  • 1. Data: 2004-09-29 10:36:10
    Temat: Co i jak z tym zrobić ? (długie ale dla mnie bardzo ważne)
    Od: "Mariusz \(Maniek\) Milobedzki" <m...@p...onet.pl>

    Mam kolejne pytanie:
    Zona prowadzi DG + VAT zarejestrowaną (04.03.2003) wyłącznie na siebie,
    firma posiada jakieś środki trwałe , mamy wspólnotę majątkową.
    Dziś zarejestrowałem DG + VAT na siebie (względy ZUS etc), pracuję na etat.
    W niedzielę mamy zamiar przeprowadzić remenent likwidacyjny.
    Teraz pytania :
    chcę mieć w swojej DG część ŚT i wyposażenia firmy żony m.in:
    - samochod osobowy zajerestrowany na mnie był/jest wciągnięty w ŚT firmy
    żony - amortyzacja, paliwo
    - wyposażenie zakładu produkcyjnego
    - zapasy magazynowe - tego na szczęście jest niedużo i zastanawiam się czy
    ich nie "wyzerować"
    - co z odliczonym VATem ?
    - co z kasą fiskalną

    Jak "przejąć" DG żony bezpoleśnie i nie wtopić na dzień dobry ?

    Kolejna sprawa - firma żony prowadziła sprzedaż detaliczną. Moja będzie
    prowadziła wyłącznie hurtową tych samych wyrobów oraz dodatkowo będę
    świadczył usługi informatyczne. Czy będę potrzebował kasę fiskalną czy
    wystarczy dokumentacja w postaci FV ?
    Jeśli muszę mieć kasę to czy jest opcja "przejęcia" kasy z firmy żony czy
    wiąże się to z (podobno drogą) wymianą EPROM kasy ?

    W dniu wykonania remanentu likwidacyjnego ja muszę wykonać remanent otwarcia
    ?
    Wystarczy "przeklepać" ten sam dokument ?

    Dodatkowe pytanie (dla chętnych :D)
    Załóżmy, że mam klienta chcącego kupić samochód będący na dziś w ŚT DG żony
    w tym tygodniu - zrobić to teraz czy już po przerzuceniu go do mojej DG ?
    Czy może wycofać z firmy i dopiero sprzedać ?
    Samochód osobowy, bez kratek, zakupiony na osobę prywatną..

    Dziekuję za odpowiedzi
    Mariusz

  • 2. Data: 2004-09-29 21:31:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 29 Sep 2004, Mariusz (Maniek) Milobedzki wrote:
    [...]
    >+ W niedzielę mamy zamiar przeprowadzić remenent likwidacyjny.

    US już o nim wie ?

    >+ Teraz pytania :
    >+ chcę mieć w swojej DG część ŚT i wyposażenia firmy żony m.in:
    >+ - samochod osobowy zajerestrowany na mnie był/jest wciągnięty w ŚT firmy
    >+ żony - amortyzacja, paliwo

    Osobowy czyli nie ma "problemu VAT".
    Zamortyzowany już ?
    IMHO trzeba przekazać razem z EST.
    +++
    12. W razie zmiany formy prawnej, [...] - wartość początkową
    środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala
    się w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji
    (wykazie) podmiotu o zmienionej formie prawnej, podzielonego
    albo połączonego.
    13. Przepis ust. 12 stosuje się odpowiednio w razie:
    [...]
    5) zmiany działalności wykonywanej samodzielnie przez jednego
    z małżonków na działalność wykonywaną samodzielnie przez drugiego
    z małżonków
    - jeżeli przed przerwą lub zmianą składniki majątku były
    wprowadzone do ewidencji (wykazu).
    ---

    >+ - wyposażenie zakładu produkcyjnego

    Zgryz. VAT (przy zakupie) odliczano ?
    No i najwyraźniej nie ma podstaw do zaliczenia w koszt "wyposażenia
    w rozumieniu przepisów" (czyli traktowanego jako "zwykły koszt" a nie
    ST)....

    >+ - zapasy magazynowe - tego na szczęście jest niedużo i zastanawiam się czy
    >+ ich nie "wyzerować"

    IMHO szukać (groups.google.pl -> zaawansowane, grupe *.podatki) hasła
    "do gołej ziemi" ;)

    >+ - co z odliczonym VATem ?

    IMO inaczej: "co z VATem od 'towarów w rozumieniu VAT' czyli np.
    ST i wyposażenie" od którego odliczono VAT.
    Najwyraźniej: "zapłacić".

    >+ - co z kasą fiskalną

    Nie wiem. Obawiam się że za pomocą NIPu "przywiązana" do podatnika.
    Jak nowsza niż 3 lata i korzystano z "odliczenia" - to zwrot "odebranego"
    VATu. IM*H*O !

