  • 1. Data: 2012-04-10 22:19:05
    Temat: Darowizny od jednej firmy czy od wielu osób?
    Od: Paweł Gawoś <p...@g...com>

    Sytuacja wygląda tak, strona http://www.indiegogo.com/ pośredniczy w
    zbieraniu drobnych darowizn. Są one zbierane przez pewien okres, a
    następnie są przelewane na moje konto za pomocą PayPal oraz przelewu
    bankowego (część środków jedną a część drugą metodą, zależnie od tego
    jaką formę płatności wybrali darczyńcy).

    Pytanie czy potraktować te darowizny jako jedną, przekazaną przez
    pośrednika (firmę prowadzącą wyżej wymienioną stronę), czy jako wiele
    małych darowizn od wielu osób?

  • 2. Data: 2012-04-11 22:15:15
    Temat: Re: Darowizny od jednej firmy czy od wielu osób?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 10 Apr 2012, Paweł Gawoś wrote:

> [...]
    >
    > Pytanie czy potraktować te darowizny jako jedną, przekazaną przez
    > pośrednika (firmę prowadzącą wyżej wymienioną stronę), czy jako wiele

    IMVHO, znaczenie może mieć tresć oraz faktyczna realizacja umowy.
    Patrzę na to tak: jesli ów "posrednik" jest pełnomocnikiem,
    to w sposób oczywisty czynnosci dokonane sa "przez obdarowanego",
    rękoma posrednika, a nie przez posrednika w roli podmiotu.
    Nie umiem od ręki wskazać przypadku przeciwnego (stanowiacego
    o podmiotowej roli posrednika), ale na mój gust tylko w tym
    może tkwic hak skutkujacy zsumowaniem kwoty.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2012-04-12 09:10:43
    Od: Paweł Gawoś <p...@g...com>

    Pośrednik jest tylko pośrednikiem - to po prostu strona www
    udostępniająca techniczne środki umożliwiające zbieranie darowizn.

    Nie wiem czy w mojej sytuacji powinienem od tych darowizn płacić
    podatek?

    Darowizny od osób z trzeciej grupy podatkowej zwolnione są z podatku
    do kwoty 4902 zł, a u mnie będzie tak, że będę miał dużo drobnych
    darowizn - powiedzmy od 100 osób średnio po 100 zł. Razem uzbiera się
    kwota 10 000 zł (tyle wpłynie mi na konto jednym przelewem), która
    przekroczy te 4902 zł, ale jeżeli brać pod uwagę, że liczą się
    darowizny od poszczególnych osób (100 zł od osoby), to chyba podatku
    płacić nie muszę, ponieważ darowizna ta jest poniżej kwoty 4902 zł?

  • 4. Data: 2012-04-12 10:22:09
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    Paweł Gawoś pisze:

    > Darowizny od osób z trzeciej grupy podatkowej zwolnione są z podatku
    > do kwoty 4902 zł, a u mnie będzie tak, że będę miał dużo drobnych
    > darowizn - powiedzmy od 100 osób średnio po 100 zł.

    Czy i jakim materiałem dowodowym będziesz dyskonował w razie czego, żeby
    móc wykazać chociażby, że to faktycznie 100 osób po 100zł, a nie np.
    dwie po 5000, albo np. 100 wpłat po 100, ale od tej samej osoby na raty?
    Andrzej
    www.radom.ws

  • 5. Data: 2012-04-12 13:19:29
    Od: Paweł Gawoś <p...@g...com>

    On Apr 12, 10:22 am, ajt <a...@u...com.pl> wrote:

> [...]
    > móc wykazać chociażby, że to faktycznie 100 osób po 100zł, a nie np.
    > dwie po 5000, albo np. 100 wpłat po 100, ale od tej samej osoby na raty?

    Trafione w sedno - jak można to udowodnić?

    Otóż z tego co wiem, to na tej stronie www są dostępne takie
    informacje jak:
    - całkowita suma zebranych pieniędzy
    - ilość darczyńców
    - informacja o tym, ile pieniędzy wpłacili poszczególni darczyńcy

    Przykładowo tutaj takie informacje są dostępne publicznie:
    http://www.indiegogo.com/SOLZ-Solar-Bag
    a obdarowany ma dostęp do jeszcze większej ilości bardziej
    szczegółowych informacji.

    Czy takie informacje wystarczą?

  • 6. Data: 2012-04-12 13:20:13
    Od: Paweł Gawoś <p...@g...com>

> [...]

    http://www.indiegogo.com/SOLZ-Solar-Bag
    a obdarowany ma dostęp do jeszcze większej ilości bardziej

    Czy takie informacje wystarczą, żeby to udowodnić?