  • 1. Data: 2007-03-16 18:54:35
    Temat: Bilet PKS a odliczenie
    Od: Marcin Kania <k...@p...fm>

    Witam!

    Jednoosobowa dzialalnosc gospodarcza (zwiazana z informatyka).
    Wyjezdzam do klienta autobusem PKS (prezentacja programu przykladowo).
    Czy bilet mozna wliczyc w koszty firmy? Biuro rachunkowe powiada, ze
    koniecznie musi to byc FAKTURA a nie bilet od kierowcy.

    Jakie sa zapatrywania w tej sprawie bardziej doswiadczonych Grupowiczow?
    Czy koniecznie musi to byc faktura?

    Z powazaniem
    Marcin Kania

  • 2. Data: 2007-03-16 20:14:59
    Temat: Re: Bilet PKS a odliczenie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 16 Mar 2007, Marcin Kania wrote:

    > Witam!
    >
    > Jednoosobowa dzialalnosc gospodarcza (zwiazana z informatyka).
    > Wyjezdzam do klienta autobusem PKS (prezentacja programu przykladowo). Czy
    > bilet mozna wliczyc w koszty firmy?

    Powiem tak: wliczam, w różnych kombinacjach, kontrola się nie
    przyczepiła. Być może ktos by się czepiał jakbym miał wpisy
    "mieszane", czyli część biletów kupiona na f-rę a część
    ujęta w KUP na podstawie samego biletu (z podejrzeniem
    księgowania kosztu dwa razy).

    > Biuro rachunkowe powiada, ze koniecznie
    > musi to byc FAKTURA a nie bilet od kierowcy.

    Trzeba przyznać, że jakby bardzo chcieć ŚCIŚLE trzymać się litery
    prawa, to "typowemu biletowi" zazwyczaj brakuje jakiegoś elementu
    żeby spełniał czy to wymogi rozporządzenia o KPiR czy rozporządzenia
    o fakturach. Albo kierowca powinien się podpisać, albo trzeba by
    na bilet nanieść NIP :P
    Chyba że ktoś może podrzucić "mocniejszy" argument w postaci przepisu,
    inny niż zdrowy rozsądek :)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-03-17 09:20:51
    Od: "pan trawnik" <k...@g...SKASUJ-TO.pl>

> [...]
    > na bilet nanieść NIP :P
    > Chyba że ktoś może podrzucić "mocniejszy" argument w postaci przepisu,

    1. W ustawie o VAT jest przepis, ktory zrownuje bilet z fv.
    2. Faktura nie musi miec zadnych podpisow.

    pozdrawiam,
    pan trawnik

  • 4. Data: 2007-03-17 10:26:26
    Od: Marcin Kania <k...@p...fm>

    Znalazlem:

    Na podstawie § 23 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27
    kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom,
    zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich
    przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają
    zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97,
    poz. 971), za fakturę uznaje się również bilety jednorazowe, wydawane
    przez podatników uprawnionych do świadczenia usług polegających na
    przewozie osób: kolejami normalnotorowymi, taborem samochodowym,
    statkami pełnomorskimi, środkami transportu żeglugi śródlądowej i
    przybrzeżnej, promami, samolotami i śmigłowcami, jeżeli zawierają
    następujące dane:

    a) nazwę i numer identyfikacji podatkowej sprzedawcy,

    b) numer i datę wystawienia biletu,

    c) odległość taryfową nie mniejszą niż 50 km,

    d) kwotę należności wraz z podatkiem,

    e) kwotę podatku.

    Czy to rozporzadzenie uleglo zmianie w miedzyczasie? Szukam po necie,
    ale jak ktos z Grupowiczow jest w temacie - odpowie pewnie szybciej.

    Wg w/w bilet PKS moze byc uznany jak najbardziej za fakture VAT, bez
    kombinowania z faktura VAT na firme wystawiana w kasie. Pytanie tylko
    czy to dalej jest obowiazujace czy juz zostalo zmienione?

    Marcin Kania

  • 5. Data: 2007-03-17 11:33:54
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Marcin Kania wrote:
> [...]
    > kombinowania z faktura VAT na firme wystawiana w kasie. Pytanie tylko
    > czy to dalej jest obowiazujace czy juz zostalo zmienione?

    Rozporządzenie jest nowe z maja 2005,
    ale przepis brzmi podobnie. Sprawdź
    czy bilet ma te dane, bo wątpię w to bardzo.
    Najcząściej nie ma samej kwoty podatku
    (tylko procent) lub brak NIP.

  • 6. Data: 2007-03-17 13:58:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 17 Mar 2007, pan trawnik wrote:

    > 1. W ustawie o VAT jest przepis, ktory zrownuje bilet z fv.

    Podaj ten przepis, bo nie znam.
    Znany mi przepis z *rozporządzenia* wymaga żeby na bilecie był NIP - nie
    wiem, PKSy ostatnio drukują?
    Bo biletów różnych trochę mam, ale tylko na kolejowych i to NIEKTÓRYCH
    (zależy gdzie się kupuje!) jest NIP - ale na ogół przynajmniej jest
    kwota podatku.

    > 2. Faktura nie musi miec zadnych podpisow.

    Ale to bilet musi napierw być fakturą.
    A żeby był to musi spełnić stosik wymagań.

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2007-03-17 14:01:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 17 Mar 2007, Marcin Kania wrote:

    > Znalazlem:
    [...]
> [...]
    >
    > Czy to rozporzadzenie uleglo zmianie w miedzyczasie? Szukam po necie, ale jak
    > ktos z Grupowiczow jest w temacie - odpowie pewnie szybciej.

    AFAIK jest aktualne.

    > Wg w/w bilet PKS moze byc uznany jak najbardziej za fakture VAT

    Znaczy jest tam NIP, kwota podatku itp? - to nie ma sprawy :), widac dawno PKSem
    nie jechałem :)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2007-03-17 18:11:15
    Od: Marcin Kania <k...@p...fm>

    > AFAIK jest aktualne.

    > Znaczy jest tam NIP, kwota podatku itp? - to nie ma sprawy :), widac
    > dawno PKSem nie jechałem :)

    Wlasnie zdziwiony jestem - ale bilecik jakby pod ustawe byl zrobiony :)
    Wsio przepisowo - nazwa i NIP sprzedawcy,numer i data wystawienia
    biletu, odległość w km, kwota należności wraz z podatkiem,kwota podatku.

    Dziekuje pieknie wszystkim za informacje.

    Marcin Kania

  • 9. Data: 2007-03-19 07:32:57
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Sat, 17 Mar 2007 11:26:26 +0100, Marcin Kania napisał(a):

    > c) odległość taryfową nie mniejszą niż 50 km,

    I to może byc największy problem. Przy mniejszych odległościach trzeba
    brać fakturę.