  • 1. Data: 2009-05-31 14:37:11
    Temat: Amortyzacja lokalu, ewidencja ?
    Od: "PL(N)umber_One " <p...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Witam
    Osoba fizyczna wynajmująca lokal na cele mieszkalne, może odliczać sobie
    amortyzację pełną ( od rzeczywistej wartości a nie metodą uproszczoną
    m2x988), pod warunkiem, że będzie prowadziła ewidencję. Tyle wiem z GP i
    innych poradników w sieci. Co to jest dokładnie rzeczona ewidencja i jak
    osoba fizyczna wynajmująca swoje mieszkanie ma taką ewidencję założyć/
    prowadzić ?
    PP

  • 2. Data: 2009-06-01 20:47:33
    Temat: Re: Amortyzacja lokalu, ewidencja ?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 31 May 2009, PL(N)umber_One wrote:

> [...]
    > i innych poradników w sieci. Co to jest dokładnie rzeczona ewidencja i jak
    > osoba fizyczna wynajmująca swoje mieszkanie ma taką ewidencję założyć/

    Sądzę że masz na myśli ewidencję środków trwałych.
    Nie wiem czy istnieje jakiś przepis szczegółowy dla przypadku najmu,
    ale na jakieś 100% :) ewidencja zgodna z tą potrzebną dla KPiR
    będzie zawierała wszystkie informacje potrzebne do określenia
    i udokumentowania amortyzacji.

    Zaś EST dla KPiR jest opisana w art.22n.2 tu:

    Przeczytaj.

    Przeczytaj również cały art.22a i od 22d dalej (do 22o), pomijając
    amortyzację statków w budowie i inne wynalazki :) - przy okazji wyjaśni
    Ci się JAK się określa wymiar raty amortyzacyjnej oraz KIEDY można ujmować
    ją w kosztach.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2009-06-02 11:16:43
    Od: "PL(N)umber_One " <p...@W...gazeta.pl>

    Dzięki.
    W zasadzie te informacje znam. Może nie sciśle zadałem pytanie. Chodzi mi
    przede wszystkim o to, czy osoba fizyczna nie prowadząca działalności
    gospodarczej, a "prywatnie" wynajmująca swoje mieszkanie, może w ogóle
    założyć KPiR i ewidencję, i odliczac sobie amortyzację pełną, czy pozostaje
    tylko amortyzacja uproszczona?
    Pozdrawiam
    PP
    VMS OPEN górą :)

  • 4. Data: 2009-06-03 08:28:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 2 Jun 2009, PL(N)umber_One wrote:

> [...]
    > przede wszystkim o to, czy osoba fizyczna nie prowadząca działalności
    > gospodarczej, a "prywatnie" wynajmująca swoje mieszkanie, może w ogóle

    Nie ma zakazu zakładania KPiR przez kogokolwiek.
    Przepisy po prostu nie przewidują przymusu prowadzenia przez osoby nie
    prowadzące DG.
    Z żadnego przepisu nie wynika oczywiście również prawo do stosowania
    przepisów szczegółowych o KPiR wobec innych przychodów :)

    > i odliczac sobie amortyzację pełną, czy pozostaje
    > tylko amortyzacja uproszczona?

    A to jest inne pytanie.
    po kolei:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    +++
    Art. 22a
    1. Amortyzacji podlegajš, [...]
    - o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane
    przez podatnika na potrzeby zwišzane z prowadzonš przez niego
    działalnoœciš gospodarczš
    albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy
    ^^^^^^^
    lub umowy okreœlonej w art. 23a pkt 1, zwane œrodkami trwałymi.
    Art. 22d
    1. Podatnicy mogš nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników
    majštku, [...] których wartoœć poczštkowa [...] nie przekracza 3.500 zł
    [...]
    2. Składniki majštku, o których mowa w art. 22a-22c, z wyłšczeniem
    składników wymienionych w ust. 1,

    < BACZNOŚĆ! >
    wprowadza się do ewidencji œrodków trwałych oraz wartoœci niematerialnych
    i prawnych zgodnie z art. 22n [...]
    < SPOCZNIJ >
    [...]
    Art. 22f
    [...]
    4. Jeżeli tylko częœć nieruchomoœci, w tym budynku mieszkalnego lub lokalu
    mieszkalnego, jest wykorzystywana do prowadzenia działalnoœci gospodarczej
    bšdŸ wynajmowana lub wydzierżawiana [...]
    [...]
    Art. 22g
    1. Za wartoœć poczštkowš œrodków trwałych oraz wartoœci niematerialnych i
    prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-18, uważa się:

    1) w razie nabycia w drodze kupna - cenę ich nabycia,
    [...]
    3. Za cenę nabycia uważa się kwotę należnš zbywcy, powiększonš o koszty
    zwišzane z zakupem naliczone do dnia przekazania œrodka trwałego lub
    wartoœci niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególnoœci
    [...]

    < znowu BACZNOŚĆ! >

    10. Podatnicy mogš

    < SPOCZNIJ! >

    ustalić wartoœć poczštkowš budynków mieszkalnych lub
    lokali mieszkalnych: wynajmowanych, wydzierżawianych albo używanych przez
    właœciciela na cele prowadzonej przez niego działalnoœci gospodarczej,
    przyjmujšc w każdym roku podatkowym wartoœć stanowišcš iloczyn metrów
    kwadratowych wynajmowanej, wydzierżawianej lub używanej przez właœciciela
    powierzchni użytkowej tego budynku lub lokalu i kwoty 988 zł, przy czym za
    powierzchnię użytkowš uważa się powierzchnię przyjętš dla celów podatku od
    nieruchomoœci.
    ---

    "Podatnicy *mogą*".
    Czyli mogą również wziąć pod uwagę wartość nabycia.
    Ale wtedy nic nie uchyla art.22d.2, czyli ma być ewidencja :)

    Jak sądzę stąd "opis z netu" - IMVHO prawidłowo.

    > VMS OPEN górą :)

    :O
    :D

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2009-06-03 11:52:29
    Od: ąćęłńóśźż <u...@w...eu>

    W stoiskach z książkami w wiekszych urzedach trafiają się do kupienia gotowe
    "ewidencje" dla celów, o których pytasz - na okładce sporo wyjasnień.
    JaC