    From: "Lucyna" <l...@b...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Części komputerowe a DG
    Date: Thu, 26 Feb 2004 23:17:44 +0100

    Dzien dobry,

    Wprawdzie temat byl juz poruszany, patrzylam w archiwum,
    ale szczerze mowiąc dalej nie jest to dla mnie jasne,
    a po drugie - znow się coś moglo zmienic w przepisach
    od nowego roku, wiec pozwalam sobie zapytac...

    Mam 1-osobową DG, KPiR, zasady ogolne, VAT.

    Tak naprawde pracuję tam gdzie pracowałam na etacie,
    i robię to co robiłam, zmieniła się tylko forma "zatrudnienia".
    Ale nie o tym chciałam.

    Do pracy uzywam komputera i komputer jako narzędzie
    jest w pełni uzasadniony w mojej działalnosci,
    bo jest to praca biurowo-podobna, związana z obróbką
    tekstów i danych w komputerze.

    Mam jednak dosc stary komputer, kupiony prywatnie
    na dlugo przed założeniem DG. I to wlasnie jego uzywam
    cały czas do pracy. Wolno? Wolno!

    Teraz chciałabym jednak nieco odnowić jego wnętrzności,
    np. wlasnie chcę kupić do niego więcej pamięci RAM,
    potem moze nowy dysk twardy, itd....

    Czy mam prawo takie zakupy dokonać na firmę,
    i normalnie "wpuscic" w bieżące koszty w danym miesiącu?
    (przyznam się, że w grudniu już to zrobiłam kupując
    system operacyjny, ale sprzęt to chyba inna bajka).

    Mam więc wątpliwosci....
    Czy wolno mi kupić "na firmę" częsci do komputera, który
    nie jest "firmowy", nie widnieje w zadnych ewidencjach
    środków trwałych, ani ewidencjach wyposażenia?

    Kiedyś czytałam, że owszem, części kupować mogę,
    ale nie mogę ich wpuszczać w koszty, a dopiero,
    gdy powstanie z nich caly, działający komputer,
    to mogę go wciągnąć w środki trwałe firmy.

    Choć tak w ogóle, to nawet gdybym kupowała
    nowy komp, to nie chciałabym, aby był on w środkach
    trwałych, nie chcę takich komplikacji.
    Stare czesci mam zwyczaj wyrzucać lub rozdawać
    dzieciom, po co mi przy tym komplikacje księgowo-podatkowe?

    Tak więc - jutro chcę kupić pamięć RAM, a wciąż nie wiem
    czy mogę to zrobić "na firmę" czy nie....
    Proszę o pomoc.

    Czy ew. mogę coś kupić na fakturę, ale potem nie uwzględniać
    tego w kosztach, jesli sie okaże, że nie mam prawa?

    P.S.
    Z innej beczki - czy to prawda, że jeśli w danym miesiącu
    jeszcze nie muszę składać PIT-5, to i tak muszę go sobie
    wypełnić i trzymać w swoich "aktach"?

    Bardzo dziekuję,

    Lucyna Gilewska