  • 1. Data: 2004-02-26 22:17:44
    Temat: Części komputerowe a DG
    Od: "Lucyna" <l...@b...pl>

    Dzien dobry,

    Wprawdzie temat byl juz poruszany, patrzylam w archiwum,
    ale szczerze mowiąc dalej nie jest to dla mnie jasne,
    a po drugie - znow się coś moglo zmienic w przepisach
    od nowego roku, wiec pozwalam sobie zapytac...

    Mam 1-osobową DG, KPiR, zasady ogolne, VAT.

    Tak naprawde pracuję tam gdzie pracowałam na etacie,
    i robię to co robiłam, zmieniła się tylko forma "zatrudnienia".
    Ale nie o tym chciałam.

    Do pracy uzywam komputera i komputer jako narzędzie
    jest w pełni uzasadniony w mojej działalnosci,
    bo jest to praca biurowo-podobna, związana z obróbką
    tekstów i danych w komputerze.

    Mam jednak dosc stary komputer, kupiony prywatnie
    na dlugo przed założeniem DG. I to wlasnie jego uzywam
    cały czas do pracy. Wolno? Wolno!

    Teraz chciałabym jednak nieco odnowić jego wnętrzności,
    np. wlasnie chcę kupić do niego więcej pamięci RAM,
    potem moze nowy dysk twardy, itd....

    Czy mam prawo takie zakupy dokonać na firmę,
    i normalnie "wpuscic" w bieżące koszty w danym miesiącu?
    (przyznam się, że w grudniu już to zrobiłam kupując
    system operacyjny, ale sprzęt to chyba inna bajka).

    Mam więc wątpliwosci....
    Czy wolno mi kupić "na firmę" częsci do komputera, który
    nie jest "firmowy", nie widnieje w zadnych ewidencjach
    środków trwałych, ani ewidencjach wyposażenia?

    Kiedyś czytałam, że owszem, części kupować mogę,
    ale nie mogę ich wpuszczać w koszty, a dopiero,
    gdy powstanie z nich caly, działający komputer,
    to mogę go wciągnąć w środki trwałe firmy.

    Choć tak w ogóle, to nawet gdybym kupowała
    nowy komp, to nie chciałabym, aby był on w środkach
    trwałych, nie chcę takich komplikacji.
    Stare czesci mam zwyczaj wyrzucać lub rozdawać
    dzieciom, po co mi przy tym komplikacje księgowo-podatkowe?

    Tak więc - jutro chcę kupić pamięć RAM, a wciąż nie wiem
    czy mogę to zrobić "na firmę" czy nie....
    Proszę o pomoc.

    Czy ew. mogę coś kupić na fakturę, ale potem nie uwzględniać
    tego w kosztach, jesli sie okaże, że nie mam prawa?

    P.S.
    Z innej beczki - czy to prawda, że jeśli w danym miesiącu
    jeszcze nie muszę składać PIT-5, to i tak muszę go sobie
    wypełnić i trzymać w swoich "aktach"?

    Bardzo dziekuję,

    Lucyna Gilewska

  • 2. Data: 2004-02-27 11:51:38
    Temat: Re: Części komputerowe a DG
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    Lucyna wrote:

> [...]
    > jest w pełni uzasadniony w mojej działalnosci,
    > bo jest to praca biurowo-podobna, związana z obróbką

    Mysle, ze najprostrze wyjszie to wyprodukowanie sobie we wlasnym zakresie
    komputera z czesci kupionych oraz "bedacych wlasnoscia podatinka"

    > Mam jednak dosc stary komputer, kupiony prywatnie
    > na dlugo przed założeniem DG. I to wlasnie jego uzywam
    > cały czas do pracy. Wolno? Wolno!

    Jesli komputer istotnie jest "dosc stary" zastanow sie nad kupnem "nowego
    pudla" za ok 1000 PLN kupisz wszystko, co trzeba by komputer
    nadawal sie do pracy przez dlugie lata (obudowa, plyta procesor
    z went.. pamiec)
    do tego dolozysz bedace wlasnoscia podatnika monitor, dysk, CD-zlom
    i bedzie komp "jak nowy" Oczywscie jak chcesz odrobine luksusu, mozesz tez
    kupic Monitor.. lub dysk..

