  • 1. Data: 2002-09-19 16:44:24
    Temat: Amortyzacja środka trwałego a VAT
    Od: "Monika" <m...@i...net.pl>

    Witam

    Mam problem i bardzo proszę o pomoc.

    Firma zakupiła grunt i wprowadziła go do ewidencji środków trwałych, jako
    wartość początkową przyjęłam wartość gruntu powiększoną o usługi notarialne
    (netto), VAT od usług notarialnych odliczyłam od podatku należnego czy
    postąpiłam prawidłowo.

    Czy w związku z tym, że grunt nie podlega amortyzowaniu mam prawo VAT od
    usług notariusza odliczyć?

    Monika

  • 2. Data: 2002-09-19 19:52:43
    Temat: Re: Amortyzacja środka trwałego a VAT
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Thu, 19 Sep 2002, Monika wrote:
    [...]
    >+ Czy w związku z tym, że grunt nie podlega amortyzowaniu mam prawo VAT od
    >+ usług notariusza odliczyć?

    IMO słusznie pytasz:
    Ustawa o VAT:
    Art. 25. [ Wyłączenie zwrotów i obniżek ]

    1. Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do
    nabywanych przez podatnika:
    [...]
    3) towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogą być zaliczone
    do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku
    dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych
    wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku
    ze zwolnieniem od podatku dochodowego,
    [...]

    A ustawa pewnie na inforze się marnuje ;)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2002-09-19 22:05:59
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    VAT od

    > IMO słusznie pytasz:
    > Ustawa o VAT:
    > Art. 25.
    > Pozdrowienia, Gotfryd

    A ja uważam inaczej.

    O ile zakup gruntu nie jest KUP,
    ani nie podlega amortyzacji
    (pytająca niby o tym wie, ale mimo to
    przyjmuje do EŚT),
    to sama usługa notariusza może być KUP
    i VAT z nią związany do odliczenia.
    Pod warunkiem, że zakup gruntu i usługa
    pozostają w związku
    ze sprzedażą opodatkowaną.

    Oczywiście mogę się mylić.

    CEZ

  • 4. Data: 2002-09-20 11:48:24
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Fri, 20 Sep 2002, cef wrote:
    [...]
    >+ A ja uważam inaczej.
> [...]

    Zaraz dojdziemy do podobnej konkluzji jak przy
    wpisywaniu VAT 0% do zakupu :) - tj. formalnie
    powinna to być "ewidencja środków trwałych oraz
    wartości niematerialnych i prawnych".
    W ustawie napisali czego (jakich "wartości")
    nie wlicza się w KUP - ale przejrzawszy przelotnie
    nie zauważyłem że zwalnia to od wpisu :]
    (*ja* uważam że to trochę bez sensu żeby wpisywać
    coś co KUP nie jest, ale skoro USy żądając notarialnie
    poświadczonych świadectw urodzenia (czy jakoś tak :>)
    to nigdy nie wiadomo :[

    >+ to sama usługa notariusza może być KUP
    >+ i VAT z nią związany do odliczenia.
    >+ Pod warunkiem, że zakup gruntu i usługa
    >+ pozostają w związku
    >+ ze sprzedażą opodatkowaną.

    Przyznaję że u mnie zadziałało "z automatu" myślenie
    związane ze sposobem rozliczania ŚT (wszystko co jest
    potrzebne żeby był "kompletny" wlicza się "w zestaw")
    a tu sytuacja jest inna.... Posiedzę cicho i poczytam
    co badziej doświadczeni mają do powiedzenia :)

    >+ Oczywiście mogę się mylić.

    No, ja jestem wcześniej na liście potencjalnie mylących się :)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2002-09-20 13:00:29
    Od: "cef" <c...@i...pl>

> [...]
    > W ustawie napisali czego (jakich "wartości")
    > nie wlicza się w KUP - ale przejrzawszy przelotnie
    > nie zauważyłem że zwalnia to od wpisu :]

    Przeoczyłem. Mea culpa.

    > a tu sytuacja jest inna.... Posiedzę cicho i poczytam
    > co badziej doświadczeni mają do powiedzenia :)

    Ja też poczekam. Może nawet poczytam...:-)

    CEZ