    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Akcja z autem a podatki
    Date: Fri, 21 Dec 2007 21:11:06 +0100

    On Thu, 20 Dec 2007, t...@o...pl wrote:

> [...]
    > a myslalem ze chociaz od jakis tam znajomych da sie takiego przekretu
    > uniknac).
    >
    > Sprzedawca jest teraz zdygany i prawdopodobnie odda kase. Sęk w tym że nie
    > możemy
    > podrzec umowy(czego i tak bym nie chcial robic zeby miec cala dokumentację
    > tego wałka)
    > bo już zaświaedczenie o zapłąceniu akcyza jest w toku, akcyza też zapłacona.
    > Pozostaje więc zapewne podpisanie anulowania umowy kupna-sprzedazy.
    >
    > I teraz pytania:
    >
    > - czy po anulowaniu umowy i zwroceniu pieniedzy wystapi u mnie dochod do

    Co do dochodu: nie widać podstawy.

    Nie mam zdrowia odszukiwać, ale AFAIK było w tym roku, więc powinno być
    w archiwach :) - gdzieś był artykuł, dotyczący odstąpienia od umowy,
    szczególnie w takim przypadku; umowa była dotknięta wadą prawną,
    znaczy jakby kupujący WIEDZIAŁ o faktycznym stanie, to by nie kupił.
    AFAIR wniosek był (wyjątkowo?) zgodny z logiką: w takim przypadku
    należy się zwrot podatków.

    > (Dziwne dla mnie jest to że wg ustawy o podatku akcyzowym nabycie
    > wewnątrzwspólnotowe
    > to przekroczenie granicy przez wyrób akcyzowy - nie znalazłem arunku
    > rozporzadzania jak właściciel,
    > ale przeciez póki nie nastąpi zawarcie umowy sprzedaży to nie mamy do
    > czynienia z wyrobem akcyzowym tylko
    > z turystycznym wyjazdem do sąsiedniego kraju?)

    A jest wtedy mowa o NABYCIU? ;)

    Aby zaistniało opodatkowanie potrzebne są *dwa* warunki: opodatkowanie
    transakcji oraz wskazanie podatnika.
    Popatrz na to tak: w podobny sposób działa nieopodatkowanie VATem
    umów o pracę.
    W typowej umowie o pracę pracownik dokonuje świadczeń, którę *podlegają*
    opodatkowaniu; pic w tym, że *nikt* nie jest podatnikiem od tych
    czynności :), bo ustawa wyłącza pracowników z opodatkowania VAT.
    Tu też: samochód podlega opodatkowaniu akcyzą, ale dopóki nikt nie
    stanie się nabywcą to nie ma nabycia, nie ma zobowiazanego, więc
    opodatkowanie nie następuje (mimo podlegania opodatkowaniu samej
    czynności "przekroczenia granicy").

    pzdr, Gotfryd