  • 1. Data: 2008-06-10 21:04:06
    Temat: Darowizna od likwidowanej osoby prawnej
    Od: "Andrzej" <A...@K...com.pl>

    Witam!

    Jaki podatek będzie musiała zapłacić osoba fizyczna
    od sprzętu komputerowego otrzymanego jako
    darowizna od likwidowanej osoby prawnej?

    Czy ma znaczenie jakiego rodzaju jest to osoba prawna,
    tzn. czy jest to spółka czy stowarzyszenie, a w przypadku
    stowarzyszenia czy ma znaczenie czy obdarowana osoba
    fizyczna była członkiem takiego stowarzyszenia przed jego
    likwidacją?

    Pozdrawiam
    Andrzej

  • 2. Data: 2008-06-10 22:51:03
    Temat: Re: Darowizna od likwidowanej osoby prawnej
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 10 Jun 2008, Andrzej wrote:

    > Witam!
    >
    > Jaki podatek będzie musiała zapłacić osoba fizyczna
    > od sprzętu komputerowego otrzymanego jako
    > darowizna od likwidowanej osoby prawnej?

    IMVHO w grę wchodzą dwie sprawy:
    - podatek od darowizny dla otrzymującej OF
    ...oraz:
    - podatek dochodowy (CIT) dla darującego z okazji "wywalenia z kosztów"
    *lub* utraty zwolnienia (z okazji przeznaczenia na cele niestatutowe,
    jeśli to stowarzyszenie bez DG na przykład)
    - ...i ew. VAT dla darującego, jeśli przysługiwało prawo do odliczenia.
    I teraz hint: OD WARTOŚCI NABYCIA.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2008-06-11 04:44:17
    Od: "Andrzej" <A...@K...com.pl>

    Bardzo dziękuję za odpowiedź.

> [...]
    > jeśli to stowarzyszenie bez DG na przykład)
    > - ...i ew. VAT dla darującego, jeśli przysługiwało prawo do odliczenia.

    Co do stowarzyszenia to:
    - sprzęt, o który chodzi, ma wartość nabycia poniżej 3,5 tys.zł i w momencie
    likwidacji już jest kosztem (co to jest "wywalenie kosztów"?)
    - stowarzyszenie nie prowadzi DG
    - stowarzyszenie nie jest płatnikiem VATu
    Jaki podatek miałoby do zapłacenia stowarzyszenie, a jaki osoba fizyczna
    (obdarowana)?

    Czy przekazanie takiego sprzętu na przykład szkole (cel dobroczynny)
    zwalniałoby likwidowane stowarzysenie z zapłacenia jakiegokolwiek podatku?
    Czy podatek musiałaby zapłacić obdarowana szkoła?
    Sprzęt jest stosunkowo nowy i mógłby się jeszcze przydać.

    Gdzie można znaleźć przepisy, które te sprawy regulują?

    Pozdrawiam
    Andrzej

  • 4. Data: 2008-06-11 07:12:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 11 Jun 2008, Andrzej wrote:

    > Co do stowarzyszenia to:
    > - sprzęt, o który chodzi, ma wartość nabycia poniżej 3,5 tys.zł i w momencie
    > likwidacji już jest kosztem (co to jest "wywalenie kosztów"?)

    Najpierw zastrzeżenie: sam prowadzę DG jako OF.
    Ustawę o CIT znam po łebkach, a ew. haczyki związane z OP *nie*
    prowadzącą DG mogą prowadzić mnie gdzieś do błędnych wniosków.
    Niemniej:
    - zwolnione z podatku są cele statutowe, czyli przychód przeznaczony
    na cele podatkowe ściślej rzecz ujmując
    - koszty uzyskania *tego* przychodu nie wpływają na ew. podatek; ale
    uzyskanie przychodu, który *nie* zostałby przeznaczony na cele
    statutowe, spowodowałby podatek: dobrze gadam?

    To teraz KUP :)
    Co jest podstawą do zaliczenia w koszty uzyskania (podatkowo)?
    Nabycie w celu (określonym w ustawie), prawda?
    A co się dzieje, jak *po* uznaniu za KUP ów nabytek zostanie przeznaczony
    na *inny* cel?

    W przypadku, kiedy ten cel przynosi przychód (czyli sprzedaż tego czegoś,
    co było zaliczone do KUP) mamy jasność: nadal jest KUP, bo zmienia
    się podstawa szczegółowa zaliczenia do przychodów, ale nie źródło
    przychodu (i nie przeznaczenie).

    Ale mamy przypadek, kiedy owa rzecz *nie* służy przyniesieniu przychodu,
    w tym przychodu zwolnionego od podatku.

