  • 1. Data: 2004-10-27 18:18:31
    Temat: kontrola US a wpłw kasy na konto firmowe
    Od: "masuro" <m...@t...pl>

    Pogooglowałam i nie znalazłam satysfakcjonujących odpowiedzi
    w temacie:
    kontrola skarbowa a konto bankowe
    mam kilka pytań, proszę - jeszcze raz mi pomóżcie :-)

    1. US ma prawo prześwietlić sobie moje firmowe konto
    bankowe - prawda czy fałsz (według mnie: prawda)
    2. US prześwietla firmowe konta, a czy prywatne też?
    3. Czy mam prawo swoją prywatną kasę przelewać na konto
    firmowe? albo, co gorsze:
    4. Czy obca OFPDG może mi przelewać kasę ze swojego konta
    firmowego na moje firmowe konto?
    Pytam, bo mam taki przypadek: mój znajomy X chce mieć ruch
    na koncie, bo od tego zależy czy i jak duży kredyt dostanie
    od banku i poprosił mnie o przysługę: X przelewa mi kasę,
    ja wyciągam gotówkę, daję ją naszemu wspólnemu znajomemu Y,
    a ten wpłaca X-owi jako zapłata za coś tam i tak pieniążki
    krążą, po czym bank widzi duże obroty na koncie i o to
    chodzi,
    ale czy nie będę mieć problemów z US, który powie, że ja mam
    jakieś dochody, których nie zaksięgowałam.
    a przecież mogłam także, taki inny przypadek: pozwolić
    znajomemu X z Gdańska przelać kase na moje konto dla
    znajomego Y z mojego miasta, który nie ma "szybkiego" konta
    i prosił mnie o przysługę

    i 5. Sprzedaję wysyłkowo towar. Klienci płacą przelewem na
    konto 50zł za towar i 5 zł za dostarczenie towaru do
    klienta. Na fakturze bądź paragonie mają jednak tylko
    pozycję: "towar - 50zł". Kosztu przesyłki nie pozycjonuję na
    fakturze (). No więc powstaje rozbieżność między wpływem na
    konto - 55zł, a kwotą 50zl wystawioną na fakturze.
    Czy US to kontroluje?
    Jak to ująć? czy wystarczy że w rubryce "inne przychody"
    wpiszę te 5 zł dowodem wewnętrznym?

    Małgorzata. PKPiR, VAT, memoriał.

  • 2. Data: 2004-10-27 20:42:36
    Temat: Re: kontrola US a wpłw kasy na konto firmowe
    Od: "livia" <s...@p...pl>

    >2. US prześwietla firmowe konta, a czy prywatne też?

    jak bardzo narozrabiasz to tak

    >3. Czy mam prawo swoją prywatną kasę przelewać na konto
    >firmowe?

    Jeśli jesteś osobą fiz. samodzielnie prowadzącą działalność to tak. Tylko na
    przelewach musisz to ładnie opisać. Tzn, cel, przeznaczenie tychże zasobów.
    Np. na zakup srodka trwałego.

    albo, co gorsze:
    >4. Czy obca OFPDG może mi przelewać kasę ze swojego konta
    >firmowego na moje firmowe konto?

    ale tylko jako zaliczkę na zakup twoich dóbr, lub jako zapłatę za towar lub
    usługę. (jednak to wynika z opisu podanego na przelewie)
    W pierwszym przypadku, może dojść do tranzakcji, jednak niekoniecznie. Jeśli
    nie doszło powinieneś odesłać pieniądze do zaliczkodawcy. Możesz oczywiście na
    jego pisemny wniosek przelać te pieniądze na inne konto niż to, z którego
    przyszły.
    W drugim przypadku musisz mieć dokument sprzedaży towaru. A kasą możesz
    dowolnie (w granicach dozwolonego prawa) dysponować.

