  • 1. Data: 2002-04-17 10:41:02
    Temat: Firma na rodzicow
    Od: "escuola" <e...@w...pl>

    Witajcie Szanowni,
    Chcę zarejestrować DG jak najszybciej, ale wciąż prześladuje mnie po nocach
    ZUS i fakt, że startując z małym kapitałem muszę na samo to odłożyć sporą
    jak na mnie sumkę. No i poradzono mi, żeby zarejestrowć DG na
    pracującego rodzica. Wtedy podobno z tytulu DG płacę za niego tylko składkę
    zdrowotną, bo ZUS opłaca mu zakład pracy.
    Bajer polega na tym, że nie będę taty ani mamy ciągał nigdzie w sprawach
    firmowych i chcę mieć DG na tatę, ale sam muszę być pełnomocnikiem i móc
    załatwiać (czytaj: podpisywać i podbijać pieczątki) wszystkie sprawy.
    PYTANIA mam w związku z takim rozwiązaniem DG trzy:

    1. Czy moge byc pelnomocnikiem na ww. warunkach i czy wiaze sie to z
    automatycznym zatrudnieniem mnie w firmie (wtedy chyba idea unikniecia ZUS-u
    pada :( )
    2. Czy zakład pracy rodzica może odmówić płacenia za niego składki ZUS
    jeżeli zobaczy, że ich pracownik ma swoją DG?
    3. Czy jeżeli np. za 6 mcy zwolnią rodzica lub "wygonia" na na zasiłek
    przedemerytalny to beda klopoty i oplaty z przepisaniem firmy na mnie? (Nie
    bedzie sie oplacac miec firme chyba przez tate, bo jako nibyemeryt bedzie
    obciazony limitem zarobku <<hie hie, zalozylem ze bede niezle zarabiac na DG
    :))) >>

    Czy zapomnialem o jakiejs istotnej kwestii dot. przedstawionego pomyslu na
    DG?
    Pozdrawiam, wypoczywajcie miło w coraz bliższym weekendzie "bez granic".
    -escuola-

  • 2. Data: 2002-04-17 13:42:53
    Temat: Re: Firma na rodzicow
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Wed, 17 Apr 2002, escuola wrote:

    >+ Witajcie Szanowni,
    >+ Chcę zarejestrować DG jak najszybciej, ale wciąż prześladuje mnie po nocach
    >+ ZUS i fakt, że startując z małym kapitałem muszę na samo to odłożyć sporą

    Stały punkt programu :(
    Ale o emeryturze (jednak) pomyśl :]

> [...]
    >+ automatycznym zatrudnieniem mnie w firmie (wtedy chyba idea unikniecia ZUS-u

    Pada. A słyszałeś o czymś takim jak ułamek etatu ?
    Pół, jedna trzecia, jedna piętnasta...
    A jak ładnie brzmi: etat 3000zł miesięcznie :)
    (a że 1/20 to już szczegół !) Oczywiście musisz
    później przestrzegać godzin pracy :>
    Jak zarobisz 100 zł to od tego zapłacisz ZUS; tylko
    "papierkologii pracowniczej" to ja bym się bał :>
    (rozglądałeś się już za biurami podatkowymi ?)
    Istnieją również umowy zlecenia, jak będziesz się starał
    (tj. żeby nie wykonywać "pod bezpośrednim nadzorem") -;) to
    to też jest jakaś droga. ZUS też się płaci ;)
    Nie wiem ile etatu zajmie ci "podbijanie pieczątek" (bo
    o innych rzeczach mowy *nie było* :))

    >+ 2. Czy zakład pracy rodzica może odmówić płacenia za niego składki ZUS
    >+ jeżeli zobaczy, że ich pracownik ma swoją DG?

    Nie, ZUS od UoP płaci się bez gadania.
    Jeśli DG nie wchodzi w zakres działania rodzica albo nie
    podpisywał zakazu konkurencji - to nie musi wręcz informować
    pracodawcy że ma DG; MOŻE - bo dzięki temu może odliczyć
    "kwotę wolną" (nie ma czegoś takiego, aczkolwiek istnieje ;>)
    od dochodu.