    >+ Jak "przejąć" DG żony bezpoleśnie i nie wtopić na dzień dobry ?

    Chyba NIE MA dobrej metody.
    Ten sam problem - w ostrzejszej formie - występuje w razie śmierci
    prowadzącego DG.
    Mógłby nasz szanowny ustawodawca jakoś POZWOLIĆ na przejęcie DG
    "w locie".... jest tak dla podatku od darowizn, są jakieś regulacje
    w dochodowym - ale VAT "nie przewiduje"... AFAIK... :[

> [...]
    >+ prowadziła wyłącznie hurtową tych samych wyrobów oraz dodatkowo będę
    >+ świadczył usługi informatyczne. Czy będę potrzebował kasę fiskalną czy

    A skąd my wiemy czy "usługi" będą dla "ludności" czy "firm" ?? :)

    >+ W dniu wykonania remanentu likwidacyjnego ja muszę wykonać remanent otwarcia
    >+ ?

    Na mój gust - nijak.
    Remanent likwidacyjny żony w dniu kiedy *ona* kończy DG, remanent
    początkowy kiedy *ty* zaczynasz.
    Do rozważenia opcje:
    - żona "zostawia na majątku osobistym" towary handlowe oraz ST
    i wyposażenie, od tego od czego "odliczono" płaci VAT (!),
    ty "przyjmujesz do DG" towary handlowei i ST - na wyposażenie
    *nie ma podstawy prawnej* (inaczej: *wprowadzić* możesz,
    ale KUP to raczej nie jest :].
    Nie mam jasności czy *ty* będziesz mógł to sprzedać jako zwolnione
    z VAT (żona tak - to jest "własność osobista"...)
    - otwierasz DG *przed* likwidacją i żona ci to i owo *sprzedaje*.
    Oczywiście masz na głowie "transakcję z podmiotem powiązanym"
    i rzetelność "wyceny rynkowej".

    Z ciekawością poczytam innych (opcji) :)

    >+ Wystarczy "przeklepać" ten sam dokument ?

    ...tylko jeśli "przypadkiem" to będą te same dane ;)

    >+ Dodatkowe pytanie (dla chętnych :D)
    >+ Załóżmy, że mam klienta chcącego kupić samochód będący na dziś w ŚT DG żony
    >+ w tym tygodniu - zrobić to teraz czy już po przerzuceniu go do mojej DG ?

    IMHO "przerzucanie" korzyści nie przynosi.

    >+ Czy może wycofać z firmy i dopiero sprzedać ?

    A co to zmieni ??? Tak przychód z DG i tak też z DG...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 3. Data: 2004-09-30 09:15:29
    Od: "Mariusz \(Maniek\) Milobedzki" <m...@p...onet.pl>

    > US już o nim wie ?
    Muszę ich informować przed ?? A nie wystarczy jak pojawię się z rementem i
    resztą papierków na "do widzenia" ?

    > Osobowy czyli nie ma "problemu VAT".
    > Zamortyzowany już ?
    Nie wiem ? :(
    Wprowadzony w maju 2003, wartość początkowa 24 000 PLN

> [...]
    > z małżonków
    > - jeżeli przed przerwą lub zmianą składniki majątku były

    Nie ! Nie bylimy wtedy VATowcami...

    > No i najwyraźniej nie ma podstaw do zaliczenia w koszt "wyposażenia
    > w rozumieniu przepisów" (czyli traktowanego jako "zwykły koszt" a nie
    > ST)....
    Nie zrozumiałem tego :( Możesz przybliżyć temat ??

    > IMHO szukać (groups.google.pl -> zaawansowane, grupe *.podatki) hasła
    > "do gołej ziemi" ;)
    OK :)

    > IMO inaczej: "co z VATem od 'towarów w rozumieniu VAT' czyli np.
    > ST i wyposażenie" od którego odliczono VAT.
    > Najwyraźniej: "zapłacić".
    Towarów będzie zero na dzień likwidacji, a od zakupu wyposażenia nie
    odliczaliśmy VATu ..

    > Nie wiem. Obawiam się że za pomocą NIPu "przywiązana" do podatnika.
    > Jak nowsza niż 3 lata i korzystano z "odliczenia" - to zwrot "odebranego"
    > VATu. IM*H*O !
    W jakiej wysokości zwrot tego VAT ? Kasę mamy zafiskalizowaną od lipca 2003
    (zakupiona w maju 2003)

    > Chyba NIE MA dobrej metody.
    :(

    > A skąd my wiemy czy "usługi" będą dla "ludności" czy "firm" ?? :)
    Wyłącznie dla firm

    > Na mój gust - nijak.
    > Remanent likwidacyjny żony w dniu kiedy *ona* kończy DG, remanent
    > początkowy kiedy *ty* zaczynasz.
    To będzie / MUSI być ten sam dzień

    > - otwierasz DG *przed* likwidacją i żona ci to i owo *sprzedaje*.
    No właśnie ! Czy zona może mi coś sprzedać ? Mamy wspólnotę majątkową

> [...]

