  • 1. Data: 2002-11-29 19:17:53
    Temat: Co sie dzieje z VAT-em, ktorego nie mozna odliczyc od VAT-u odprowadzanego?
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    Witam,

    Moje pytanie powinno byc banalne dla osob znajacych sie
    na ksiegowosci, wiec bardzo licze na odpowiedz.

    Jestem VAT-owcem.
    Swiadcze rozne uslugi.
    Niektora z nuch maja VAT 22%, inne sa zwolnione (ZW).

    (BTW: Wolalbym, aby wszystkie mialy 22% - ale nie wiem czy
    czy wolalbym slusznie, czy tylko mi sie tak zdaje).

    Zalozmy, ze w danym miesiacu wystawilem 2 faktury.

    Faktura1: 1000 zl + 220 zl VAT
    Faktura2: 1000 zl (zwolnione z VAT).

    (A wiec 50% wartosci netto to sprzedaz zwolniona z VAT).

    W tym samym miesiacu moje koszty stanowil tylko zakupiony
    telefon z faxem, za ktory zaplacilem 1000 zł + 220 VAT
    1000 zl wpisalem sobie w koszty, a 220 zł VAT..... wiadomo,
    traktujemy jako osobna sprawe.

    Ile VAT-u musze odprowadzic urzedowi?
    czy:
    220-200=0 zł
    czy niestety tylko 50%, czyli:
    220-100=100 zł?

    Wydaje mi sie, ze niestety 100 zł. I to pewnie kazdy z Was potwierdzi.

    Ale pytanie moje jest takie: co sie dzieje z tym drugim 100zł?
    Z tym 50% VAT-u, ktorego nie mialem prawa odliczyc?
    Czy moge je wpisac w koszty, tak jak sie robi z VAT-em w cenie
    benzyny czy tez po prostu obciąza to moja kieszen?

    Jesli to obciaza moja kieszen, to juz wiem, czemu nie zawsze
    i nie kazdemu oplaca sie byc VAT-owcem. Zwlaszcza VAT-owiec,
    ktory wystawia faktury zwolnione z VAT, jest w glupiej sytuacji.
    Dobrze rozumuje?

    I przy okazji, jeszcze jedno pytanie:

    Taki przyklad:

    Zalozmy, ze w danym miesiacu wystawilem tylko 1 fakture.
    Faktura1: 500 zl + 110 zl VAT
    A wiec 100% wartosci netto to sprzedaz owatowana.
    Musialbym do urzedu oprowadzic 110 zl VAT,
    ale zrobilem duzo wydatkow, np. 3000 zł + 660 zł VAT.

    Jal to normalnie odejme to wychodzi:

    110 - 660 = - 550 zl VAT.

    Czy to znaczy, ze US jest mi winny 550 zł VAT?
    Czy na miesiecznej deklaracji VAT-7 mozna wpisac
    kwote ujemna??? I co? US odesle to na moje konto ???
    Nie chce mi sie w to wierzyc. Slyszalem, ze US nigdy nie
    zwraca VAT, ale nie wiem czy to sie tyczy takiej sytuacji.

    Dzieki!!!!

    Pozdrawiam,

    Latet

  • 2. Data: 2002-11-29 21:43:16
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Fri, 29 Nov 2002 20:17:53 +0100, "Latet"
    <N...@p...onet.pl> zakodował:

    >220-200=0 zł
    >220-100=100 zł?

    Co miałeś z matematyki w podstawówce?

    wszystko zależy od tego, czy poniesione koszty odnosiły się do
    sprzedaży opodatkowanej, zwolnionej, czy nie potrafisz tego określić.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 3. Data: 2002-11-29 21:57:26
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Kaizen" <x...@c...sz> napisał w
    wiadomości
    > Pięknego dnia Fri, 29 Nov 2002 20:17:53 +0100,
    "Latet"
    > <N...@p...onet.pl> zakodował:

    > Co miałeś z matematyki w podstawówce?

    Daj spokój przecież widac że to literówka, choć na
    swój sposób konsekwentna :)

    Sark

  • 4. Data: 2002-11-29 22:50:27
    Od: "Dariusz Stefan" <s...@b...onet.pl>

    Użytkownik "Latet" <N...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Jestem VAT-owcem.
    > Swiadcze rozne uslugi.

    chyba długo tak nie pociągniesz !
    poszukaj szybko biura rachunkowego i daj sobie spokój...