> [...]
    >+ obciazony limitem zarobku <<hie hie, zalozylem ze bede niezle zarabiac na DG

    Ha, to po co ci kombinacje z ZUS -:)
    A 'ad rem' - to nie wiem jak (prosto) przejąć majątek
    obcej DG i nie zawikłać się w podatki :(
    Bo "przepisać" firmę to tak średnio - jak sama nazwa
    wskazuje jest to DG osoby FIZYCZNEJ, jej majątek będzie
    majątkiem twojego ojca.
    Chyba najprościej jakby nie miała majątku :]

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2002-04-17 15:18:10
    Od: "ad@m" <m...@o...pl>

    Lepiej nie kombinuj na poczatku !!!
    bo czym dalej w las tym wiecej drzew.

    na ZUSie moze zaoszczędzisz.
    ale podatek dochodowy musisz zapłacic.
    musiasz sobie zadac pytanie
    Czy warta jest skorka za wyprawke ????

    Pozdrowienia ADAM

    napisał w wiadomości
    tanpol.com.pl...

  • 4. Data: 2002-04-17 21:30:47
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Dnia pięknego Wed, 17 Apr 2002 15:42:53 +0200, Gotfryd Smolik - listy
    dyskusyjne <s...@s...com.pl> napisałbył:

> [...]
    >wskazuje jest to DG osoby FIZYCZNEJ, jej majątek będzie
    >majątkiem twojego ojca.
    > Chyba najprościej jakby nie miała majątku :]

    Nie. Nie da się przepisać DG prowadzonej jako pojedynczy
    przedsiębiorca. Trzeba ją zlikwidować i założyć nową, pod tą samą
    nazwą, ale już z innym NIPem, Regonem itepe... Ze SC łatwiej, bo można
    dołożyć wspólnika, a potem usunąć starego... Więc może powinien
    założyć SC na mamę i tatę. A potem, jak mu dobrze pójdzie, to dołączy
    na trzeciego, a usunie np. tatę... Wada -- nadal nie będzie się tego
    dało przerobić na jednoosobową działalność i zawsze będzie musiał mieć
    jakiegoś wpólnika, aczkolwiek np. z 1% udziałem, więc nie jest źle...
    --
    Tristan hrabia Alder
    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)

  • 5. Data: 2002-04-17 21:52:57
    Od: <s...@p...onet.pl>

    Widziałam kiedyś na pieczątce napis Spółka Cywilna Jednoosobowa.
    Ale jak się to robi i na jakich zasadach działa? Nie wiem.
    bea

  • 6. Data: 2002-04-18 04:17:45
    Od: "Wieslaw Tomczak" <t...@q...pl>

    napisał w wiadomości
> [...]
    pracodawcy że ma DG; MOŻE - bo dzięki temu może odliczyć
    "kwotę wolną" (nie ma czegoś takiego, aczkolwiek istnieje ;>)

    Pracownik ma obowiazek poinformowac pracodawce o ropzoczeciu wlasnej
    dzialalnosci, gdyz przy przyjeciu do pracy sklada sie oswiadczenie
    upowazniajace zaklad praca do uwzgledniania kosztow uzysku a takze o
    pomniejszanie zaliczek na podatek dochodowy gdyz:
    - nie osiagam przychodow z ktorych opodatkowuje sie samodzielnie
    (dzialalnosc gospod. wynajem itp.)
    - nie otrzymuje renty itp....
    Standartowo jest jeszcze klauzula ze zobowiazuje sie do informowania o
    wszelkich zmianach >

    Oczywiscie, nie znam nikogo kto zostalby ukarany za
    niedopelnienie tej formalnosci a przeciez urzad skarbowy w rozliczeniu
    rocznym dostanie i tak tyle ile sie nalezalo, problem tylko w tym ze w
    trakcie roku moglby dostac ciut wieksze zaliczki.
    pozdrawiam
    WT

    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2002-04-18 06:20:52
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Wed, 17 Apr 2002, ad@m wrote:

    >+ Lepiej nie kombinuj na poczatku !!!
    >+ bo czym dalej w las tym wiecej drzew.