> [...]
    > ale nie mogę ich wpuszczać w koszty, a dopiero,
    > gdy powstanie z nich caly, działający komputer,
    > to mogę go wciągnąć w środki trwałe firmy.

    No wlasnie... A bylo tam napisane ze wszystkie musza byc nowe ?

    Kupujesz wszystko w jednym miesiacu i skladasz kompa,
    ODDAJESZ DO UZYTKU, amortyzujesz jednorazowo...

    A potem mozesz go sobie ulepszac...

    > Choć tak w ogóle, to nawet gdybym kupowała
    > nowy komp, to nie chciałabym, aby był on w środkach
    > trwałych, nie chcę takich komplikacji.

    Alez to ZADNA KOMPLIKACJA..

    > Stare czesci mam zwyczaj wyrzucać lub rozdawać
    > dzieciom, po co mi przy tym komplikacje księgowo-podatkowe?

    No to wyrzucaj...

    > Tak więc - jutro chcę kupić pamięć RAM, a wciąż nie wiem
    > czy mogę to zrobić "na firmę" czy nie....

    Kupno RAM do starego komputera to "wyrzucony pieniadz..."

    ale to inna sprawa..

    Boguslaw

  • 3. Data: 2004-02-27 12:59:41
    Od: "Lucyna" <l...@g...pl>

    Dziekuję za odpowiedź Bogusławie.

    Nie do końca jednak sprawa wygląda tak jak to zobaczyłeś....
    Może nie napisałam precyzyjnie o co mi chodzi, bo chciałam
    sprawę przedstawić możliwie prosto i 'schematycznie'.

> [...]
    > pudla" za ok 1000 PLN kupisz wszystko, co trzeba by komputer
    > nadawal sie do pracy przez dlugie lata (obudowa, plyta procesor

    Sęk w tym, że on wcale nie jest taki stary. To Pentium IV 2.0 GHz.
    Nie chce nowego i nie stać mnie na nowy.
    Chce jednak wymienić parę częsci, bo tego potrzebuję i na to mnie stać.
    Teraz chcę kupić nowy RAM za 850 zł (1 GB RAM).
    Specyficznych programów uzywam i potrzebuję duzo pamieci.
    Bede tez kupowac nowy dysk, bo mam tylko 120 GB miejsca,
    a potrzebuję 3x tyle. Ale to za jakies 2-3 miesiące.

    Jak kupie RAM i dysk to przez wiele wiele miesiecy nie bede juz
    kupować zandych kolejnych czesci. Nie ma wiec tu mowy
    o sytuacji, gdzie kupno calego nowego kompa rozwiazaloby sprawę.

    Podkreslam - chodzi o powolne kupowanie czesci, to juz istniejącego
    prywatnego kompa, uzywanego do "firmowej" pracy.

    > do tego dolozysz bedace wlasnoscia podatnika monitor, dysk, CD-zlom
    > i bedzie komp "jak nowy" Oczywscie jak chcesz odrobine luksusu, mozesz tez
    > kupic Monitor.. lub dysk..

    Czyli generalnie sugerujesz, że wolno mi dokupywac nowe części,
    powoli i stopniwo, wliczając je w koszty na bieżąco?

    > Kupujesz wszystko w jednym miesiacu i skladasz kompa,
    > ODDAJESZ DO UZYTKU, amortyzujesz jednorazowo...
    > A potem mozesz go sobie ulepszac...

    Czyli nie obejdzie się bez formalnego przekazania kompa "do uzytku firmy",
    tak jak to musiałam zrobić z samochodem? (stary prywatny samochod
    wciągnęłam do środków trwałych i amortyzuję co miesiąc 1/36 wartosci).

