  • 1. Data: 2008-06-12 09:58:44
    Temat: Auto dla DG zarejestrowane na obu współmałżonków
    Od: Gwyn <g...@a...pl>

    Witam,

    Nabyłam nowy samochód (osobowy, faktura na moją jednoosobową DG) -
    zamierzam odliczyć dozwolony VAT i amortyzować samochód. Jednocześnie
    chciałabym go zarejestrować na siebie i męża.

    Czy US w razie kontroli może podważyć uznanie tego samochodu za
    kupionego w celu prowadzenia DG - jeżeli zarejestrowany będzie na obu
    współmałżonków?

    Gwyn

  • 2. Data: 2008-06-12 16:41:09
    Od: ToMasz <twitek4@no_spam.gazeta.pl>

    Gwyn pisze:
> [...]
    >
    > Czy US w razie kontroli może podważyć uznanie tego samochodu za
    > kupionego w celu prowadzenia DG - jeżeli zarejestrowany będzie na obu

    Witam

    PRzerabiałem to półtora roku temu wiec napisze co pamietam. Oficjalnie
    trzeba ustalc ze 50% jest Twoje 50% ws?ółmałżonka. Potem odliczac po 50%
    wszystkiego po kolei.
    JEdnak podobno jest gdzies przepis, mówiący ze jesli taka sytuacja jest
    pomiedzy współmałżonkami w jednym gospodarstwie to mozna (chyba) prosbe
    napisac o odstąpienie(szczegółół nie pamietam) i odliczac w 100% na
    działalnosc. JA to olałem i auto jest na 1 osobe.

  • 3. Data: 2008-06-12 20:52:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 12 Jun 2008, Gwyn wrote:

> [...]
    > odliczyć dozwolony VAT i amortyzować samochód. Jednocześnie chciałabym go

    Teza do dyskusji: jeśli nabyty był "z majątku wspólnego", to każde inne
    zarejestrowanie byłoby wprowadzeniem organu państwowego w błąd celem
    poświadczenia nieprawdy na dokumencie.
    Przypomnę, że w myśl zmienionych jakiś czas temu zapisów KRiO, majątek
    wchodzący w skład DG prowadzonej przez (tylko) jednego małżonka *pozostaje*
    majątkiem wspólnym, a jedynie ów małżonek prowadzący DG ma prawo do
    samodzielnego rozporządzania składnikami majątku ujętymi (ewidencjonowanymi)
    w DG (bez uzyskiwania zgody drugiego małżonka). Oczywiście chodzi o ochronę
    kontrahentów - przed zmianą byli tacy cwaniacy, którzy chronili majątek
    przedsiębiorstwa przed wierzycielami w ten sposób, że powoływali się
    "że przecież żona nie wyraziła zgody" :]
    DR ma poświadczać *własność* a nie *prawo rozporządzania*, więc IMO
    wpisanie obu małżonków jest obowiązkowe.

    > Czy US w razie kontroli może podważyć uznanie tego samochodu za kupionego
    > w celu prowadzenia DG - jeżeli zarejestrowany będzie na obu współmałżonków?

    IMO - z powodu jak wyżej - nie.

    A jak chodzi o podatek dochodowy i ST to wręcz jest zapis "wprost"
    wyjaśniający taki przypadek:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html

    11. W razie gdy składnik majštku stanowi współwłasnoœć podatnika, wartoœć
    poczštkowš tego składnika ustala się w takiej proporcji jego wartoœci,
    w jakiej pozostaje udział podatnika we własnoœci tego składnika majštku;
    zasada ta nie ma zastosowania do składników majštku stanowišcych wspólnoœć
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    majštkowš małżonków, chyba że małżonkowie wykorzystujš składnik majštku
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    w działalnoœci gospodarczej prowadzonej odrębnie.

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2008-06-12 20:55:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 12 Jun 2008, ToMasz wrote:

> [...]
    [...]
> [...]
    > JEdnak podobno jest gdzies przepis, mówiący ze jesli taka sytuacja jest
    > pomiedzy współmałżonkami w jednym gospodarstwie to mozna (chyba) prosbe

    Takie prawo przysługuje "z mocy ustawy", nikogo nie trzeba prosić!
    Przepis w poście obok :)

    > działalnosc. JA to olałem i auto jest na 1 osobe.

    Jeśli było kupione "z majątku wspólnego" (nie można wykazać, że zostało
    nabyte z majątku odrębnego) to IMO jest to nieprawidłowe.

    pzdr, Gotfryd