    > IMHO "przerzucanie" korzyści nie przynosi.

    > A co to zmieni ??? Tak przychód z DG i tak też z DG...
    Dziękuję za odpowiedzi i poprosze o kolejne wskazówki
    Mariusz

  • 4. Data: 2004-09-30 13:06:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 30 Sep 2004, Mariusz (Maniek) Milobedzki wrote:

    >+ > >+ W niedzielę mamy zamiar przeprowadzić remenent likwidacyjny.
    >+ > US już o nim wie ?
    >+ Muszę ich informować przed ?? A nie wystarczy jak pojawię się z rementem i
    >+ resztą papierków na "do widzenia" ?

    ++++++++
    4. O zamiarze sporzšdzenia spisu z natury w innym terminie niż na
    dzień 1 stycznia, 31 grudnia oraz na dzień rozpoczęcia działalnoœci
    gospodarczej podatnicy sš obowišzani zawiadomić w formie pisemnej
    właœciwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie co najmniej
    siedmiu dni przed datš sporzšdzenia tego spisu.
    ---------

    US ma prawo być przy *każdym* "podatkowourzędowym" spisie.
    No to muszą wiedzieć kiedy przyjść...

    >+ > Osobowy czyli nie ma "problemu VAT".
    >+ > Zamortyzowany już ?
    >+ Nie wiem ? :(

    Klęska. MY mamy wiedzieć ???

    >+ Wprowadzony w maju 2003, wartość początkowa 24 000 PLN

    Mogła (teoretycznie) amortyzować z mnożnikiem 0,01....

> [...]
    >+ > ST)....
    >+ Nie zrozumiałem tego :( Możesz przybliżyć temat ??

    Ano proste.
    Co może być kosztem - stanowi ustawa.
    Ustawa dopuszcza ujęcie w remanencie początkowym "towarów handlowych
    stanowiących własność podatnika".
    Ustawa nie przewiduje KUP od ST wprost - ale poprzez amortyzację,
    zaś za ST uznaje "stanowiące własność lub współwłasność podatnika
    ...[tu lista]". Znaczy - amortyzację ST (nie WNiP !) można w KUP
    dawać "od wszystkiego co swoje".
    Ale...
    Ustawa przewiduje KUP od "nabycia w celu" innych rzeczy.
    TYLKO "nabycia w celu" - a nie "nabycie i przekwalifikowania".

    Przetłumaczę na polski:
    ++++++
    Art. 22. 1. Kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego
    źródła są wszelkie koszty poniesione
    w celu osiągnięcia przychodów
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ------

    Jak ktoś coś kupi "sobie osobiście" - albo dostanie od żony :)
    - to on tego NIE nabył "w celu prowadzenia własnej DG".
    Albo "on SOBIE kupił" (do użytku osobistego) albo ŻONA
    "sobie" kupiła (do SWOJEJ DG). A KUP jest to co SOBIE do
    SWOJEJ DG się kupi...

> [...]
    >+ > Jak nowsza niż 3 lata i korzystano z "odliczenia" - to zwrot "odebranego"

    Możesz zajrzeć do przepisów ? Nie pamiętam i nie mam zdrowia szukać :)

    >+ > A skąd my wiemy czy "usługi" będą dla "ludności" czy "firm" ?? :)
    >+ Wyłącznie dla firm

    No to na co ci KF... :)

    >+ > Na mój gust - nijak.
    >+ > Remanent likwidacyjny żony w dniu kiedy *ona* kończy DG, remanent
    >+ > początkowy kiedy *ty* zaczynasz.
    >+ To będzie / MUSI być ten sam dzień

    Musieć to umrzeć musimy... reszta "to się okaże" :]

    >+ > - otwierasz DG *przed* likwidacją i żona ci to i owo *sprzedaje*.
    >+ No właśnie ! Czy zona może mi coś sprzedać ? Mamy wspólnotę majątkową

    Hm... pas. Nie wiem jak ugryźć. Sądzę że "tak w ogóle" to może
    - mimo wspólnoty istnieje majątek odrębny. Ale czy może ci sprzedać
    coś co "cywilnie" wchodzi w majątek wspólny... Ktoś ma pomysł ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)