    Wiem, ze z kompem moglabym tak samo zrobić, ale jakoś nie chcę.

    > Alez to ZADNA KOMPLIKACJA..

    Nie jestem w tym biegła. Ale wiem, ze jak kiedyś sprzedam samochod,
    ktory splamił się byciem w EŚT, to zapłacę podatek 19%.
    Ale samochod to samochod - rzecz w 1 kawałku.
    Nie widziałabym co zrobić, jak zaksięgować np, sprzedaż 1 częsci
    z komputera, ktory był w EŚT. Chcę uniknąć sytaucji, ktorych nie rozumiem.

    > No to wyrzucaj...

    A urzad skarbowy nie potraktuej częsci wyrzuconej,
    jak sprzedanej? Nie upomni się o nią? Nie każde płacić jakich
    podatków? Nie chodzi mi tu bynajmniej o te parę groszy,
    które taki podatek by mógł wynosic, ale raczej o to, że czegoś
    nie dopatrzę przez niewiedzę i "podpadnę".

    > Kupno RAM do starego komputera to "wyrzucony pieniadz..."

    To będzie nowoczesny DDR-400 MHz i przezyje jeszcze u mnie
    2 kolejne komputery. Ale nie dyskutujmy o częsciach.

    Szczerze mówiąc wciąż nie wiem jak rozwiązać tą sprawę.
    Jestem ostrozna, więc pewnie skonczy się na tym,
    ze dla świętego spokoju kupię ten RAM czysto prywatnie i już :-(

    Pozdrawiam,

    Lucyna.

  • 4. Data: 2004-02-27 14:59:50
    Od: "Radek" <r...@i...pl>

    Użytkownik "Lucyna" <l...@b...pl> napisał w wiadomości
    > Mam 1-osobową DG, KPiR, zasady ogolne, VAT.
    >
    > Tak naprawde pracuję tam gdzie pracowałam na etacie,
    > i robię to co robiłam, zmieniła się tylko forma "zatrudnienia".
    > Ale nie o tym chciałam.

    Witam!

    jestem w podobnej sytuacji, ja przekazałem swój komputer na cele prowadzonej
    działalności gospodarczej, tzn napisałem pisemko ze przekazuję komp. o
    zadanych parametrach i o danej wartości rynkowej, wydrukowałem, podpisalem,
    wrzuciłem do segregatora i zaksiegowalem w koszty KPiR. Oczywiście wszystkie
    dokupione akcesoria m.in. drukarkę wrzucam w koszty.

    pozdrawiam
    Radek

  • 5. Data: 2004-02-27 15:25:39
    Od: "Lucyna" <l...@s...pl>

> [...]
    podpisalem,
    > wrzuciłem do segregatora i zaksiegowalem w koszty KPiR.

    Jako koszt jednorazowo?
    Coś mi się to dziwne wydaje.
    Ja juz nic nie wiem.
    Myslałam, że tak to mozna tylko w środki trwałe.

    A co zrobisz jak Ci sie ten sprzęt zestarzeje i bedziesz
    chciał wymienic? Jak to sie wtedy odksięgowuje?
    A co jesli niektore czesci zechcesz sprzedac?
    A co jesli zakmniesz dzialanosc?
    A co jesli kupisz nowy dysk, a za jakis czas zechcesz
    inny, nowszy lepszy? Urzad skarbowy nie zakwestionuje
    takiego wydatku jako zbytku?

    A moze ja już też nie mam wyjscia i musze wciągnąć komputer
    do firmy? Bo w grudniu kupiłam Windows XP na firmę i zaksięgowałam
    to jako koszt zwykły.

    Wciągając prywatny samochod do EST czerpie z tego pewne korzysci
    podatkowe - amortyzuję go.
    Nie chcę czerpać takich korzysci ze starego kompa.
    Chce tylko móc kupować nowe czesci do niego na firmę.

    Ale chyba zbyt mętne jest to bagno, abym w nie chciała wdepnąć.
    Chyba, że juz wdepnełam, kupując na firmę Windows....