    W kwestii merytorycznej to się zgadzam.
    Ale w kwestii formalnej - jeśli odpowiadasz
    mi (a odpowiadasz mi) to adresat jest niewłaściwy :]

    Było odpowiadać *pod* cytatem !
    (i tnij cytaty, te megabajty krążące po sieci...)

    >+ na ZUSie moze zaoszczędzisz.
    >+ ale podatek dochodowy musisz zapłacic.

    Jeśli ktoś "startuje" bez kapitału i ma widoki na pierwsze
    wpłaty za kwartał - to podatek dochodowy NIE JEST problemem
    (zakładając jakąś rzetelność płatników) a ZUS JEST (bo trzeba
    płacić czy są wpływy czy nie).
    Dziwne że nie zauważasz ;) (no dobra, nie krzycz że wiesz !)

    [...]
    >+ Użytkownik "Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne" <s...@s...com.pl>
    [...dobrze ponad 50 linii cytatu...]

    Pozdrowienia ! - Gotfryd

  • 8. Data: 2002-04-18 06:26:01
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Wed, 17 Apr 2002, Tristan Alder wrote:
    [...]
> [...]
    >+ Nie. Nie da się przepisać DG prowadzonej jako pojedynczy
    >+ przedsiębiorca. Trzeba ją zlikwidować i założyć nową, pod tą samą

    A to się zgadza - miałem na myśli głównie problem pt.
    "czyje to jest" -> "podatki" !

    >+ nazwą, ale już z innym NIPem,

    ...nawet wiadomo jakim ;)
    [...SC...]
    >+ na trzeciego, a usunie np. tatę...

    No tak. Ale - jeśli firma będzie miała jakiś majątek - to
    i tak problem pt. "ktoś tu się wzbogacił" zostanie (o ile
    dobrze rozumiem).

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 9. Data: 2002-04-18 06:44:22
    Od: "Cezary F." <c...@i...pl>

    > No tak. Ale - jeśli firma będzie miała jakiś majątek - to
    > i tak problem pt. "ktoś tu się wzbogacił" zostanie (o ile
    > dobrze rozumiem).
    >
    > Pozdrowienia, Gotfryd

    Gotfryd, zastanów się :-)
    Jaki majątek może mieć spółka cywilna?
    Wspólnicy tak, ale nie spółka.

  • 10. Data: 2002-04-18 06:47:40
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Thu, 18 Apr 2002, Wieslaw Tomczak wrote:

> [...]
    >+ od dochodu.
    >+
    >+ Pracownik ma obowiazek poinformowac pracodawce o ropzoczeciu wlasnej

    Na początku się zdziwiłem co to ja napisałem :) (nie widać gdzie
    jest koniec cytatu).
    Co do meritum: pracownik IMO NIE MA takiego obowiązku.

    >+ gdyz przy przyjeciu do pracy sklada sie oswiadczenie
    >+ upowazniajace zaklad praca

    Ale ja wyżej napisałem że pracownik MOŻE poinformować
    po to żeby było jak piszesz. Nie chcesz - nie składasz
    oświadczenia:
    [...]
    >+ - nie osiagam przychodow z ktorych opodatkowuje sie samodzielnie
    >+ (dzialalnosc gospod. wynajem itp.)
    >+ - nie otrzymuje renty itp....

    ...mówisz że jesteś rentierem ;>

    >+ Standartowo jest jeszcze klauzula ze zobowiazuje sie do informowania o
    >+ wszelkich zmianach >

    Ależ oczywiście - bo pracodawca ma obowiązek "rzetelnie..." :)
    Więc rzetelnie informujesz że nie chcesz odliczania.

> [...]
    >+ rocznym dostanie i tak tyle ile sie nalezalo, problem tylko w tym ze w
    >+ trakcie roku moglby dostac ciut wieksze zaliczki.

    Oczywiście. I pewnie US się przyczepi :> o ile by tak było.

    Ale problem można (chyba) rozwiązać i w drugą stronę: nie
    odliczając "kwoty wolnej" w DG; dobrze myślę ?

    Pozdrowienia, Gotfryd