  • 1. Data: 2007-03-16 16:56:33
    Temat: Podatek PCC i dochodowy po zmianie wartosci nieruchomosci przez US
    Od: Karol Nawrot <k...@a...gwshm.edu.pl>

    Witam,

    W 2006 roku kupilem nieruchomosc (wlasciciel sprzedal ja przed uplywem 5
    lat od nabycia).
    Urzad skarbowy zakwestionowal nasza wycene i kaze mi doplacic podatek
    PCC. Dla swietego spokoju jestem gotowy zgodzic sie z ich opinia i
    doplacic podatek, ale mam dwie watpliwosci:

    1) sprawa dotyczy podatku PCC. Na wezwaniu do doplaty jest moje nazwisko
    i nazwisko bylego wlasciciela (jego skreslone). Rozumiem, ze tylko ja
    bede musial doplacic ten podatek, a nie sprzedajacy juz nie? Nie do
    konca rozumiem tu definicje solidarnego placenia podatku.

    2) sprzedajacy zaplacil podatek dochodowy (10%) od ceny nieruchomosci,
    po jakiej ja sprzedal. Teraz zakladajac, ze ja przyznam racje US w
    sprawie wyceny do PCC, to czy sprzedajacy bedzie musial tez doplacic
    podatek dochodowy?

    Z gory dziekuje, za pomoc.

    POZDRAWIAM

    --
    Remember that you're perfect; God makes no mistakes <Bon Jovi>

    Karol KAKUS Nawrot -- k...@a...gwshm.edu.pl

  • 2. Data: 2007-03-16 19:56:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 16 Mar 2007, Karol Nawrot wrote:

> [...]
    > musial doplacic ten podatek, a nie sprzedajacy juz nie? Nie do konca rozumiem
    > tu definicje solidarnego placenia podatku.

    Do zeszłego roku była "solidarność", a to znaczy iż US mógł ściągnąć
    podatek od kogo chciał. RAZ :) - ale jakby kupujący nie zapłacił, to
    bez pytania kogokolwiek o zdane US mógł zażądać zapłaty przez
    sprzedawcę.

> [...]
    > jakiej ja sprzedal. Teraz zakladajac, ze ja przyznam racje US w sprawie
    > wyceny do PCC, to czy sprzedajacy bedzie musial tez doplacic podatek

    AFAIK To nie ma nic do rzeczy - podatek dochodowy i PCC są liczone
    od *innej podstawy*!
    PCC płaci się od wartosci rynkowej - bez względu na cenę sprzedaży;
    PDOF płaci się od ceny sprzedaży, bez względu na wartość rynkową.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-03-18 14:40:34
    Od: Karol Nawrot <k...@a...gwshm.edu.pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):
> [...]
    > podatek od kogo chciał. RAZ :) - ale jakby kupujący nie zapłacił, to
    > bez pytania kogokolwiek o zdane US mógł zażądać zapłaty przez
    OK, dzieki, za wyjasnienie tej kwestii.

> [...]
    > PCC płaci się od wartosci rynkowej - bez względu na cenę sprzedaży;
    > PDOF płaci się od ceny sprzedaży, bez względu na wartość rynkową.
    Czy jestes w stanie podac mi jakas podstawe prawna pod to? Jak tak
    czytam w internecie, to wszedzie widze, ze jeden i drugi podatek jest
    placony od wartosci rynkowej...
    Podatek dochodwy zostal zaplacony kilka miesiecy temu i US nie czepial
    sie sprzedajacego. Teraz zastanawiam sie, czy jesli zgodze sie na wyzsza
    wycene do PCC, to czy US "przypomni" sobie o sprzedajacym?
    A martwi mnie to o tyle, ze mam umowe ze sprzedajacym, na mocy ktorej
    nieruchomosc zostala mi sprzedana rzeczywiscie bardzo tanio, ale pod
    warunkim, ze zwroce sprzedajacemu "koszty" podatku dochodowego....

  • 4. Data: 2007-03-18 20:53:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 18 Mar 2007, Karol Nawrot wrote:

    > Czy jestes w stanie podac mi jakas podstawe prawna pod to?

    Właśnie widzę że się zagalopowałem...

    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-czynnosci-cywilnoprawnych-1_2_32.html
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html

    W tej drugiej - art.19

    > Teraz zastanawiam sie, czy jesli zgodze sie na wyzsza wycene
    > do PCC, to czy US "przypomni" sobie o sprzedajacym?

    Hm...

    pzdr, Gotfryd