    P.S.
    vat naliczony związany ze sprzed. zwolnioną jest kosztem w kpir
    (w wielkim skrócie myślowym)
    pytanie dodatkowe- w vacie część która podlega odliczeniu
    (a nie można jej było odliczyć z powodu braku sprzedaży)
    przechodzi na nastepny miesiąc (są w tym celu odpowiednie
    rubryki w deklaracji vat-7)
    prościej nie umiem...

    Darek SP2BZW

  • 5. Data: 2002-11-30 00:13:15
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Fri, 29 Nov 2002, Latet wrote:
    [...]
    >+ W tym samym miesiacu moje koszty stanowil tylko zakupiony
    >+ telefon z faxem, za ktory zaplacilem 1000 zł + 220 VAT
    >+ 1000 zl wpisalem sobie w koszty,

    Acha. Bezpośrednio czy (traktując jako ŚT) jako amortyzację
    jednorazową ? Uprzedzam że celuję w możliwość skomplikowania
    sobie obliczeń :) za pomocą mechanizmu odliczania VATu
    od ŚT... :]

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2002-11-30 09:15:32
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    > Acha. Bezpośrednio czy (traktując jako ŚT) jako amortyzację
    > jednorazową ? Uprzedzam że celuję w możliwość skomplikowania
    > sobie obliczeń :) za pomocą mechanizmu odliczania VATu
    > od ŚT... :]

    Hmm... a jak jest korzystniej?
    Chyba bezposrednio....?

    Dzieki,

    Latet

  • 7. Data: 2002-11-30 09:18:18
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    > vat naliczony związany ze sprzed. zwolnioną jest kosztem w kpir
    > (w wielkim skrócie myślowym)

    W skrocie, ale jasno.

> [...]
    > (a nie można jej było odliczyć z powodu braku sprzedaży)
    > przechodzi na nastepny miesiąc (są w tym celu odpowiednie

    Aha, czyli nie, ze US ma mi to zwracac,
    nie, ze mi to przepada,
    tylko kompromis - bedzie szansa odliczyc to za miesciac.
    Tak?

    Dzieki!

    Latet

  • 8. Data: 2002-11-30 18:38:51
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sat, 30 Nov 2002, Latet wrote:
    [...]
    >+ > Acha. Bezpośrednio czy (traktując jako ŚT) jako amortyzację
    >+ > jednorazową ? Uprzedzam że celuję w możliwość skomplikowania
    [...]
    >+ Hmm... a jak jest korzystniej?

    A to zależy jaki masz rozkład czasowy przychodów :)
    Zajrzyj do VAT-7, tam masz rozpiskę - dla ŚT liczy
    się średnią z 6 miesięcy.

    >+ Chyba bezposrednio....?

    Erm... Bezpośrednio to łatwiej może być sobie "rozłożyć"
    przychody ;) ! Jeśli dane są zadane z góry - to wystarczy
    porównać współczynniki VAT/(VAT+zw) dla miesiąca i 6 miesięcy.

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 9. Data: 2002-11-30 18:42:52
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sat, 30 Nov 2002, Latet wrote:
    [...VAT nieodliczalny z braku sprzedaży...]
    >+ Aha, czyli nie, ze US ma mi to zwracac,
    >+ nie, ze mi to przepada,
    >+ tylko kompromis - bedzie szansa odliczyc to za miesciac.
    >+ Tak?

    Tak.
    Zdaje się że masz lektury obowiązkowe, leżą tu:
    http://www.infor.pl/dane/index.html?right=aktyprawne
    /right.htm&left=aktyprawne/left.htm&prawo=1

    Na początek pierwsza, druga i piąta licząc od góry :)
    (daj się namówić na poczytanie :) !)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 10. Data: 2002-11-30 20:30:16
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

> [...]
    /right.htm&left=aktypraw
    ne/left.htm&prawo=1
    > Na początek pierwsza, druga i piąta licząc od góry :)

    Dzieki, juz sobie nawet to wszystko wydrukowalem i probuje to czytac.
    Efekt jest taki, jakby mi ktos gmeral szczeteczka do zebow w glebi gardla.
    Zreszta, gdyby to bylo po turecku, rozumialbym pewnie niewiele mniej :-)
    Ale przebrne przez to, przebrne, tylko wtedy pewnie bede mial
    jeszcze wiecej pytan na grupe niz teraz :-))

    Wielkie dzieki,

    Pzdrwm,

    Latet