  • 1. Data: 2010-03-29 14:31:39
    Temat: Amortyzacja nieruchmosci - a faktury remontowe.
    Od: "r...@p...net" <r...@p...net>

    Prosze o podpowiedz jak zaczac amortyzowac nieruchomosc. Sytuacja jest
    nastepujaca:

    - dzialka wraz z nieruchomoscia jest wpisana ( w ksiegach ) na dwie osoby
    - spolke cwyilna
    - nie byla do tej pory w zaden sposob amrotyzowana
    - na nierucomosci zostal przeprowadzony remont ( wliczony w koszty), i
    rozbudowa( dobudowa pietra ) - nie wliczana oczyscie

    Poniewaz budowa zostala zakonczona, chcialbym zaczac amortyzowac caly
    obiekt.
    W jaki sposob mam ustalic cene poczatkową do amrotyzacji ? Ponoc ustawa
    mowi cos o udokumentowanych kosztach budowy - ale te stanowia dla mnie na
    tą chwilę 10-20% wartosci nieruchomosci.
    Czy mozna posluzyc sie wycena przez bieglego? Czy potrzeban jest jaka
    interpretacja US ?

    z gory dzieki za pomoc.

    r.

  • 2. Data: 2010-03-31 20:38:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 29 Mar 2010, r...@p...net wrote:

> [...]
    > W jaki sposob mam ustalic cene poczatkową do amrotyzacji ? Ponoc ustawa mowi

    *NABYCIA*.
    Nabycia lub wytworzenia, OK.
    Ale nie wiemy skąd wziął się budynek...

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2010-04-02 06:22:59
    Od: "r...@p...net" <r...@p...net>

    Dnia 31-03-2010 o 22:38:46 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    > *NABYCIA*.
    > Nabycia lub wytworzenia, OK.
    > Ale nie wiemy skąd wziął się budynek...
    >
    > pzdr, Gotfryd

    wzial sie z - darowizny czesciowej - ojca na synow, i rodzenstwa ojca na
    synow
    nastepnie 2 synow majac DG sp. cywilna - aktem notarialnym wniesli
    nieruchomosc do spolki jako x1 i x2 dzialajacy w spolce YY

    wartosc zadeklarowana nieruchomosci na potrzeby aktu notarialnego byla
    okolo 150tys - ( koszty remontu 100 tys. ) - koszt nadbudowy 100tys.
    wiec suma -bez remontu- 250tys.

    a w tym okresie wzrosla wartosc dzialki i samej nieruchomosci ( okres
    ostatnich 5 lat), i calosc dzisiaj przy wycenie bieglego powinna oscylowac
    na poziomie 600tys lub wiecej

    oczywiscie pewne i bezpieczne bedzie wsiac 250tys i amrotyzowac, ale
    szkoda troche tracic napodatkach ;)

  • 4. Data: 2010-04-02 08:19:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 2 Apr 2010, r...@p...net wrote:

    > wzial sie z - darowizny czesciowej - ojca na synow, i rodzenstwa ojca na
    > synow

    No to masz podstawę w ustawie:
    +++
    Art. 22g. 1. Za wartoœć poczštkowš œrodków trwałych oraz wartoœci
    niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-18, uważa się:
    [...]
    3) w razie nabycia w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny
    sposób - wartoœć rynkowš z dnia nabycia, chyba że umowa darowizny
    albo umowa o nieodpłatnym przekazaniu okreœla tę wartoœć w niższej
    wysokoœci;
    ---

    Takie poręczne zabezpieczenie przed zaniżaniem wartości na umowach
    darowizny - zaniżysz, mniej zamortyzujesz :)

> [...]
    > nieruchomosc do spolki jako x1 i x2 dzialajacy w spolce YY
    >
    > wartosc zadeklarowana nieruchomosci na potrzeby aktu notarialnego byla okolo

    Jeśli odpowiadało to mniej więcej "rynkowej" to trzeba tyle przyjąć.

    > - ( koszty remontu 100 tys. ) - koszt nadbudowy 100tys.

    Rozumiem że to myślniki a nie minusy :)

> [...]
    > ostatnich 5 lat), i calosc dzisiaj przy wycenie bieglego powinna oscylowac na

    Ale to, że wartość wzrosła, to jest "wzbogacenie" - taka szczególna
    forma wzbogacenia, od której nie płaci się podatku *dopóki się nie
    sprzeda*.
    Tyle, że ta wartość IMO nie podlega amortyzacji.
    Amortyzacja to "zwrot inwestycji" - a tej (inwestycji) nie było.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2010-04-02 08:35:54
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

> [...]
    > darowizny - zaniżysz, mniej zamortyzujesz :)

    > Jeśli odpowiadało to mniej więcej "rynkowej" to trzeba tyle przyjąć.

    Tak z innej beczki - czy remont był prowadzony w użytkowanym obiekcie
    (wykorzystywanym do tej konkretnej DG) czy może trzeba go było
    wyremontować, żeby się nadawał do użytku?
    Bo w tym drugim przypadku remont nie wchodzi w koszty a podwyższa
    wartość początkową.
    Remont to jest przywrócenie do stanu pierwotnego, owszem, ale podatkowo
    stan pierwotny to stan z momentu nabycia przez podatnika, a nie z
    czasów, gdy coś było nowe ale nalezało do kogoś innego i kto inny używał
    (i zużył).

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813