  • 1. Data: 2014-02-05 15:06:21
    Temat: Amortyzacja programów komputerowych - nieco skomplikowane
    Od: "XYZ" <n...@s...com>

    Firma zamówiła opracowanie i wdrożenie komputerowych
    programów użytkowych w ramach jednej umowy o dzieło
    za łączne honorarium przekraczające 3500 zł. W umowie
    była podana jedna kwota.
    Zakładano, że programy będą używane dłużej niż przez rok.
    W umowie nie było wyszczególnione ile programów
    powstanie i jaka będzie cena każdego z nich.
    Ilość potrzebnych programów była znana dopiero podczas
    ich tworzenia i wdrażania.
    Programy zostały opracowane i wdrożone, a praca
    została przyjęta i opłacona.
    Wiem, że amortyzacja musi być rozłożona co najmniej
    na 2 lata (czyli po 50%), natomiast nie ma górnej
    granicy czasowej.
    Czy natomiast firma może w ogóle nie amortyzować takich
    programów i przez lata podawać w spisach cenę figurującą
    w umowie o dzieło (czyli łączną za wszystkie programy)?

    Pozdrowienia

  • 2. Data: 2014-02-06 09:41:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 5 Feb 2014, XYZ wrote:

> [...]
    > programów i przez lata podawać w spisach cenę figurującą
    > w umowie o dzieło (czyli łączną za wszystkie programy)?

    Czy dobrze rozumiem, że firma ma zamiar NIE zaliczyć
    w koszty tej amortyzacji? Tak po prostu, bo do tego
    sprowadzi się poddanie amortyzacji ze współczynnikiem 0
    (zero).
    Tak z ciekawości - dlaczego?
    No i oczywiście, jako że składniki "tego samego rodzaju"
    powinny być poddawane amortyzacji z tym samym współczynnikiem,
    zablokuje to amortyzację ewentualnych innych programów.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2014-02-06 17:12:36
    Od: "XYZ" <n...@s...com>

    > Czy dobrze rozumiem, że firma ma zamiar NIE zaliczyć
    > w koszty tej amortyzacji? Tak po prostu, bo do tego
    > sprowadzi się poddanie amortyzacji ze współczynnikiem 0
    > (zero).
    Chyba nie tyle ma zamiar, co już od dawna to robi.

    > Tak z ciekawości - dlaczego?
    Też chciałbym wiedzieć.

    > No i oczywiście, jako że składniki "tego samego rodzaju"
    > powinny być poddawane amortyzacji z tym samym współczynnikiem,
    > zablokuje to amortyzację ewentualnych innych programów.
    Wygląda na to, że dotyczy to wszystkich programów, w każdym razie
    także tych, które udało mi się podejrzeć. To nie były programy
    z umów o dzieło.
    Każda próba zadania pytania jest traktowana jak atak, jeśli nie na całą
    firmę, to przynajmniej na dział księgowości.

    Rozumiem, że to nie jest niezgodne z prawem, natomiast można się
    dziwić po co tak postępują. Czy w praktyce zdarza się to w innych
    firmach i czym może być podyktowane?
    Przy okazji, w praktyce innych firm, na ile lat zwykle jest rozkładana
    amortyzacja programów komputerowych (z ceną powyżej 3500 zł
    i użytkowaniem ponad rok) ?

    Też pozdrawiam i dziękuję za zainteresowanie tematem.

  • 4. Data: 2014-02-06 23:30:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 6 Feb 2014, XYZ wrote:

    > Rozumiem, że to nie jest niezgodne z prawem,

    Od ładnych paru lat nie jest.
    Dawniej (ale jeszcze w tym tysiącleciu) był dolny limit współczynnika
    amortyzacji (nie pamiętam, rzędu 1/2 lub 1/3), po którymś tam kryzysie
    wprowadzili możliwość faktycznego "forwardowania na później" kosztów
    wynikłych z amortyzacji.
    Jeśli firma nie generuje strat (bo wtedy miałoby to sens), nie
    mam pojęcia po co.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2014-02-07 14:31:30
    Od: "XYZ" <n...@s...com>

> [...]
    > wynikłych z amortyzacji.
    > Jeśli firma nie generuje strat (bo wtedy miałoby to sens), nie

    Dzięki.

