  • 1. Data: 2009-01-04 13:00:43
    Temat: Wynajem nieszkania od grudnia - studium przypadku
    Od: "Telesfor Baudot" <T...@S...poczta.NIE.onet.TU.pl>

    Temat podatku ryczałtowe przy wynajmie mieszkania był wałkowany,
    ale... jak zwykle diabeł tkwi w szczegółach, więc wolę zapytać.

    Wynajęte mieszkanie od 1 grudnia 2008 (umowa zawarta w połowie
    listopada), pierwsza wplata za czynsz około 20 grudnia 2008.

    1) ZTCW chcąc opodatkować to ryczałtem 8,5% musze złożyć niezwłocznie
    (najpóźniej w terminie płatności zaliczki na podatek - czyli jak sądzę
    do 20 stycznia 2009) pismo / wniosek whatever o.... właśnie o co? czy
    ktoś może podrzucić jakiś sznyt.... Co do reszty stwierdzeń mam
    nadzieje, że się nie mylę.

    2) 20 stycznia 2009 to dzień rozliczenia podatku ryczałtowego za 2008,
    a więc do tego dnia muszę złożyć PIT-28, w którym rozliczę cały rok
    2008 czyli jeden czynsz za grudzień 2008. Right?

    3) Potem do 20 każdego miesiąca wpłacam zaliczki za kolejne miesiące
    bez żadnych PIT-ów. Tak?

    4) Czy płacenie tego podatku w formie ryczałtowej (tylko i wyłącznie
    za okazjonalny wynajem mieszkania na kilka miesięcy, żadnej
    działalności czy wolnego zawodu) ma wpływ na rozliczenie rocznego
    PIT-u z tytułu pracy, zleceń, dzieła, itp. W szczególności czy da się
    pogodzić wspólne roczne rozlicznie małżonków za tyt. pracy i ryczałtem
    od najmu płaconym tylko przez jednego?

    Za wszelkie uwagi i komentarze pozostaje wdzięczny...

    --
    Telesfor BAUDOT

  • 2. Data: 2009-01-04 13:19:26
    Od: Wwieslaw <u...@o...pl>

    Telesfor Baudot wrote:
> [...]
    > sądzę do 20 stycznia 2009) pismo / wniosek whatever o.... właśnie o
    > co? czy ktoś może podrzucić jakiś sznyt.... Co do reszty stwierdzeń
    ZTCW to koniecznie PRZED otrzymaniem pierwszego czynszu!

    "Oświadczenie takie trzeba złożyć do 20 stycznia danego roku
    podatkowego, a jeżeli podatnik rozpoczyna uzyskiwanie przychodów z najmu
    w trakcie roku, obowiązek taki powstaje w dniu poprzedzającym dzień
    rozpoczęcia działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania
    pierwszego przychodu. Przekroczenie tych terminów jest równoznaczne z
    tym, że podatnik musi opodatkować dochody z najmu według skali podatkowej."

    http://www.podatki.egospodarka.pl/34937,Prywatny-naj
    em-nieruchomosci-a-ryczalt-ewidencjonowany,1,65,1.ht
    ml

    Ja napisalem do naczelnika wlasciwego US:

    W zwiazku z zawarciem umowy najmu lokalu mieszkalnego przu ulicy...
    oswiadczam, ze wybieram ryczalt ewidencjonowany jako metodę
    opodatkowania uzyskiwanych z tego zrodla przychodow.

    Wyslalem i... dostalem wezwanie do zlozenia wyjasnien, bo zostawilem
    date z jakiegos szablonu, kilka miesiecy wczesniejsza niz wlasciwa :)

> [...]

    > pogodzić wspólne roczne rozlicznie małżonków za tyt. pracy i
    > ryczałtem od najmu płaconym tylko przez jednego?
    Mysle, ze tak, ale w zwiazku z byciem kawalerem brak mi doswiadczenia,
    moze ktos inny sie wypowie.

    Wieslaw

  • 3. Data: 2009-01-04 13:48:40
    Od: "Bogdan" <b...@p...onet.pl>

    PIT 28 nie ma wpływu na PIT 37

    Bogdan

  • 4. Data: 2009-01-04 14:00:48
    Od: "Telesfor Baudot" <T...@S...poczta.NIE.onet.TU.pl>

    Użytkownik "Wwieslaw" <u...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > według skali podatkowej."
    >
    > http://www.podatki.egospodarka.pl/34937,Prywatny-naj
    em-nieruchomosci-a-ryczalt-ewidencjonowany,1,65,1.ht

    Czy w kontekście tego w moim przypadku mogę:

    1) Dochód za grudzień 2008 rozliczyć według skali podatkowej (bo nie
    zgłosiłem tego wcześniej), a do 20 stycznia złożyć ww. oświadczenie i
    dalsze czynsze miesięczne rozliczać już ryczałtowo - ramach tej samej
    umowy. Przy rozliczeniu wg skali zaliczki za grudzień się nie
    odprowadza tylko rozlicza w rocznym. Tak?