    No to zaglądamy:
    ochodowym-od-osob-prawnych-1_2_128.html
    +++
    52) wydatków poniesionych na zakup zużywajšcych się stopniowo rzeczowych
    składników majštku podatnika, nie zaliczanych do œrodków trwałych
    - w przypadku stwierdzenia, że składniki te nie sš wykorzystywane
    dla celów działalnoœci prowadzonej przez podatnika, lecz służš
    osobistym celom pracowników i innych osób albo bez uzasadnienia
    znajdujš się poza siedzibš podatnika,
    ---

    I teraz pytanie: czy zbycie przez darowiznę spełnia ten warunek?
    IMHO - oczywiście.

    Wniosek: byłaby potrzebna korekta kosztu.
    Co przemawia przeciw?

    I tak dla jasności: w przypadku środków trwałych taka korekta
    najprawdopodobniej *nie* byłaby potrzebna!
    ST nie jest kosztem, kosztem jest jego "używanie", więc nie ma
    czego korygować.

    > - stowarzyszenie nie prowadzi DG
    > - stowarzyszenie nie jest płatnikiem VATu
    > Jaki podatek miałoby do zapłacenia stowarzyszenie, a jaki osoba fizyczna
    > (obdarowana)?

    Czekam na skrytykowanie tezy co do CIT w stowarzyszeniu, powstałym
    w ten sposób, że trzeba dokonać korekty kosztów.
    W przypadku otrzymującego - OF, w grę wchodzi podatek od darowizn.
    Ale tam jest dość wysokie zwolnienie "progowe", bo 4902 zł:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-spadkow-i-darowizn-1_2_33.html
    (art.9), więc skoro to nie 3500 zł, to pewnie podatku by nie było.

    Zupełnie oddzielną sprawą pozostaje pytanie, czy zarządzający osobą
    prawną może rozporządzić jej majątkiem *wbrew* ew. statutowi.
    W szczególności czy darowizna na rzecz członka zarządu jest
    darowizną!

    Bo można spróbować takich tez:
    - "wydanie drogą darowizny miało miejsce wbrew statutowi; dokonujący
    wydania okradł stowarzyszenie a członek zarządu przyjmujący ową
    darowiznę w pomagał"
    = "to nie była darowizna, tylko zakamuflowana forma zapłaty, ktora
    powinna zostać normalnie doliczona do wynagrodzenia członka
    zarządu"

    > Czy przekazanie takiego sprzętu na przykład szkole (cel dobroczynny)
    > zwalniałoby likwidowane stowarzysenie z zapłacenia jakiegokolwiek podatku?

    Zdaje się w OP jest zwolnienie części (10%?) w razie darowania na cel
    dobroczynny. W przypadku stowarzyszenia pozostaje pytanie, czy ma ono
    w statucie takie cele. Art.18.1.1 mam na myśli :)

    > Czy podatek musiałaby zapłacić obdarowana szkoła?

    IMHO - nie.
    Miałaby przychód (jak każda osoba prawna), ale byłby on zwolniony od
    podatku. Zaznaczam: IMHO.

    > Gdzie można znaleźć przepisy, które te sprawy regulują?

    Część ustaw wg. linku wyżej.
    Ew. zarządzania stowarzyszeniem tam nie ma :) i na to nie pomogę.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2008-06-11 13:55:07
    Od: "Andrzej" <A...@K...com.pl>

    Bardo dziękuję za tak obszerną odpowiedź.
    Potrzebuję teraz trochę czasu żeby to wszystko przeanalizować,
    nie jest to bowiem tematyka dla mnie łatwa. :-)

    Moje dotychczasowe pytania wynikały z założenia, że taki
    sprzęt po likwidacji stowarzyszenia mógłby się jeszcze przydać
    - byłemu członkowi stowarzyszenia lub jakiejś szkole.

    Gdyby jednak uznać, że najważniejsze jest uniknięcie jakichkolwiek
    wątpliwości i kłopotów, to co należałoby z takim sprzętem zrobić?

    Pozdrawiam
    Andrzej

  • 6. Data: 2008-06-11 21:09:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 11 Jun 2008, Andrzej wrote:

    > Gdyby jednak uznać, że najważniejsze jest uniknięcie jakichkolwiek
    > wątpliwości i kłopotów, to co należałoby z takim sprzętem zrobić?

    Sprzedać.

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2008-06-11 21:44:37
    Od: "Andrzej" <A...@K...com.pl>

    Dzięki

    > Sprzedać.

    Wiadomo, że proces likwidacji trwa, może zająć rok, a w wyjątkowych
    wypadkach nawet więcej. Sprzęt komputerowy w tym okresie by się
    jeszcze przydał stowarzyszeniu.
    Czy można go sprzedać pod koniec likwidacji, przed zrobieniem
    ostatecznego bilansu i wykreśleniem z KRSu ?
    Wydaje mi się, że tak, ale będę wdzięczny za potwierdzenie lub
    zaprzeczenie, najlepiej z uzasadnieniem. :-)

    Uzyskane ze sprzedaży pieniądze byłyby przeznaczone na cel dobroczynny,
    na przykład przekazane jakiejś fundacji wspierającej szpitale dziecięce lub tp.

    Pozdrawiam
    Andrzej