    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Sat, 14 Apr 2012 12:20:45 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Błąd w PIT-11

    On Sat, 14 Apr 2012, Marzena wrote:

    > Poproszono mnie o wypełnienie rocznego rozliczenia podatków i w jednym z
    > kilku PIT-11 znalazłam wpis odnoszący się do umowy zlecenia z wykazanymi 50%
    > kosztami uzyskania przychodu. Czy to możliwe? Wpisane jest to we wierszu 6
    > "Działaność wykonywana osobiście...", a nie w wierszu 8 "Prawa autorskie i
    > inne...".

    Nikt się tego nie czepia, a to z tego prostego powodu, że "matematycznie"
    zasady rozliczania umów osobistych o charakterze usługowym (czyli poza
    tymi typu wybory itede, kiedy jest limit dla KUP) wprost sumuja się
    z przychodami i kosztami z praw majatkowych, skutek jest ten sam.
    Zastrzegam: "o ile wiem".
    Ale wszystkie zaraportowane na grupie przez lata przypadki prowadza
    do takiego wniosku.

    > Może się mylę, ale wygląda to na błąd.

    Zgadzam się w pełni.
    Ale "pani Zosia w księgowosci zawsze tak robiła i nikt się nie czepiał" ;)

    > Niezależnie od prób wyjaśnienia sprawy
    > z płatnikiem - co zrobić w takim przypadku? Najwłasciwsze wydaje mi się tu
    > rozliczenie z 20% kosztów, jako umowa zlecenie.

    Przesada :)

    Co do zasady masz oczywiscie rację - jesli odliczono 50% KUP, to znaczy
    że *cała* umowa została potraktowana jako "autorska" (bez rozbicia np.
    "80% za stworzenie i 20% za wdrozenie", bo oczywiscie taka czynnosc
    techniczna jak wdrozenie niezbyt się pod 50% KUP by łapała), zas
    w razie jak przychód jednoczesnie "pasuje" do dwu zródeł to powinna
    mieć zastosowanie zasada "przepis dalszy jest szczegółowszy" (i to
    on powinien byc podstawa klasyfikacji), zas przychody z PA sa pózniej
    (dalej w ustawie) niż umowy osobiste.

    Formalnie zas, prawo do 50% KUP nie jest przypisane do przychodu
    zaliczonego do praw majatkowych, ale faktu "korzystania" z tych
    praw (dlatego USy dopuszczaja również czesciowe zaliczanie w ten
    sposób przychodów z pracy).
    Sprawdz literalny zapis art.22.9.3 :)

    pzdr, Gotfryd