiecy wczesniejsza niz wlasciwa :)

> [...]

> pogodzić wspólne roczne rozlicznie małżonków za tyt. pracy i
> ryczałtem od najmu płaconym tylko przez jednego?
Mysle, ze tak, ale w zwiazku z byciem kawalerem brak mi doswiadczenia,
moze ktos inny sie wypowie.

Wieslaw

3. Data: 2009-01-04 13:48:40
Od:"Bogdan" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

PIT 28 nie ma wpływu na PIT 37

Bogdan

4. Data: 2009-01-04 14:00:48
Od:"Telesfor Baudot" <T...@S...poczta.NIE.onet.TU.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Wwieslaw" <u...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> według skali podatkowej."
>
> http://www.podatki.egospodarka.pl/34937,Prywatny-naj
em-nieruchomosci-a-ryczalt-ewidencjonowany,1,65,1.ht

Czy w kontekście tego w moim przypadku mogę:

1) Dochód za grudzień 2008 rozliczyć według skali podatkowej (bo nie
zgłosiłem tego wcześniej), a do 20 stycznia złożyć ww. oświadczenie i
dalsze czynsze miesięczne rozliczać już ryczałtowo - ramach tej samej
umowy. Przy rozliczeniu wg skali zaliczki za grudzień się nie
odprowadza tylko rozlicza w rocznym. Tak?

2) Lepiej zawrzeć umowę z datą styczniową i zgłosić w terminie co
trzeba.

Czy przedkłada się w US samą umowę?

--
Telesfor BAUDOT

5. Data: 2009-01-04 14:31:26
Od:Wwieslaw <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Telesfor Baudot wrote:
> [...]
> samej umowy. Przy rozliczeniu wg skali zaliczki za grudzień się nie
> odprowadza tylko rozlicza w rocznym. Tak?
IMO tak, wynikaloby to z tego, ze normalnie w grudniu placi sie podwojna
zaliczke za listopad, ale Ty w listopadzie nie miales przychodu, wiec
grudniowy przychod rozliczysz w zeznaniu rocznym.

> 2) Lepiej zawrzeć umowę z datą styczniową i zgłosić w terminie co
> trzeba.
8,5% kontra (19,30,40)% - chyba ze masz jakies koszty na ta grudniowa
platnosc, prowizja posrednika albo cos.

> Czy przedkłada się w US samą umowę?
Ja wyslalem oswiadczenie poczta, w ciagu ok. roku US o umowe nie pytal.

Wieslaw

6. Data: 2009-01-04 14:41:13
Od:"Telesfor Baudot" <T...@S...poczta.NIE.onet.TU.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> 8,5% kontra (19,30,40)% - chyba ze masz jakies koszty na ta
> grudniowa platnosc, prowizja posrednika albo cos.

Moje pytanie zmierzało w kierunku tego czy dla jednej umowy najmu,
która się rozpoczęła w grudniu 2008 i przez moje zaniedbanie
opodatkowała się według skali (odżałuję to) mogę zmienić formę
opodatkowania od stycznia 2009 składając stosowne oświadczenie do 20
stycznia?

--
Telesfor BAUDOT

7. Data: 2009-01-04 15:02:20
Od:Wwieslaw <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Telesfor Baudot wrote:

> [...]
> opodatkowała się według skali (odżałuję to) mogę zmienić formę
> opodatkowania od stycznia 2009 składając stosowne oświadczenie do 20

TAK.

Potrzebne oświadczenie
Przychody uzyskane z prywatnego najmu można opodatkować ryczałtem pod
warunkiem, że podatnik w urzędzie skarbowym (właściwym dla niego z uwagi
na miejsce zamieszkania) złoży pisemne oświadczenie o wyborze tej formy
opodatkowania. Oświadczenie takie trzeba złożyć do 20 stycznia danego
[...]

Warto w tym miejscu dodać, że raz złożone oświadczenie jest ważne także
w latach następnych, chyba że podatnik chce zmienić formę opodatkowania,
wtedy składa je ponownie. Nie może jednak tego zrobić w trakcie roku.

8. Data: 2009-01-04 18:10:19
Od:Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info> szukaj wiadomości tego autora

Telesfor Baudot wrote:

> Za wszelkie uwagi i komentarze pozostaje wdzięczny...

Może jeszcze warto odpowiedzieć na pytanie, którego nie zadałeś ;-)

Otóż jeśli lokal, który wynajmujesz wchodzi w skład majątku wspólnego
(małżeństwa) to prawdopodobnie warto złożyć oświadczenie o tym, że
podatki będzie rozliczało jedno z nich.

W innym przypadku podatki muszą rozliczyć oboje.

Stosowny zapis jest w artykule 12 ustęp 6 ustawy o o zryczałtowanym
podatku dochodowym [...]

Piotrek

9. Data: 2009-01-04 19:32:14
Od:===Tomy=== <nic@z_tego.com> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 04 Jan 2009 14:19:26 +0100, Wwieslaw napisał(a):

> ZTCW to koniecznie PRZED otrzymaniem pierwszego czynszu!

Zgadza się.

Przy okazji jak się ma kwestia ustania pozyskiwania dochodów z najmu
lokalu? Trzeba anulować wcześniej złożone oświadczenie? Zaprzestaję
uzyskiwać dochód i nie płace podatku ale czy US musi mieć jakąś pisemną
informację?

--
===Tomy===

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym
następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany
poglądów, bez podawania przyczyny.

10. Data: 2009-01-04 21:07:48
Od:" 666" <u...@w...eu> szukaj wiadomości tego autora

Najpóźniej przed przyjęciem pierwszej wpłaty, kolego szanowny.

I na jaki cel, bo jeszcze mimowolnie VATowcem się staniesz przez ten kawałek grudnia
2008.
JaC

-----

> Wynajęte mieszkanie od 1 grudnia 2008, pierwsza wplata za czynsz około 20 grudnia
2008.