  • 1. Data: 2012-04-13 10:05:49
    Temat: Kilka podstawowych pytań o darowizny
    Od: Paweł Gawoś <p...@g...com>

    1. Czy jeżeli zgłosi się do US darowiznę od osoby z I grupy
    podatkowej, to wówczas nie trzeba płacić od niej podatku nawet jeżeli
    wartość tej darowizny przekracza limit 9.637 zł?

    2. Czy jest taka ogólna zasada, że nie ma obowiązku zgłaszać darowizn
    do US, jeżeli wartość tych darowizn jest poniżej limitów kwot, do
    których obowiązek podatkowy nie obowiązuje (np. 4.902 zł dla III grupy
    podatkowej)?

  • 2. Data: 2012-04-13 11:47:04
    Temat: Re: Kilka podstawowych pytań o darowizny
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Paweł Gawoś wrote:
    > 1. Czy jeżeli zgłosi się do US darowiznę od osoby z I grupy
    > podatkowej, to wówczas nie trzeba płacić od niej podatku nawet jeżeli
    > wartość tej darowizny przekracza limit 9.637 zł?

    tak
    po to wlasnie wymyslono art 4A

> [...]
    > do US, jeżeli wartość tych darowizn jest poniżej limitów kwot, do
    > których obowiązek podatkowy nie obowiązuje (np. 4.902 zł dla III grupy

    tak

    przy czym ten limit to suma darowizn od danej osoby z ostatnich 5 lat.
    jesli planuje sie ten limit przekroczyc w przyszlosci, to warto
    darowizny zglaszac juz teraz, zeby nie wyczerpywac sobie limitu.

    Jesli nie, to nie ma takiej potrzeby.
    Tylko dobrze papierkologie zbierac, zeby za jakis czas US sie nie
    zapytal a skad byla kasa na nowy samochod.
    przypominam, ze przedawnienie w takim przypadku nie biegnie, wiec to
    pytanie moze i za 20 lat pasc a wowczas ciezko bedzie o swiadkow.

  • 3. Data: 2012-04-13 11:55:48
    Od: spp <s...@g...pl>

    W dniu 2012-04-13 11:47, witek pisze:

    > tak
    > po to wlasnie wymyslono art 4A

    Z tym że zwolnienie obejmuje małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba,
    rodzeństwo, ojczyma i macochę, nie obejmuje zięcia, synowej i teściów
    choć to wciąż I grupa. W tym drugim przypadku podatek płaci się od
    nadwyżki ponad 9 637 zł.

    --
    spp

  • 4. Data: 2012-04-13 12:08:42
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    witek <w...@g...pl.invalid> writes:

    > tak
    > po to wlasnie wymyslono art 4A

    Nie. Hint: teść.

    > przy czym ten limit to suma darowizn od danej osoby z ostatnich 5 lat.
    > jesli planuje sie ten limit przekroczyc w przyszlosci, to warto
    > darowizny zglaszac juz teraz, zeby nie wyczerpywac sobie limitu.

    No ale po co? Co za różnica, czy tę dzisiejszą zgłoszę, a tej za dwa
    lata nie (bo wejdzie w limit), czy odwrotnie?

    MJ

  • 5. Data: 2012-04-13 12:46:12
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Fri, 13 Apr 2012 11:55:48 +0200, spp napisał(a):

> [...]
    > rodzeństwo, ojczyma i macochę, nie obejmuje zięcia, synowej i teściów
    > choć to wciąż I grupa. W tym drugim przypadku podatek płaci się od

    No to jeszcze dodaj, że istotny jest sposób dokonania darowizny: przelew
    lub notariusz.

  • 6. Data: 2012-04-13 13:07:06
    Od: spp <s...@g...pl>

    W dniu 2012-04-13 12:46, jureq pisze:

    > No to jeszcze dodaj, że istotny jest sposób dokonania darowizny: przelew
    > lub notariusz.

    Pod warunkiem, że to gotówka ... :)

    --
    spp

  • 7. Data: 2012-04-13 13:08:10
    Od: spp <s...@g...pl>

    W dniu 2012-04-13 13:07, spp pisze:

    > Pod warunkiem, że to gotówka ... :)

    No tak - usunąć nie mogę.. :(
    Oczywiście gdy nie gotówka patrz punkt drugi... ;)

    --
    spp

  • 8. Data: 2012-04-13 14:55:00
    Od: Paweł Gawoś <p...@g...com>

    On Apr 13, 1:07 pm, spp <s...@g...pl> wrote:

    > Pod warunkiem, że to gotówka ... :)
    >
    > --
    > spp

    1. O ile dobrze zrozumiałem, to w przypadku darowizn gotówkowych
    od osób z I grupy (ale nie całej I grupy), jeżeli kwota darowizny
    przekroczy limit 9.637 zł, to podatku nie trzeba będzie zapłacić,
    o ile taka darowizna zostanie zgłoszona do US lub załatwiona za
    pośrednictwem notariusza?

    2. Jakie będą różnice jeżeli to nie będzie darowizna gotówki,
    tylko majątku (np. samochód od brata)?

  • 9. Data: 2012-04-13 14:55:02
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Michal Jankowski wrote:

    > Nie. Hint: teść.

    zwracam gitare..

    ART 4a jest ciut wezszy niz I grupa podatkowa. zaspany jestem.

    > No ale po co? Co za różnica, czy tę dzisiejszą zgłoszę, a tej za dwa
    > lata nie (bo wejdzie w limit), czy odwrotnie?

    na nieprzewidziane sytuacje.

    zeby nie bylo, ze zapomniales, ze dostales paczka za 2 zl i sie z niego
    nie rozliczyles.

  • 10. Data: 2012-04-13 15:15:15
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Paweł Gawoś <p...@g...com> writes:

> [...]
    > pośrednictwem notariusza?
    >
    > 2. Jakie będą różnice jeżeli to nie będzie darowizna gotówki,

    Jak już to było pisane, są dwa tryby postępowania, jeśli chcesz
    skorzystać z tego zwolnienia, do wyboru:

    1. Przelew bankowy;
    2. Notariusz.

    Jak łatwo zgadnąć, samochodu nie przelejesz, pieniądze możesz.

    Zatem darowizna samochodu musi być w formie notarialnej, a przy
    darowiźnie pieniędzy masz do wyboru notariusza (i wtedy możesz dać
    zielone papierki) lub przelew i zgłoszenie do US (i wtedy notariusz
    nie jest potrzebny). Oczywiście jeśli chcesz, to może być i przelew i
    notariusz, tylko po co.

    MJ