  • 1. Data: 2008-06-10 19:14:19
    Temat: Sprzedaż nieudokumentowana
    Od: "arek" <r...@a...pl>

    Firma z zagranicy chce płacić mi przelewem za wykonywane usługi, ale o dziwo
    nie chce europejskiej faktury VAT.
    Twierdzi też, że w tej sytuacji nie muszę odprowadzać z przelewanych mi kwot
    polskiego VAT-u, jako że są to wpływy od firmy z zagranicy. Wydaje mi się,
    że coś kręcą, ale chcę się upewnić.

  • 2. Data: 2008-06-10 20:25:42
    Temat: Re: Sprzedaż nieudokumentowana
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 10 Jun 2008, arek wrote:

    > Firma z zagranicy chce płacić mi przelewem za wykonywane usługi, ale o dziwo
    > nie chce europejskiej faktury VAT.

    Ekhm... a co to ma do nieudokumentowania??
    Mowa jak rozumiem o przychodach nie udokumentowanych *fakturami* (za to
    *UDOKUMENTOWANYCH*, tyle że w inny sposób!)
    Za nieudokumentowane przychody to w KKS jakieś "paragrafy" są :]

    A co do VAT, to jak nie napiszesz *o jakie usługi chodzi* i jak
    wygląda ich wykonanie, to pewnie nikt zgadywał nie bedzie.
    Eksport usług faktycznie pod VAT nie podlega. Czyli jeśli usługa
    "fizyczna" jest *fizycznie* wykonywana poza granicami,
    to VAT nie ma. Ale takie rozwiązanie ma również miejsce, jeśli
    usługa jest "wirtualnie" świadczona za granicą, czyli jak to się
    mówi "ma za granicą miejsce świadczenia".

    Możesz sam poszukać:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_343.html
    ...jakie jest miejsce wykonywanie usługi (w zależności od tego, jaka
    usługa jest świadczona).

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2008-06-10 21:53:10
    Od: "arek" <r...@a...pl>

    > A co do VAT, to jak nie napiszesz *o jakie usługi chodzi* i jak
    > wygląda ich wykonanie, to pewnie nikt zgadywał nie bedzie.

    Tłumaczenie. Dostaję plik z zagranicy, tłumaczę i odsyłam na ich serwer.

> [...]
    d-towarow-i-uslug-1_2_343.html
    > ...jakie jest miejsce wykonywanie usługi (w zależności od tego, jaka

    Jeśli dobrze zrozumiałem, to w przypadku tłumaczeń miejsce świadczenia
    znajduje się właśnie w kraju odbiorcy.

    Na marginesie: Czy w tej sytuacji mogę wystawiać odbiorcom faktury VAT, tyle
    że z adnotacją, że podatek VAT zapłaci nabywca w swoim kraju członkowskim?

  • 4. Data: 2008-06-11 06:23:32
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    arek pisze:
> [...]
    >
    > Na marginesie: Czy w tej sytuacji mogę wystawiać odbiorcom faktury VAT,
    > tyle że z adnotacją, że podatek VAT zapłaci nabywca w swoim kraju

    Nie napisałeś jeszcze, gdzie ta zagranica, teraz piszesz o kraju
    członkowskim, więc pewnie UE. Skoro tak, to znaczenie ma status odbiorcy
    - jeśli jest zarejestrowanym płatnikiem vat w swoim kraju i poda Ci do
    faktury swój krajowy (nie UE) odpowiednik naszego NIPu, wtedy piszesz na
    fakturze, że nabywca płaci vat, podajesz stawkę "NP" i go oczywiście nie
    naliczasz. Pozukaj w archiwum, były przykłady takich faktur. Sprawdź też
    u źródła, tzn. w stosownym rozporządzeniu. Jeśli nabywca unijny nie jest
    vatowcem, wtedy sprzedaż jest traktowana jak krajowa, z naliczonym
    naszym vatem wg naszych stawek, który oczywiście należy odprowadzić.
    Jeśli nabywca poza UE, wtedy, niezaleznie od jego statusu vatowego,
    zawsze jest bez vatu na fakturze i nie trzeba żadnych jego nipów itp
    podawać :)
    Andrzej
    www.album.radom.pl

  • 5. Data: 2008-06-11 13:09:10
    Od: r...@o...pl

    On 11 Cze, 08:23, ajt <a...@u...com.pl> wrote:

> [...]
    > faktury swój krajowy (nie UE) odpowiednik naszego NIPu, wtedy piszesz na
    > fakturze, że nabywca płaci vat, podajesz stawkę "NP" i go oczywiście nie

    Tutaj potrzebne jest male sprostowanie.