> [...]
    >a ten wpłaca X-owi jako zapłata za coś tam i tak pieniążki
    >krążą, po czym bank widzi duże obroty na koncie i o to

    a nie lepiej to robić na swoim ROR-ze. Podejrzewam, ze tych tranzakcji jest
    kilka w miesiącu. To trochę za dużo jak na przypadkowe zawieruszenie kapitału.

    >ale czy nie będę mieć problemów z US, który powie, że ja mam
    >jakieś dochody, których nie zaksięgowałam.

    j/w

    >a przecież mogłam także, taki inny przypadek: pozwolić
    >znajomemu X z Gdańska przelać kase na moje konto dla
    >znajomego Y z mojego miasta, który nie ma "szybkiego" konta
    >i prosił mnie o przysługę

    Usłyszysz taką odpowiedź: usługi bankowe są w chwili obecnej ogólnodostępne.
    Nic nie stoi na przeszkodzie założyć sobie konto w innym banku. czy jest
    zezwolenie na taką działalność? Prosze pokazać faktury za takowe pośrednictwo.

> [...]
    >konto - 55zł, a kwotą 50zl wystawioną na fakturze.
    >Czy US to kontroluje?

    >Jak to ująć? czy wystarczy że w rubryce "inne przychody"

    W przypadku detalu w kasie fiskalnej, w przypadku hurtu na fV. Przy czym kasy
    fiskalne mają opcję sprzedaż pozostała. A jeśli nie to normalnie. A księgujesz
    oczywiście do książki w rubryce "inne przychody". Po przez rozbicie wartości
    na zestawieniach sprzedaży.

    Maja

    >Małgorzata. PKPiR, VAT, memoriał.

    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 3. Data: 2004-10-27 21:59:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 27 Oct 2004, masuro wrote:

    >+ Pogooglowałam i nie znalazłam satysfakcjonujących odpowiedzi
    >+ w temacie:
    >+ kontrola skarbowa a konto bankowe
    >+ mam kilka pytań, proszę - jeszcze raz mi pomóżcie :-)

    A ja piszę "z głowy czyli z niczego" przed czym lojalnie
    ostrzegam :)

    >+ 1. US ma prawo prześwietlić sobie moje firmowe konto
    >+ bankowe - prawda czy fałsz (według mnie: prawda)

    IMO też.

    >+ 2. US prześwietla firmowe konta, a czy prywatne też?

    AFAIK tylko jeśli:
    - prowadzi postępowanie (np. wyjaśniające, nie mylić z kontrolą)
    - zażąda danych od banku.
    Może, jak np. przyklapnie podatnika "a skąd podatnik miał
    forsę na nowy samochód jak w firmie od 2 lat same straty"
    i nie będzie usatysfakcjonowany spadkiem z hAmeryki :)

    Oczywiście kontroler może hm... zasugerować podatnikowi
    to i owo. To nie znaczy że zawsze "ma prawo wg przepisów" - na
    grupie .prawo od czasu do czasu są posty jak to szanowne
    firmy windykacyjne doprowadzają co bardziej zastraszonych
    obywateli do obaw że ich "wyrzucą z [najmowanego !]
    mieszkania"... za długi po kilkaset złotych nie dotyczących
    owego najmu...

    >+ 3. Czy mam prawo swoją prywatną kasę przelewać na konto
    >+ firmowe?

    ...jeszcze tego brakuje żebym PRZYMUSOWO musiał NIE zapłacić
    ZUSu bo "na firmowym brakło" :>

    Może żeby lepiej uświadomić problem: "na koncie" brakło
    a tu trzeba zapłacić PIT-4 czyli NIE SWÓJ podatek....

    >+ albo, co gorsze:
    >+ 4. Czy obca OFPDG może mi przelewać kasę ze swojego konta
    >+ firmowego na moje firmowe konto?

    Tu bym miał wątpliwości pt. "przecież konto jest 'w celu DG'"
    znaczy przelew też był "w celu DG".

