  • 1. Data: 2007-03-16 11:53:07
    Temat: Odliczenia VAT a naprawa i sprzedaż samochodu osobowego
    Od: "seth" <z...@g...com>

    Witam !

    Miałem wypadek z winy innego uczestnika ruchu - przez ubezpieczyciela
    została mi wypłacona kwota bezsporna (nie było szkody całkowitej).
    Została wykonana cesja polisy na zakład naprawczy dealera i dokonana
    naprawa. Następnie zakupiłem nowy pojazd już nie na firmę lecz osobę
    fizyczną. W rozliczeniu dealer odkupił pojazd na którego wystawiłem
    fakturę VAT z stawką zw.

    Naprawa była wykonana w tym samym miesiącu co sprzedaż pojazdu lecz
    kilka dni wcześniej. Od ubezpieczyciela dostałem odszkodowanie netto.
    I teraz pytanie czy jest jakaś szansa na odzyskanie VAT'u którego nie
    wypłacił mi ubezpieczyciel ?

    Ponoć w sytuacji gdybym naprawił samochód w marcu a następnie zbył go
    w kwietniu to nie było by większego problemu, natomiast naprawiając i
    zbywając go w tym samym miesiącu nie ma możliwości odliczenia VAT.

  • 2. Data: 2007-03-16 12:21:49
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "seth" <z...@g...com> napisał w wiadomości news:

    >Od ubezpieczyciela dostałem odszkodowanie netto.
    >I teraz pytanie czy jest jakaś szansa na odzyskanie VAT'u którego nie
    >wypłacił mi ubezpieczyciel ?

    Jeśli auto na firmę to nie, przecież dany VAT sobie odliczysz z faktur za
    naprawę.

    >Ponoć w sytuacji gdybym naprawił samochód w marcu a następnie zbył go
    >w kwietniu to nie było by większego problemu, natomiast naprawiając i
    >zbywając go w tym samym miesiącu nie ma możliwości odliczenia VAT.

    A czemuż to?
    IMO to jakaś bzdura - co ma piernik do wiatraka?

  • 3. Data: 2007-03-16 19:40:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 16 Mar 2007, seth wrote:

> [...]
    > została mi wypłacona kwota bezsporna (nie było szkody całkowitej).
    > Została wykonana cesja polisy na zakład naprawczy dealera i dokonana

    I *ten VAT* odliczyłeś, prawda?

> [...]
    > kilka dni wcześniej. Od ubezpieczyciela dostałem odszkodowanie netto.
    > I teraz pytanie czy jest jakaś szansa na odzyskanie VAT'u którego nie

    Moment.
    Nie dość, że ów VAT odliczyłeś, to chcesz jeszcze drugi raz go
    dostać? :)
    Nie ma tak dobrze!

    > Ponoć w sytuacji gdybym naprawił samochód w marcu a następnie zbył go
    > w kwietniu to nie było by większego problemu, natomiast naprawiając i
    > zbywając go w tym samym miesiącu nie ma możliwości odliczenia VAT.

    Niby na podstawie tego, ze "służyło celom zwolnionym"?
    IMO nie.
    W ustawie wyraźnie zapisali, że zasada "uznania przeznaczenia ST"
    dotyczy tylko korekty, i do tego uznaje się wykorzystywanie *po*
    momencie sprzedaży:
    +++
    6. W przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4,
    zostanš:
    1) opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że
    dalsze wykorzystanie tego towaru zwišzane jest
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ********************
    z czynnoœciami opodatkowanymi;

    2) zwolnione lub nie podlegały opodatkowaniu - do obliczenia
    korekty przyjmuje się, że
    dalsze wykorzystanie tego towaru jest zwišzane wyłšcznie
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ********************
    z czynnoœciami zwolnionymi lub niepodlegajšcymi opodatkowaniu.
    ---

    Czyli *po sprzedaży*, a nie *przed sprzedażą*.
    Na mój gust oznacza to ze do momentu sprzedaży VAT odlicza się na
    tych samych zasadach (np. proporcją jak ktoś ma proporcję, cały
    jak ktos ma 100% obrotu opodatkowanego) co "poprzednio".
    Skąd wziąłeś interpretację o której piszesz?

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2007-03-20 16:02:29
    Od: "seth" <z...@g...com>

    On 16 Mar, 20:40, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    > I *ten VAT* odliczyłeś, prawda?

    Nie odliczyłem bo ponoć nie mogę go odliczyć bo naprawa auta a
    następnie sprzedaż jest w tym samym miesiącu.

    > Moment.
    > Nie dość, że ów VAT odliczyłeś, to chcesz jeszcze drugi raz go
    > dostać? :)
    > Nie ma tak dobrze!

    Nic nie odliczałem i dlatego się pytam dlaczego nie mogę go odliczyć.

> [...]
    > jak ktos ma 100% obrotu opodatkowanego) co "poprzednio".
    > Skąd wziąłeś interpretację o której piszesz?

    Moja księgowa, która jest byłą pracownicą US po konsultacji z
    koleżanką z US uważa, że nie można odliczyć bo auto sprzedałem w tym
    samym miesiącu co naprawa.

  • 5. Data: 2007-03-20 16:06:46
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "seth" <z...@g...com> napisał w wiadomości news:

    > I *ten VAT* odliczyłeś, prawda?

    >Nie odliczyłem bo ponoć nie mogę go odliczyć bo naprawa auta a
    >następnie sprzedaż jest w tym samym miesiącu.

    No i co z tego?

    >Moja księgowa, która jest byłą pracownicą US po konsultacji z koleżanką z
    >US uważa, że nie można odliczyć bo auto sprzedałem w tym
    >samym miesiącu co naprawa.

    A oprócz uważania jakieś przepisy podaje na udokumentowanie swoich słów?

  • 6. Data: 2007-03-20 19:00:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 20 Mar 2007, seth wrote:

    > Nie odliczyłem bo ponoć nie mogę go odliczyć bo naprawa auta
    > a następnie sprzedaż jest w tym samym miesiącu.

    Pas. Z braku znajomości podstawy prawnej do twierdzenia jak wyżej
    nie mam zdania. Znaczy mam takie że nie ma innej podstawy niż
    podałem (że "uznanie za zwolnienie" dotyczy okresu PO sprzedaży
    a nie PRZED), ale mogę się mylić.
    Możesz tę podstawę podać?

    > Moja księgowa, która jest byłą pracownicą US po konsultacji
    > z koleżanką z US uważa,

    Jasne. To ma wynikać z podanego cytatu czy z czegoś innego?
    :O

    > że nie można odliczyć bo auto sprzedałem w tym
    > samym miesiącu co naprawa.

    ...i co dalej? Znaczy "w związku czym na podstawie art.X
    ustęp Y punkt Z mamy..." - potrzebne są X, Y i Z.
    Bo *bez* tego, to któryś US już np. "uważał" że od freeware należy
    policzyć podatek :]

    pzdr, Gotfryd