  • 11. Data: 2004-10-29 07:16:05
    Temat: Re: Czy absolwent zakładający firmę jest zwolniony z ZUS ?
    Od: "Daniel Chlodzinski" <d...@s...precz>

    "svobo" <s...@n...pf.pl> wrote in message
    news:clrj57$qp4$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > http://ks.sejm.gov.pl/proc4/opisy/2790.htm

    Jest tam wzmianka o nowych stawkach ZUS i mam pytanie - Podstawa
    wymiaru skladki ma byc nie nizsza niz:
    "75% przecietnego miesiecznego wynagrodzenia w poprzednim kwartale,
    jesli podatek nalezny za ostatni rok podatkowy, od PRZYCHODU z
    pozarolniczej dzialalnosci. wynosi nie mniej niz 5060 zl."

    Od kiedy podatek placi sie od przychodu ?? Zawsze wydawalo mi sie ze od
    dochodu ale moze bylem w bledzie.

    Daniel

  • 12. Data: 2004-10-29 10:01:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 29 Oct 2004, Daniel Chlodzinski wrote:
    [...]
    >+ Od kiedy podatek placi sie od przychodu ?? Zawsze wydawalo mi sie ze od
    >+ dochodu ale moze bylem w bledzie.

    Ustawodawca jest niekonsekwentny - w ustawie (o podatku dochodowym)
    znajdziesz nie tylko powołanie się na "opodatkowane źródła przychodu",
    powołanie się na "łączenie przychodów" (w tym "przychodów z pozarolniczej
    działalności gospodarcze") oraz odwołania do (cytat): "dochodów
    (przychodów)" :) - ale również *opodatkowanie przychodów" !! (podatkiem
    dochodowym jak najbardziej).
    Przykładem "belkowe" (podatek od przychodów :> ze środków kapitałowych)
    czy sprzedaż nieruchomości.
    To i nie dziwota że ZUSolodzy mają problem.
    I mając do wyboru napisanie "przychodów" lub "dochodów" IMHO całkiem
    rozsądnie wybierają "przychód".
    Co najmniej dwa powody mogę wskazać:
    - zaliczenie "za jednym zamachem" ryczałtowców i "dochodowych"
    - uniknięcie rozważań czy przy braku dochodu (strata !) należy się ZUS

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 13. Data: 2004-10-29 10:27:45
    Od: "Daniel Chlodzinski" <d...@s...precz>

    [...]
> [...]
    > - zaliczenie "za jednym zamachem" ryczałtowców i "dochodowych"
    > - uniknięcie rozważań czy przy braku dochodu (strata !) należy się

    Mam tylko nadzieje ze ZUSolodzy beda ta min. podstawe liczyc w
    zaleznosc od podatku naleznego ze dany rok z DG.
    W koncu jesli w ustawie bedzie napisane "podatek od przychodu" z DG co
    stoi na przeszkodzie aby ZUSowcy policzyli moja nowa
    stawke biorac 19% + wiecej wg skali od przychodu ?? Wyjdzie z tego
    jakis dziwny podatek obrotowy majacy malo wspolnego z tym
    ile faktycznie zarobilem w 2004.

    Daniel

  • 14. Data: 2004-10-29 15:32:53
    Od: "Ryszard G." <r...@w...pl>

    Użytkownik "svobo" napisał:

    > sensu?
    >
    > ostatnio w "rzepie" bylo napisane , że nie ma wsród posłow zbyt
    > wielkiego poparcie tej ustawy i dlatego rzad zwleka z przedlozenim.
    > IMO uchwalą w tym roku.

    I nic dziwnego, bo to gniot totalny.

    Mnie najbardziej udeżył brak w projekcie instytucji "dochodu utraconego".
    Przecież w DG są także lata tłuste i chude. Płacenie wyższych składek w
    okresie dekoniunktury może być czynnikiem, który dobije "prywaciarza".

    Kolejna sprawa.
    W projekcie napisano, że obniżenie składki dla rozpoczynających DG ma na
    celu ułatwienie startu przedsiębiorczym, cytuję "Takie rozwiązanie powinno
    zachęcić do rozpoczęcia działalności i do przeznaczenia zaoszczędzonych w
    ten sposób kwot na zakup maszyn bądź surowców do produkcji."

    A ciekawe, z jakich dochodów przeznaczane są środki na inwestycje w
    działającej już DG i gdzie to w tym projekcie jest uwzględnione ?

    Dalej ... Szkoda słów :(.

    Ryszard