> [...]
    >+ znajomemu X z Gdańska przelać kase na moje konto dla
    >+ znajomego Y z mojego miasta, który nie ma "szybkiego" konta

    IMHO będzie trzeba wykazać że to był depozyt nieprawidłowy
    z którego nie wynikały dla ciebie "prawa rozporządzania".
    Bo od samego depozytu nieprawidlowego należą się już
    podatki jak od pożyczki - patrz ustawa o PCC.
    Jest Slayer w okolicy coby sprawdzić co piszę ? :)
    No i *w ogóle* wykazać że to był depozyt a nie "zapłata".
    IM*H*O sam tytuł przelewu może już być argumentem...

> [...]
    >+ klienta. Na fakturze bądź paragonie mają jednak tylko
    >+ pozycję: "towar - 50zł". Kosztu przesyłki nie pozycjonuję na

    A paragony to fiskalne że przezornie spytam ? ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 4. Data: 2004-10-27 22:17:12
    Temat: Re: Re: kontrola US a wpłw kasy na konto firmowe
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 27 Oct 2004, livia wrote:

    >+ >2. US prześwietla firmowe konta, a czy prywatne też?
    >+
    >+ jak bardzo narozrabiasz to tak

    Ufff... jednego punktu się nie czepiam :)
    IMO jest jednak tak że albo US musi wszcząć postępowanie (nie
    kontrolę) i wystąpić do banku, albo "przymusić" podatnika czymś
    aby "dostarczał dowodów we własnej obronie" - a to też najlepiej
    postępowaniem (choćby "w sprawie" a nie "przeciw") IMHO.
    Jak mniemam - podstawa do "wszczęcia" to właśnie "narozrabianie" ? :)

> [...]
    >+ przelewach musisz to ładnie opisać. Tzn, cel, przeznaczenie tychże zasobów.

    Tia...
    To ja przestępcą jestem.
    Wydawało mi się raz, drugi i piąty że mam za małą "rezerwę w razie
    gdyby" to sobie przelałem. Z zapasem (czytaj: więcej niż trzeba
    było na ZUS i podatki). Do tego opisałem nieszczegółowo i idiotycznie
    (coś w stylu "inwestycja w DG" :>).
    Zeznaję iż nie widzę podstaw prawnych do słowa "musisz".

> [...]
    >+ ale tylko jako zaliczkę na zakup twoich dóbr, lub jako zapłatę za towar lub
    >+ usługę. (jednak to wynika z opisu podanego na przelewie)

    Mhm.
    Mogę prosić o regulację zabraniającą przelać:
    - pożyczkę
    - depozyt
    - gwarancję (poręczenie) złożoną na rzecz osoby trzeciej ?

    >+ W pierwszym przypadku, może dojść do tranzakcji, jednak niekoniecznie.

    Zgoda. Nie zaprzeczam iż co najmniej dobrze by było umieć
    wytlumaczyć "ruchy na koncie firmowym". Papierami...
    Oczywiście "kasowców" pomijam, bo ci to obowiązkowo - przecież
    "ruchy" traktują jako dowody księgowe...

    >+ Jeśli
    >+ nie doszło powinieneś odesłać pieniądze do zaliczkodawcy.

    Acha... oddaję mu "z kieszeni". Bo akurat mam i akurat
    go spotkałem. W Warszawie na konferencji (a my obaj ze Śląska).
    Znaczy - znowuż mam przestępstwo na sumieniu powiadasz ?

    [...]
> [...]
    >+ >chodzi,
    >+
    >+ a nie lepiej to robić na swoim ROR-ze.

    ...no ale "dla tamtego" będzie równie źle :) Jego kolega będzie się
    tłumaczył co to za przelewy :)

    No to mamy drugi punkt bez mojego oporu :)

> [...]
    >+ zezwolenie na taką działalność? Prosze pokazać faktury za takowe pośrednictwo.

    Jakie "pośrednictwo".
    Zwykły depozyt... ale co do możliwości "przyczepienie się 'papier
    prosimy'" to się nie sprzeciwiam. IMHO masz rację.