    Pozdrawiam,

    Lu.

  • 6. Data: 2004-02-27 16:34:43
    Od: "Lucyna" <l...@s...pl>

    No dobrze....
    W przypływie odwagi i po dłuższym rozważeniu zaiprzeciwów,
    postanowiłam zrobić tak:

    - wprowdzam komputer do firmy, ale normalnie, jako
    koszt jednorazowy w grudniu, jako stary kmputer,
    o wartosci, powiedzmy 500 zł.

    - nie wpisuję go więc do zadnych EŚT i innyh ewidencji.

    - a potem sobie kupuje stopniowo dowolne częsci,
    bacząc tylko, aby zadna z częsci nie byla >1500 zł,
    a na wszelki wypadek, aby suma czesci kupionych
    w danym miesiacu nie przekroczyla 1500 zł.

    Czy w ten sposob, moge sobie spojonie modernizowac
    kompa, przez wiele miesiecy i nawet jak suma cen kupionych
    w tym czasie czesci przekroczy 3500 zł, to spoko?

    Dziekuję,

    Lu.

  • 7. Data: 2004-02-27 17:51:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 27 Feb 2004, Lucyna wrote:

> [...]
    >+ Coś mi się to dziwne wydaje.
    >+ Ja juz nic nie wiem.
    >+ Myslałam, że tak to mozna tylko w środki trwałe.

    Myślę że nie zaszkodzi tak myśleć.
    Co prawda czytając zapisy ustawy coraz mniej pewien jestem
    przeciwwskazań, ale... ale fakt że wyposażenie księguje się
    "specjalnie" może spowodować przyczepienie się.

    >+ A co zrobisz jak Ci sie ten sprzęt zestarzeje i bedziesz
    >+ chciał wymienic? Jak to sie wtedy odksięgowuje?

    Dopóki nic nie robi - to z księgowaniem też się nic nie
    robi. Co to znaczy "wymienić" ?

    >+ A co jesli niektore czesci zechcesz sprzedac?

    No to sprzeda. Przychód liczy się do przychodu z DG.

    >+ A co jesli zakmniesz dzialanosc?

    To zależy.
    Jak wyposażenie - to liczy się do remanentu koncowego.
    Ja ST - to nic się nie robi :) Od ST trzeba tylko zapłacić
    VAT, i to pod warunkiem ze się go miało prawo odliczyć
    przy zakupie (a z "osobistego" się nie miało to i VATu nie
    ma) lub było "modernizowane ponad 30% z odliczeniem VAT".

    >+ A co jesli kupisz nowy dysk, a za jakis czas zechcesz
    >+ inny, nowszy lepszy? Urzad skarbowy nie zakwestionuje
    >+ takiego wydatku jako zbytku?

    No to mi musiałby zakwestionować ;)
    Równie dobrze mógłby zakwestionować fakt przejazdu koleją
    I klasą ekspresu (zamiast II).
    Zdaje się że NSA orzekało iż to podatnik jest od określania
    co mu jest potrzebne, a US co najwyżej może się czepiać że
    mu coś NIEPOTRZEBNE :) - ale IMHO wtedy musi to być "wcale
    niepotrzebne" :)
    Przecież inaczej mirrorsety w komputerach nie byłyby
    kosztem (podobnie jak kontrolery do nich) itp...

    [...]
    >+ Ale chyba zbyt mętne jest to bagno, abym w nie chciała wdepnąć.

    Nie przesadzaj.
    ESTiWNiP oraz EW i tak musisz mieć - nawet jak puste.
    Przeżyjesz fakt iż coś wpisałaś :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 8. Data: 2004-02-27 18:29:25
    Od: "Lucyna" <l...@m...pl>

    > Dopóki nic nie robi - to z księgowaniem też się nic nie
    > robi. Co to znaczy "wymienić" ?

    Wyjąć część części i wstawić w ich miejsce nowe.

    > No to mi musiałby zakwestionować ;)
    > Równie dobrze mógłby zakwestionować fakt przejazdu koleją
    > I klasą ekspresu (zamiast II).

