  • 1. Data: 2007-05-24 13:19:41
    Temat: Amortyzacja darowizny
    Od: "dikodiko" <d...@g...pl>

    Witam,

    Czy ktoś z szanownych dyskutantów może zna jakieś materiały lub opracowanie
    lub interpretację niżej wymienionego artykułu? Moja księgowa twierdzi, że
    warunki wymienione po wyrazie "jeżeli" dotyczą tych wyjątków - "spadku i
    darowizny". Ja uważam, że warunki dotyczą "nabytych nieodpłatnie". Kto ma
    rację?

    Art. 23. 1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:

    45a) odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz
    wartości niematerialnych i prawnych:

    a) nabytych nieodpłatnie, z wyjątkiem nabytych w drodze spadku lub
    darowizny, jeżeli:

    - nabycie to nie stanowi przychodu z tytułu nieodpłatnego otrzymania
    rzeczy lub praw lub
    - dochód z tego tytułu jest zwolniony od podatku dochodowego, lub
    - nabycie to stanowi dochód, od którego na podstawie odrębnych przepisów
    zaniechano poboru podatku,

  • 2. Data: 2007-05-24 13:30:37
    Temat: Re: Amortyzacja darowizny
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 24-05-2007 o 15:19:41 dikodiko <d...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > twierdzi, że warunki wymienione po wyrazie "jeżeli" dotyczą tych
    > wyjątków - "spadku i darowizny". Ja uważam, że warunki dotyczą "nabytych

    IMHO Ty - rozbiór zdania jest tutaj nieubłagany, chyba że RJP wprowadziła
    nowe reguły :)

  • 3. Data: 2007-05-24 13:57:23
    Od: "dikodiko" <d...@g...pl>

    Użytkownik <t...@o...pl> napisał w wiadomości news:op.tst2foi1ipkhj4@unk...

    > IMHO Ty - rozbiór zdania jest tutaj nieubłagany, chyba że RJP wprowadziła
    > nowe reguły :)

    A ona (ksiegowa) chce w tej sprawie pisać do US o interpretację...
    Jak ją przekonać? Przyprowadzić do niej polonistę :) ?

    pozdr.
    diko

  • 4. Data: 2007-05-24 14:14:08
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

  • 5. Data: 2007-05-24 14:31:23
    Od: "dikodiko" <d...@g...pl>

    Użytkownik <t...@o...pl> napisał w wiadomości news:op.tst4hu0lipkhj4@unk...

    > Interpretacja nie zaszkodzi, niech pisze :)

    Ale to będzie trwało kilka tygodni :(
    A ja chcę lokal już teraz wpisać do EŚT i amortyzować od czerwca co miesiąc.

  • 6. Data: 2007-05-24 19:39:48
    Od: "dikodiko" <d...@g...pl>

    Dobry człowiek przysłał mi interpretację w podobnej sprawie. Może komuś się
    przyda:

    "Rodzaj dokumentu postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
    Sygnatura D-2/415-20/2006
    Data 2006.07.10

    Autor Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie

    Temat Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów

    Pytanie podatnika

    Nabyłam spadek po mężu, w tym samochody i używam ich w działalności
    gospodarczej, czy mogę dokonywać odpisów amortyzacyjnych od całej wartości, czy
    też od części ich wartości, oraz czy mogę księgować w koszty uzyskania
    przychodów wydatki na te auta.

    Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja
    podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w odpowiedzi na wniosek
    z dnia 10.05.2006 roku (data wpływu do urzędu 19.05.2006 roku) o udzielenie
    pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w
    sprawie dokonywania odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych (samochody) i
    zaliczania w koszty uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej
    wydatków związanych z tymi środkami trwałymi nabytych w spadku po mężu,
    informuję, że nabycie składników majątkowych w formie spadku nie stanowi
    przeszkody do ich amortyzacji i zaliczenia odpisów amortyzacyjnych do kosztów
    uzyskania przychodów, pod warunkiem, że składniki te mogą zostać uznane za
    środki trwałe. Pojęcie środka trwałego zostało zdefiniowane w art. 22a ustawy z
    dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2002
    roku Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).W świetle tego przepisu amortyzacji podlegają
    określone składniki majątku:
    - stanowiące własność lub współwłasność podatnika,
    - nabyte lub wytworzone we własnym zakresie,
    -kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania,
    - o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok,
    - wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego
    działalnością gospodarczą, albo oddane do używania na podstawie umowy najmu,
    dzierżawy lub umowy leasingu.

    Kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty
    poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w
    art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
    Z treści art. 23 ust. 1 pkt 45a lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób
    fizycznych wynika, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów
    amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości
    niematerialnych i prawnych nabytych nieodpłatnie, z wyjątkiem nabytych w drodze
    spadku lub darowizny.

    Sposób ustalenia wartości początkowej środków trwałych oraz wartości
    niematerialnych i prawnych nabytych w drodze spadku, darowizny lub inny
    nieodpłatny sposób określony został w art. 22g ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku
    dochodowym i stanowi wartość rynkową z dnia nabycia chyba, że umowa darowizny
    albo umowa o nieodpłatnym przekazaniu określa tę wartość w niższej wysokości.

    W związku z tym postanawiam jak w sentencji."

    pozdr.
    diko