    >+ >i 5. Sprzedaję wysyłkowo towar. Klienci płacą przelewem na
    >+ >konto 50zł za towar i 5 zł za dostarczenie towaru do
    [...]
    >+ W przypadku detalu w kasie fiskalnej

    Pytaniem jest czy ma kasę "F". Nie napisał, a na dziś już jeden
    przypadek kasy niefiskalnej był :]

    >+ fiskalne mają opcję sprzedaż pozostała. A jeśli nie to normalnie. A księgujesz
    >+ oczywiście do książki w rubryce "inne przychody". Po przez rozbicie wartości
    >+ na zestawieniach sprzedaży.

    Tym razem wyjątkowo się nie czepiam a pytam... dlaczego "inne
    przychody" ? To nie jest chyba przychód "uboczny" (jak np.
    odsetki bankowe) ?
    Hm... ciekawe co robi z VAT. Niemniej... czy refaktury z zasady
    należałoby wpisywać do "innych" ??

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 5. Data: 2004-10-28 00:39:08
    Od: "ABax" <a...@p...op.pl>

    [...]
    > A paragony to fiskalne że przezornie spytam ? ;)

    Niefiskalne .

    Pozdrawiam.

    Małgorzata
    KPiR, VAT, memoriał

  • 6. Data: 2004-10-28 01:04:20
    Od: "ABax" <a...@p...op.pl>

    > Niefiskalne .

    Ps. Sorki, za ABaxa, ale piszę z komputera kumpla... :-)

    Małgorzata
    KPiR, VAT, memoriał

  • 7. Data: 2004-10-28 07:21:44
    Od: xyz <x...@x...pl>

    Dnia 28-10-2004 00:17, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > Mhm.
    > Mogę prosić o regulację zabraniającą przelać:
    > - pożyczkę
    > - depozyt
    > - gwarancję (poręczenie) złożoną na rzecz osoby trzeciej ?

    A co z należnymi Skarbowi Państwa podatkami?

    --
    xyz

    Inteligo
    story: http://tinyurl.com/43o6f
    finał: uznanie reklamacji
    konkluzja: *nawet* w PKO BP się coś zmienia

  • 8. Data: 2004-10-29 07:05:50
    Od: "Jano" <m...@h...gula>

    wiadomości > >+ >3. Czy mam prawo swoją prywatną kasę przelewać na konto
> [...]
    > gdyby" to sobie przelałem. Z zapasem (czytaj: więcej niż trzeba
    > było na ZUS i podatki). Do tego opisałem nieszczegółowo i idiotycznie

    A nie prościej opisać "Uzupełnienie środków".
    Co masz zrobić jak Ci na koncie braknie kasy na ZUS - napisać petycję że
    brakło?
    Masz mieć - jak nie zarobiłeś to musisz zapłacić ze swoich.

  • 9. Data: 2004-10-29 09:52:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 29 Oct 2004, Jano wrote:
    [...]
    >+ Co masz zrobić jak Ci na koncie braknie kasy na ZUS
    >+ - napisać petycję że brakło?

    ...no to się też nie przejmowałem :)
    Jakoś nie mogę przyjąć do wiadomości że mogłoby być inaczej.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 10. Data: 2004-10-29 15:55:04
    Od: "masuro" <m...@t...pl>

    wątek rozwinął się zupełnie nie w tym kierunku w którym
    chciałam.
    To, czy mogę swoją prywatną kasę przelewać na konto
    firmowe, nie jest zasadniczym problemem w moim wątku?
    przecież napisałam "albo, co gorsze:"

    Czy obca OFPDG może mi przelewać kasę ze swojego konta
    firmowego na moje firmowe konto? i to jest zasadnicze
    pytanie.

[...]

    Przepraszam - wiem, że nie wróżycie z fusów ani Tarota,
    mogłam bardziej jednoznacznie zadać pytanie.

    Małgorzata (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)