  • 1. Data: 2002-04-17 11:03:22
    Temat: Częściowa likwidacja działalności - pilne!!!!
    Od: "Ewa" <e...@p...onet.pl>

    Prowadzę DG w zakresie: sprzedaż obnośna, sprzedaż w sklepie i usługi.
    No i do końca kwietnia zamykam działalność w sklepie. Wyprzedaję towar a to
    co zostanie daję w komis.
    No i pytań to mam dużo. Nie jestem Vatowcem - jeszcze się nie łapię.
    M.in.:

    1. Czy muszę sporządzić remanent likwidacyjny i zapłacić od niego podatek?
    Skoro chcę oddać rzeczy w komis.
    2. Czy jeśli robię ten remanent to musze wcześniej poinformować US o tym
    fakcie?
    3. A z drugiej strony czy za kwiecień PIT5 mogę rozliczyć z remanentem?
    Towar w 90% jest w spisie z natury na koniec zeszłego roku. Jak go teraz
    cały wyprzedam na dodatek bez marży to mi wyjdzie podatek do zapłacenia.
    Jeśli ujmę remanent z początku roku i odejmę remanent na koniec miesiąca to
    mi ten podatek nie wyjdzie. Wiem że gdzieś to było, ale mam tyle na głowie
    że nie wiem za co się złapać.
    No to powiedzmy że remanent zrobię, ale podatku chyba nie musze płacić? Bo
    mogłabym przecież założyć że sprzedam ten towar obnośnie.
    4. Wielkim problemem jest dla mnie ten komis. Jak ja to będę rozliczać. Ale
    w ogóle nie wiem jak to ugryźć więc nie będę pytać bo nie wiem o co.

    Serdeczne dzięki za jakąkolwiek pomoc.

  • 2. Data: 2002-04-17 13:17:05
    Temat: Re: Częściowa likwidacja działalności - pilne!!!!
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Wed, 17 Apr 2002, Ewa wrote:

    >+ Prowadzę DG w zakresie: sprzedaż obnośna, sprzedaż w sklepie i usługi.
    >+ No i do końca kwietnia zamykam działalność w sklepie. Wyprzedaję towar a to
    >+ co zostanie daję w komis.

    IMHO trzeba by ustalić czy najpierw zamykasz a później "w komis"
    czy na odwrót.

    >+ 1. Czy muszę sporządzić remanent likwidacyjny i zapłacić od niego podatek?
    >+ Skoro chcę oddać rzeczy w komis.

    IMHO: oczywiście. Towary handlowe które ci zostały po
    zakończeniu DG stanowią twój majątek i są twoim przychodem:
    możesz je sobie zatrzymać, sprzedać - albo dać w komis.
    Zauważ: tak jest *w każdorocznym* rozliczeniu podatkowym;
    cokolwiek ci "zostaje na magazynie" jest twoim przychodem.

    >+ 2. Czy jeśli robię ten remanent to musze wcześniej poinformować US o tym
    >+ fakcie?

    A w instrukcji do KPiR nic nie napisali ? ;)
    (dokładniej: rozporz.min.fin. nt. KPiR, par.27.4 ("są zobowiązani...
    w terminie co najmniej 7 dni przed datą sporządzenia spisu").

> [...]
    >+ cały wyprzedam na dodatek bez marży to mi wyjdzie podatek do zapłacenia.

    Bo to JEST twój przychód.

    >+ Jeśli ujmę remanent z początku roku i odejmę remanent na koniec miesiąca to
    >+ mi ten podatek nie wyjdzie. Wiem że gdzieś to było, ale mam tyle na głowie
    >+ że nie wiem za co się złapać.

    Ależ przecież remanent z początku roku to jest TWÓJ MAJĄTEK od
    którego już ZAPŁACIŁAS PODATEK ! Więc OCZYWIŚCIE należy go
    odjąć od przychodów. Niemniej Za to co ZAROBISZ (lub MOŻESZ
    ZAROBIĆ) na sprzedaży - to jest twój PRZYCHÓD.
    Jeśli na początku roku "na stanie" było summa summarum towaru
    za 15000, teraz masz za 20000 - to 5000 jest twoim "zarobkiem"
    (fizycznym - jeśli uda ci się to sprzedać, lub właśnie "w towarze"
    jeśli zostawisz na własne potrzeby ;>)

    >+ No to powiedzmy że remanent zrobię, ale podatku chyba nie musze płacić? Bo
    >+ mogłabym przecież założyć że sprzedam ten towar obnośnie.

    Zlituj się ! Przecież sprzedajac go obnośnie dostałabyś
    "pieniądze do kasy" (i opodatkowania !)
    Czy ty kiedyś zastanawiałaś się za co w końcu (od czego)
    płacisz podatki ? -;) (ja od tego zacząłem ;]!)

    *towar w remenecie to jest twój majątek*
    Więc jeśli był (jakiś towar) na początku roku - to
    od niego zapłaciłaś już POPRZEDNIO podatek (więc odlicza
    się go od dochodu).
    Ale to co TERAZ masz - stanowi twój przychód (wirtualny :])
    Więc ZAWSZE twój dochód "z towaru" będzie policzony tak:
    wartość towaru "teraz" minus wartość towaru poprzednio.
    I nieważne (jak niżej) jaką kolejność przyjmiesz: podatek
    powinien wyjść ci taki sam.

    >+ 4. Wielkim problemem jest dla mnie ten komis. Jak ja to będę rozliczać. Ale
    >+ w ogóle nie wiem jak to ugryźć więc nie będę pytać bo nie wiem o co.

    Jak na mój gust to zależy od kolejności działań:
    1. najpierw koniec DG później komis: uzyskujesz dochód z DG
    w postaci towaru w remenencie końcowym, od tego płacisz podatek
    a na koniec odzyskujesz pieniądze zamieniając (już opodatkowany)
    towar na pieniądze
    2. najpierw komis później koniec DG; z komisu dostajesz pieniądze,
    od których zapłacisz podatek.

    Jakiejś szczególnej (podatkowo) różnicy nie widzę.

    Pozdrowienia, Gotfryd