    Nie zdziwiłabym się, gdyby kwestionowali, albo kazali
    rozliczac bilety I kl. w ramach limitu na koszty reprezentacyjne :-)

    > Nie przesadzaj.
    > ESTiWNiP oraz EW i tak musisz mieć - nawet jak puste.
    > Przeżyjesz fakt iż coś wpisałaś :)

    Ale moze obejdzie się bez wpisywania do EW?
    Jesli okreslę wartość "wciąganego" do firmy starego
    zestawu na poziomie np. 900 zł? To po co wtedy EW?

    Przy okazji - czy to prawda, że najbezpieczniej jest
    "wciągnąć" do firmy (sorry, ale nie wiem jak to nazwać poprawnie)
    caly ZESTAW komputerowy, a nie tylko sam komp, bez monitora?
    I jak szczegółowo mam na takim "akcie wciągnięcia" opisać
    skład komputera? Oczywiscie wolałabym jak najmniej dokładnie,
    aby nikt się nie czepiał mojej wyceny.

    Dziekuje,

    Lou.

  • 9. Data: 2004-02-27 18:31:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 27 Feb 2004, Lucyna wrote:

    >+ No dobrze....
    >+ W przypływie odwagi i po dłuższym rozważeniu zaiprzeciwów,

    :)

> [...]
    >+ o wartosci, powiedzmy 500 zł.
    >+
    >+ - nie wpisuję go więc do zadnych EŚT i innyh ewidencji.

    Zastrzegam że wybitnie jasnego stanowiska nie ma.
    "ale"... ale właśnie:

    - zapis o ST w art. 22a ("stanowiących własność podatnika")
    jest interpretowany jako EWIDENTNE dopuszczenie do amortyzacji
    bez względu na sposób "nabycia" (bo nie ma słowa o "nabyciu" !)
    czyli własność osobista może być
    - ogólna zasada zaliczania kosztów oparta jest o "nabycie W CELU".
    Interpretowane to jest AFAIK nie mniej i nie więcej tak, że
    jeśli zakup nie był "w celu" - to DLA TEGO CELU (czyli w zakresie
    ustawy o podatku dochodowym - w celu uzyskania przychodu DANEJ
    KATEGORII, czyli osobno DG, osobno najem poza DG, osobno "umowy
    osobiste"...) nie może stanowić podstawy do wyznaczania dochodu
    (znaczy: odjęcia od przychodu :)), CHYBA że przepis szczególny
    stanowi inaczej (jak wykazano wyżej - dla *amortyzacji* ST
    taki przepis jest !)
    - podobny mechanizm działa przy wartościach niematerialnych
    i prawnych (programach komputerowych na przykład), na co
    zwrócono mi kiedyś uwagę: w art. 22b jest zapis "nabyte" i to
    (zdaniem tych co mi zwracali uwagę, a najwyraźniej mają rację:
    jest zasada prawna że jeśli "ustawodawca coś mówi innymi
    słowami to znaczy że trzeba przyjąć że chce powiedzieć CO INNEGO" !)
    powoduje że zasada "możliwości zaliczenia w koszt wcześniej
    posiadanych" dla WNiP *nie działa* !
    - w art. 22d jest wyłączenie, pozwalające NIE rozliczać czegoś (dajmy
    na to: młotka za 5 zł) co wg art. 22a ST ewidentnie JEST tak jakby to
    *nie było* ST. Zaznaczono że "podatnicy mogą", ale w opisie
    postępowania w razie skorzystania z owego "mogą" pojawia się...
    no właśnie. Pojawia się określenie: "nabyte" !
    To powoduje natychmiastową wątpliwość: czy chodzi o to samo "nabycie"
    związane z "poniesieniem kosztu w celu" które mi wskazano w odniesieniu
    do WNiP ? Są podstawy obawiać się że tak !!
    - wyłączenie ogólnie opisane w art. 22d w przypadku KPiR są uszczegóło-
    wione w rozp. ds. KPiR, i tam również figuruje "data nabycia".
    - Orka (jeśli ci to nic nie mówi - zadaj groups.google.pl
    -> zaawansowane, grupa .podatki o "autor: Orka" pytała mniej
    więcej tak: zaliczenie towarów handlowych jest na podstawie
    remanentu początkowego (par 27 rozp. ds KPiR), środków trwałych
    właśnie art. 22a ustawy (owe "stanowiące własność" bez ograniczania
    innymi warunkami) a jak ktoś chce zaliczyć "osobiste wyposażenie" to
    prosimy o podanie podstawy prawnej :)