    2) Lepiej zawrzeć umowę z datą styczniową i zgłosić w terminie co
    trzeba.

    Czy przedkłada się w US samą umowę?

    --
    Telesfor BAUDOT

  • 5. Data: 2009-01-04 14:31:26
    Od: Wwieslaw <u...@o...pl>

    Telesfor Baudot wrote:
> [...]
    > samej umowy. Przy rozliczeniu wg skali zaliczki za grudzień się nie
    > odprowadza tylko rozlicza w rocznym. Tak?
    IMO tak, wynikaloby to z tego, ze normalnie w grudniu placi sie podwojna
    zaliczke za listopad, ale Ty w listopadzie nie miales przychodu, wiec
    grudniowy przychod rozliczysz w zeznaniu rocznym.

    > 2) Lepiej zawrzeć umowę z datą styczniową i zgłosić w terminie co
    > trzeba.
    8,5% kontra (19,30,40)% - chyba ze masz jakies koszty na ta grudniowa
    platnosc, prowizja posrednika albo cos.

    > Czy przedkłada się w US samą umowę?
    Ja wyslalem oswiadczenie poczta, w ciagu ok. roku US o umowe nie pytal.

    Wieslaw

  • 6. Data: 2009-01-04 14:41:13
    Od: "Telesfor Baudot" <T...@S...poczta.NIE.onet.TU.pl>

> [...]
    > 8,5% kontra (19,30,40)% - chyba ze masz jakies koszty na ta
    > grudniowa platnosc, prowizja posrednika albo cos.

    Moje pytanie zmierzało w kierunku tego czy dla jednej umowy najmu,
    która się rozpoczęła w grudniu 2008 i przez moje zaniedbanie
    opodatkowała się według skali (odżałuję to) mogę zmienić formę
    opodatkowania od stycznia 2009 składając stosowne oświadczenie do 20
    stycznia?

    --
    Telesfor BAUDOT

  • 7. Data: 2009-01-04 15:02:20
    Od: Wwieslaw <u...@o...pl>

    Telesfor Baudot wrote:

> [...]
    > opodatkowała się według skali (odżałuję to) mogę zmienić formę
    > opodatkowania od stycznia 2009 składając stosowne oświadczenie do 20

    TAK.

    Potrzebne oświadczenie
    Przychody uzyskane z prywatnego najmu można opodatkować ryczałtem pod
    warunkiem, że podatnik w urzędzie skarbowym (właściwym dla niego z uwagi
    na miejsce zamieszkania) złoży pisemne oświadczenie o wyborze tej formy
    opodatkowania. Oświadczenie takie trzeba złożyć do 20 stycznia danego
[...]

    Warto w tym miejscu dodać, że raz złożone oświadczenie jest ważne także
    w latach następnych, chyba że podatnik chce zmienić formę opodatkowania,
    wtedy składa je ponownie. Nie może jednak tego zrobić w trakcie roku.

  • 8. Data: 2009-01-04 18:10:19
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Telesfor Baudot wrote:

    > Za wszelkie uwagi i komentarze pozostaje wdzięczny...

    Może jeszcze warto odpowiedzieć na pytanie, którego nie zadałeś ;-)

    Otóż jeśli lokal, który wynajmujesz wchodzi w skład majątku wspólnego
    (małżeństwa) to prawdopodobnie warto złożyć oświadczenie o tym, że
    podatki będzie rozliczało jedno z nich.

    W innym przypadku podatki muszą rozliczyć oboje.

    Stosowny zapis jest w artykule 12 ustęp 6 ustawy o o zryczałtowanym
    podatku dochodowym [...]

    Piotrek

  • 9. Data: 2009-01-04 19:32:14
    Od: ===Tomy=== <nic@z_tego.com>

    Dnia Sun, 04 Jan 2009 14:19:26 +0100, Wwieslaw napisał(a):

    > ZTCW to koniecznie PRZED otrzymaniem pierwszego czynszu!

    Zgadza się.

    Przy okazji jak się ma kwestia ustania pozyskiwania dochodów z najmu
    lokalu? Trzeba anulować wcześniej złożone oświadczenie? Zaprzestaję
    uzyskiwać dochód i nie płace podatku ale czy US musi mieć jakąś pisemną
    informację?

    --
    ===Tomy===

    Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
    Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym
    następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany
    poglądów, bez podawania przyczyny.

  • 10. Data: 2009-01-04 21:07:48
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Najpóźniej przed przyjęciem pierwszej wpłaty, kolego szanowny.

    I na jaki cel, bo jeszcze mimowolnie VATowcem się staniesz przez ten kawałek grudnia
    2008.
    JaC

    -----

    > Wynajęte mieszkanie od 1 grudnia 2008, pierwsza wplata za czynsz około 20 grudnia
    2008.