    Po pierwsze - na fakturze mozna spokojnie podac NIP UE - w wielu
    krajach
    jest tylko jeden numer albo tez NIP UE jest wydawany automatycznie,
    co wiecej literalne odczytanie zapisu z rozporzadzenia "numer pod
    ktorym nabywca jest
    zidentyfikowany na terenie swojego kraju" tez na to pozwala - przeciez
    NIP UE nadaje dany kraj
    a nie np. Komisja Europejska, wiec podmiot majacy NIP UE jest na
    terenie swojego kraju identyfikowany
    m.in. za pomoca tez NIP-u UE.

    Po drugie, NIP UE jest pierwszoplanowym NIPem w transakcjach pomiedzy
    podmiotami unijnymi.
    Warto sprawdzic w dyrektywie vatowskiej, ze na fakturach nalezy podac
    wlasnie NIP EU,
    a krajowy numer zastepczy nalezy uzywac wtedy, jesli dane panstwo nie
    wydaje NIP-u UE
    do niektych transakcji(tak mamy np. w Polsce - NIP UE "nalezy sie"
    tylko tym, ktorzy dokonuja WDT/WNT
    oraz importu uslug (okolo)transportowych). Co wiecej, dla niektorych
    uslug miejscem swiadczenia jest kraj,
    ktory wydal nabywcy NIP UE ktorym nabywca sie posluguje dla celow
    danej transakcji - nie jest
    to zwiazane bezposrednio z tematem uslug tlumaczenia, ale dodatkowo
    potwierdza fakt,
    ze NIP UE jest ok.

    Takze jak najbardziej nalezy podawac NIP UE, jesli tylko taki
    dostaniemy, zwlaszcza ze tylko ten NIP
    mozemy wiarygodnie i w sensownym czasie sprawdzic w bazie VIES.

    Po trzecie, zarowno w dyrektywie europejskiej jak i naszej ustawie,
    uslugi niematerialne z art. 27 ust. 4
    sa opodatkowane w kraju nabywcy zawsze wtdy, gdy nabywca jest podatki
    - a nie zarejestrowany podatnik.
    Jest to kryterium obiektywne, tak wiec jesli sprzedajemy firmie, to
    mamy na moj gust 99,9% ze jest to podatnik,
    moze byc i zwolniony podmiotowo, moze nie byc zarejestrowany do VAT,
    ale podatnikiem jest ze wzgledu
    na definicje podatnika z art. 15 ustawy o VAT (czy tez odpowiednia
    definicje z dyrektywy UE).
    Oznacza to, ze nawet wystawienie blednej formalnie faktury ze zlym
    NIPem nabywcy nie powoduje
    opodatkowania uslugi w Polsce, jesli tylko stan faktyczny jest
    prawidlowy - tzn nabywca byl podatnikiem
    z innego kraju UE.

    Zachecam do lektury dyrektywy unijnej, wyjasnia kilka kwestii ktore
    nasz ustawodawca zamotal.
    Np - w dyrektywie tej jawnie zapisano, ze faktury moga byc numerowane
    w seriach, a takze ze
    nie mozna odliczyc VAT wczesniej niz zostal naliczony(albo zaplacony,
    nie pamietam, w kazdym
    razie chodzi osytacje taka jak obecnie przy najmie - sprzedawca placi
    VAT kasowo, a nabywca moze odliczyc
    od razu po otrzymaniu faktury)

    pozdr

  • 6. Data: 2008-06-11 13:44:40
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    r...@o...pl pisze:

    > Tutaj potrzebne jest male sprostowanie.
    (...)
    > Takze jak najbardziej nalezy podawac NIP UE, jesli tylko taki
    > dostaniemy, zwlaszcza ze tylko ten NIP
    > mozemy wiarygodnie i w sensownym czasie sprawdzic w bazie VIES.

    Zgadza się, użyłem zbyt dużego skrótu i to co napisałem, może wprowadzać
    w błąd :)
    Chodziło o to, żeby nie "przestaszyć" zagranicznego kontrahenta
    wymaganiem NIP UE, gdyż wystarczy lokalny (jeśli akurat trafimy na kraj,
    gdzie nie jest to jedno i to samo, a kontrahent-podatnik ma akurat tylko
    numer lokalny).
    Andrzej

  • 7. Data: 2008-06-21 13:13:23
    Od: "arek" <r...@a...pl>