> [...]
    >+ kompa, przez wiele miesiecy i nawet jak suma cen kupionych
    >+ w tym czasie czesci przekroczy 3500 zł, to spoko?

    Też tak napisali (w odniesieniu do owego 3,5 kzł) że
    głowa boli :( Niemniej.... jak ci się np. dysk ZEPSUJE
    i kupisz nowy, to jest "remont" a nie "modernizacja" :)
    Kiedyś Boguś mnie tu przekonywał (i niemal przekonany że
    tak jest jestem :)) iż zapis "w tym także" powoduje wystarczające
    określenie iż "zakup częsci" o wartości jednostkowej się
    do rocznego limitu 3,5 kzł nie liczy :)
    Ale parę dyskusji (m.in. o oponach zimowych !) tu było...
    Sprawdź tego googla :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 10. Data: 2004-02-27 19:00:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 27 Feb 2004, Lucyna wrote:
    [...]
    >+ > robi. Co to znaczy "wymienić" ?
    >+
    >+ Wyjąć część części i wstawić w ich miejsce nowe.

    Jak ewidentnie nie "podwyższa funkcjonalności" to IMHO
    jest to remont :) Oczywiście jeśli "stare" się zepsuło :)

> [...]
    >+ Nie zdziwiłabym się, gdyby kwestionowali, albo kazali
    >+ rozliczac bilety I kl. w ramach limitu na koszty reprezentacyjne :-)

    Tak dobrze chyba nie ma: ciekawe którą klasą jeździ naczelnik US ;)
    [...]
    >+ Ale moze obejdzie się bez wpisywania do EW?
    >+ Jesli okreslę wartość "wciąganego" do firmy starego
    >+ zestawu na poziomie np. 900 zł? To po co wtedy EW?

    W jednym z postów wyłożyłem własną interpretację: EW
    rzeczywiście do niczego. Podstawą jest wątpliwość
    co do prawa zaliczenia w koszt wyposażenia NIE "nabytego
    w celu DG". Dla ST taki zapis jest i IMHO lepiej
    z niego skorzystać: wpisać do EST i amortyzować jednorazowo.

    >+ Przy okazji - czy to prawda, że najbezpieczniej jest
    >+ "wciągnąć" do firmy (sorry, ale nie wiem jak to nazwać poprawnie)
    >+ caly ZESTAW komputerowy, a nie tylko sam komp, bez monitora?

    Bez znaczenia.
    Istotny jest inny drobiazg: ST musi być "kompletne i sprawne"
    w momencie wciągania w koszt ! Jak wciągniesz w koszt
    "srzynkę z monitorem" ale bez klawiatury i US to namierzy
    to może "wyrazić wątpliwości" :)

    >+ I jak szczegółowo mam na takim "akcie wciągnięcia" opisać
    >+ skład komputera? Oczywiscie wolałabym jak najmniej dokładnie,
    >+ aby nikt się nie czepiał mojej wyceny.

    Chyba lepiej postarać się o cenniki (optimum: używanych)
    elementów które "wstawiasz", ew. przynajmniej nowych i jakoś
    wycenić obniżenie wartości.
    BTW: przy "wycenie" jest w ustawie zapis szczegółowy, żeby
    "wyceniać na grudzień roku poprzedniego" ! Mi nie marudź
    iż to może być bez sensu, nie ja pisałem :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)