  • 1. Data: 2012-04-14 11:01:01
    Temat: Błąd w PIT-11
    Od: "Marzena" <m...@g...pl>

    Poproszono mnie o wypełnienie rocznego rozliczenia podatków i w jednym z
    kilku PIT-11 znalazłam wpis odnoszący się do umowy zlecenia z wykazanymi 50%
    kosztami uzyskania przychodu. Czy to możliwe? Wpisane jest to we wierszu 6
    "Działaność wykonywana osobiście...", a nie w wierszu 8 "Prawa autorskie i
    inne...".
    Może się mylę, ale wygląda to na błąd. Niezależnie od prób wyjaśnienia
    sprawy z płatnikiem - co zrobić w takim przypadku? Najwłasciwsze wydaje mi
    się tu rozliczenie z 20% kosztów, jako umowa zlecenie. Choć wyjdzie wówczas
    niedopłata podatku...

    marzatela
    -------------------------
    http://www.mojezakupycodzienne.blox.pl

  • 2. Data: 2012-04-14 12:20:45
    Temat: Re: Błąd w PIT-11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 14 Apr 2012, Marzena wrote:

> [...]
    > "Działaność wykonywana osobiście...", a nie w wierszu 8 "Prawa autorskie i

    Nikt się tego nie czepia, a to z tego prostego powodu, że "matematycznie"
    zasady rozliczania umów osobistych o charakterze usługowym (czyli poza
    tymi typu wybory itede, kiedy jest limit dla KUP) wprost sumuja się
    z przychodami i kosztami z praw majatkowych, skutek jest ten sam.
    Zastrzegam: "o ile wiem".
    Ale wszystkie zaraportowane na grupie przez lata przypadki prowadza
    do takiego wniosku.

    > Może się mylę, ale wygląda to na błąd.

    Zgadzam się w pełni.
    Ale "pani Zosia w księgowosci zawsze tak robiła i nikt się nie czepiał" ;)

    > Niezależnie od prób wyjaśnienia sprawy
    > z płatnikiem - co zrobić w takim przypadku? Najwłasciwsze wydaje mi się tu
    > rozliczenie z 20% kosztów, jako umowa zlecenie.

    Przesada :)

    Co do zasady masz oczywiscie rację - jesli odliczono 50% KUP, to znaczy
    że *cała* umowa została potraktowana jako "autorska" (bez rozbicia np.
    "80% za stworzenie i 20% za wdrozenie", bo oczywiscie taka czynnosc
    techniczna jak wdrozenie niezbyt się pod 50% KUP by łapała), zas
    w razie jak przychód jednoczesnie "pasuje" do dwu zródeł to powinna
    mieć zastosowanie zasada "przepis dalszy jest szczegółowszy" (i to
    on powinien byc podstawa klasyfikacji), zas przychody z PA sa pózniej
    (dalej w ustawie) niż umowy osobiste.

    Formalnie zas, prawo do 50% KUP nie jest przypisane do przychodu
    zaliczonego do praw majatkowych, ale faktu "korzystania" z tych
    praw (dlatego USy dopuszczaja również czesciowe zaliczanie w ten
    sposób przychodów z pracy).
    Sprawdz literalny zapis art.22.9.3 :)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2012-04-15 08:41:46
    Od: "Marzena" <m...@g...pl>

> [...]
    > zaliczonego do praw majatkowych, ale faktu "korzystania" z tych
    > praw (dlatego USy dopuszczaja również czesciowe zaliczanie w ten

    (...)

    Dzięki za wyjąsnienie. Czy do PIT-37 przepisać to w takim razie tak jak
    jest - w umowę zlecenie? Nie wnikając w szczegóły? W razie czego
    uzasadniając, że biedna studentka nie zna się na rachunkowości i tak jak
    dostała - tak przeniosłą to do rocznego rozliczenia?

    marzatela
    http://www.szultaset.pl