  • 1. Data: 2006-01-17 23:53:17
    Temat: 2x DG PIT-5 i PIT-5L szukam wyjasnienia
    Od: "Pawel" <p...@w...pl>

    Witam

    Prowadze dwie dzialalnosci gospodarcze. W jednej - spolce cywilnej
    rozliczany jestem na starych zasadach na deklaracji PIT-5.

    W nowej ledwo co otwartej (grudzien) - jednoosobowej DG - wybralem
    rozliczanie na zasadzie podatku liniowego 19% - obowiazuje deklaracja
    PIT-5L.

    Moze mi ktos z Was udzielic odpowiedzi jak powinnienem sie teraz rozliczac?

    Pani u US powiedziala ze spolke cywilna rozliczac mam na PIT-5, a
    jednoosobowa na PIT-5L. W zwiazku z powyzszym mam pytanie czy uzyskiwane
    dochody w dwoch firmach lacza sie jakos na deklaracjach, czy rozliczac kazda
    osobno, tak jak mowili w US i potem osobne PIT-36 i PIT-36L?

    Z gory dziekuje za male rozjasnienie sprawy

    pozdrawiam
    Pawel

  • 2. Data: 2006-01-18 08:11:03
    Temat: Re: 2x DG PIT-5 i PIT-5L szukam wyjasnienia
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Pawel wrote:

> [...]
    > uzyskiwane dochody w dwoch firmach lacza sie jakos na deklaracjach,
    > czy rozliczac kazda osobno, tak jak mowili w US i potem osobne PIT-36

    Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych art 9a.5

    5. Jeżeli podatnik prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą:
    1) samodzielnie i w formie spółki lub spółek niemających osobowości
    prawnej,
    2) w formie spółki lub spółek niemających osobowości prawnej
    - wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy
    wszystkich form prowadzenia tej działalności, do których mają
    zastosowanie przepisy ustawy.

    A więc nie można wybrać innego sposobu rozliczenia ze spółki a innego z
    własnej DG. I twój wybór z grudnia jest po prostu nieważny. Napisz może
    w tej sprawie pisemko do US z taką informacją żeby oni nie mieli
    wątpliwości.
    Cały obiegły rok rozliczasz wg skali. Do 20 stycznia możesz wybrać
    sposób rozliczenia w nowym roku.
    I to co wielu ma wątpliwości: nie ma przeszkód aby część wspólników sc
    rozliczała się wg skali a część liniowo.

  • 3. Data: 2006-01-18 08:25:35
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

> [...]
    > z własnej DG. I twój wybór z grudnia jest po prostu nieważny. Napisz
    > może w tej sprawie pisemko do US z taką informacją żeby oni nie mieli

    Uzupełnienie: dokładnie przeanalizuj treść tego pisemka o wyborze,
    które składałeś. Bo może z niego wynikać, że jest ono ważne, tylko że
    dotyczy już nowego roku. Musisz to dokładnie wyjaśnić w US żeby ich
    interpretacja nie różniła się od twojej. I pamiętaj to co ci mówią z US
    nie ma żadnego znaczenia. To co ci dają na piśmie (oprócz oficjalnych
    interpretacji wg ustawy) ma znaczenie stosunkowo niewielkie. Wszystko
    co złożyłeś w US bez potwierdzenia na kopii istnieje lub nie zależnie
    od tego jak jest urzędowi wygodniej.

  • 4. Data: 2006-01-18 11:20:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 18 Jan 2006, Pawel wrote:

    > Witam
    >
    > Prowadze dwie dzialalnosci gospodarcze. W jednej - spolce cywilnej
    > rozliczany jestem na starych zasadach na deklaracji PIT-5.

    Jak to "rozliczany jesteś" ??
    To *ty* się rozliczasz, co najwyżej zlecasz komuś swoją robotę :]

> [...]
    > PIT-5L.
    >
    > Moze mi ktos z Was udzielic odpowiedzi jak powinnienem sie teraz rozliczac?

    PIT-5L, IMO zdecydowanie.

    > Pani u US powiedziala ze spolke cywilna rozliczac mam na PIT-5, a
    > jednoosobowa na PIT-5L.

    To powinna poczytać ustawę bo ma zaległości:
    +++
    Art. 9a.
    1. Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w
    art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z
    zastrzeżeniem ust. 2 i 3[...]
    [...]
    2. Podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania
    dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych
    w art. 30c.[...]
    [...]
[...]

    ---

    > W zwiazku z powyzszym mam pytanie czy uzyskiwane
    > dochody w dwoch firmach lacza sie jakos na deklaracjach

    ...na JEDNEJ deklaracji PIT-5L się łączą. I PIT-36L.

    Nie łączą się z przychodami *z innych źródeł* (nie-DG)!!!

    > Z gory dziekuje za male rozjasnienie sprawy

    ...mam nadzieję że nie zaszkodziłem dawką cytatów... :)
    One bywają ciężko strawne ;[

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2006-01-18 11:23:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 18 Jan 2006, jureq wrote:

> [...]
    > dotyczy już nowego roku. Musisz to dokładnie wyjaśnić w US żeby ich
    > interpretacja nie różniła się od twojej.

    ...ja bym przezornie czym prędzej złożył nowe oświadczenie - do
    20. stycznia jest czas i nie bedzie wątpliwości.
    Czy można "uchylić wybór 19%"... hm... :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2006-01-18 11:27:30
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > PIT-5L, IMO zdecydowanie.

    I żeby nie było wątpliwości: rok 2005 to zdecydowanie PIT-36 a nie
    PIT-36L.

  • 7. Data: 2006-01-18 17:35:26
    Od: olga <b...@p...pl>

    Pawel napisał(a):
> [...]
    > osobno, tak jak mowili w US i potem osobne PIT-36 i PIT-36L?
    >
    > Z gory dziekuje za male rozjasnienie sprawy

    dziękuje za próbe pomocy. Nie o to mi jednak chodziło bo ja pytałąm o
    prawa osoby współpracujacej !

  • 8. Data: 2006-01-19 08:28:40
    Od: "Pawel" <p...@w...pl>

    > dziękuje za próbe pomocy. Nie o to mi jednak chodziło bo ja pytałąm o
    > prawa osoby współpracujacej !

    Hmmm to byl moj watek :)

    Dziekuje wszystkim za pomoc, dzis bede zalatwal to wszystko w US.

    Pozdrawiam
    Pawel