    Czy można by gdzieś sprawdzić kiedy nastąpiła ta zmiana? Bowiem
    wydaje mi się, że na tej li

  • 6. Data: 2014-02-07 14:36:49
    Od: "XYZ" <n...@s...com>

> [...]
    > mam pojęcia po co.

    Dzięki.

    Czy można by gdzieś sprawdzić kiedy nastąpiła ta zmiana?
    Wydaje mi się, że na tej liście są programy kupione jeszcze w poprzednim
    tysiącleciu.
    Ponadto, czy dobrze rozumiem, że może to być bardzo niekorzystne
    dla ewentualnego następnego szefa firmy? Te koszty spadną na następcę?

    Pozdrowienia

    P.S. Przepraszam za falstart przy pisaniu tego newsa.

  • 7. Data: 2014-02-07 23:24:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 7 Feb 2014, XYZ wrote:

    > Czy można by gdzieś sprawdzić kiedy nastąpiła ta zmiana?

    Na isip.sejm.gov.pl na pewno.
    "wygodne" wersje, jak np. tu:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,13,13,700,,2
    0130827,ustawa-z-dnia-26071991-r-o-podatku-dochodowy
    m-od-osob.html
    ...raczej tak daleko nie sięgają.
    Trzeba szukać zmiany w art.22i.5
    Prawie na pewno da się znaleźć moje posty w których powoływałem się na tę
    zmianę kiedy była wprowadzana, tyle że... nie bardzo jest czym szukać :>
    (apeluję o nie wyskakiwanie z groups.google :>)

> [...]
    > Ponadto, czy dobrze rozumiem, że może to być bardzo niekorzystne
    > dla ewentualnego następnego szefa firmy? Te koszty spadną na następcę?

    To zależy od punktu siedzenia.
    Jeśli celem szefa jest zamydlenie oczu właścicielom poprzez odpowiedni
    (czytaj: odpowiednio spreparowany) wyciąg z "wyniku finansowego" to być
    może tak, jak szefem jest współwłaściciel, to RACZEJ woli gotówkę
    w kasie zamiast "wyniku" :>
    To tak a propos wad "osób prawnych".

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2014-02-08 16:12:09
    Od: "XYZ" <n...@s...com>

> [...]
    > "wygodne" wersje, jak np. tu:
    > http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,13,13,700,,2
    0130827,ustawa-z-dnia-26071991-r-o-podatku-dochodowy

    Czegoś tu nie rozumiem. Dlaczego mam szukać w przepisach dotyczących
    osób fizycznych?

    Pozdrawiam

  • 9. Data: 2014-02-08 23:26:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 8 Feb 2014, XYZ wrote:

    0130827,ustawa-z-dnia-26071991-r-o-podatku-dochodowy
    m-od-osob.html

    > Czegoś tu nie rozumiem. Dlaczego mam szukać w przepisach dotyczących
    > osób fizycznych?

    Bo jak nie miałem przed nosem informacji że o spółkę chodzi, to a priori
    zastosowałem odpowiednie odwołanie dla OF - zresztą są identyczne :)
    (tylko numerki mają różne, 16i.5 dla OP), jak znajdziesz jedną zmianę,
    to będzie również w drugiej ustawie.

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2014-02-09 17:00:13
    Od: "XYZ" <n...@s...com>

> [...]

    > zastosowałem odpowiednie odwołanie dla OF - zresztą są identyczne :)
    > (tylko numerki mają różne, 16i.5 dla OP), jak znajdziesz jedną zmianę,

    Będę szukał.

    Jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam