  • 1. Data: 2004-06-02 07:52:07
    Temat: Czy jest to ukryta podwyzka?
    Od: "bee" <mr@bee>

    Witam,
    placiłem do tej pory 79 zł. abonementu za internet.
    73,83 NETTO + 5,17 VAT = 79,00
    W związku z nową ustawą o VAT, zmieniła się
    stawka VAT z 7 na 0%, ale wartość brutto u mojego
    dostawcy nie zmieniła się. Czyli podwyższyli sobie
    cenę netto do 79 zł. Jest to wg mnie podwyżka
    (moge być przeciez płatnikiem VAT), a nie zostałem
    o tym powiadomiony.
    Podobna sytuacja jest z abonamentem za kablówkę,
    gdzie podatek VAT został zmniejszony, a cena brutto - nie.
    Jak to jest z punktu widzenia praw konsumentów?

    Pozdrawiam,
    bee

  • 2. Data: 2004-06-02 08:16:59
    Temat: Re: Czy jest to ukryta podwyzka?
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik bee napisał:

    > Witam,
    > placiłem do tej pory 79 zł. abonementu za internet.
    > 73,83 NETTO + 5,17 VAT = 79,00
    > W związku z nową ustawą o VAT, zmieniła się
    > stawka VAT z 7 na 0%, ale wartość brutto u mojego

    Stawka zwolniona a nie 0%. Róznica jak między krzesłem a krzeslem
    elektrycznym :-)

    > dostawcy nie zmieniła się. Czyli podwyższyli sobie
    > cenę netto do 79 zł. Jest to wg mnie podwyżka

    Jeżeli miałes umowę na cene brutto to ona sie nie zmieniła.
    Jeżeli na cene netto, to wtedy możesz miec pretensje.
    Tyle że dostawca na "obniżce" VATu stracił - wzrosły mu koszty bo ma
    ograniczone mozliwości odliczenia VAT od swoich zakupów.
    Np. w najgorszym wariancie łącze "na świat"kosztuje go o 22% więcej niż
    przed 1 maja (poprzednio VAT odliczał w całości, teraz nie odlicza wcale).

    > (moge być przeciez płatnikiem VAT), a nie zostałem
    > o tym powiadomiony.

    A jestes płatnikiem VAT? Prowadzisz działalność? A to wtedy nie wiadomo,
    może powinieneś dostać fakturę z 22% VAT (bo mamy taki cudny przepis z
    którego rózne rzeczy wynikaja, zalezy od której strony na niego patrzeć)?

    > Podobna sytuacja jest z abonamentem za kablówkę,
    > gdzie podatek VAT został zmniejszony, a cena brutto - nie.
    > Jak to jest z punktu widzenia praw konsumentów?

    Jeżeli masz umowę zawartą na kwote brutto, a na ogół tak się zawiera
    umowy z osobami fizycznymi nieprowadzącymi DG, to możesz sobie co
    najwyżej potupac ze złości, dostawca "jest w prawie".

    Jak masz umowę na cenę netto + aktualna stawka VAT to możesz uznać że
    zmieniono warunki umowy i umowę zerwać.
    Ale raczej jest to jedyna opcja - bierzesz po nowej cenie albo
    rezygnujesz, na negocjacje masz marne szanse.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl

  • 3. Data: 2004-06-02 13:21:03
    Od: "bee" <mr@bee>

> [...]

    > przed 1 maja (poprzednio VAT odliczał w całości, teraz nie odlicza wcale).

    Wybacz, ale mnie nie interesuje, czy mój dostawca stracił,
    czy zyskał na zmianie przepisów. Ja jako konsument MAM
    prawo spodziewać się obniżki abonementu ze względu na
    obniżkę podatku.
    TP SA abonament obniżyła.

    Pozdrawiam,
    bee

  • 4. Data: 2004-06-02 13:43:00
    Od: Boguslaw Szostak <a...@a...edu.pl>

    bee pisze:

> [...]
    > czy zyskał na zmianie przepisów. Ja jako konsument MAM
    > prawo spodziewać się obniżki abonementu ze względu na

    Wybacz ale dlaczego ktos siema az takbardzo przejmowac
    Twoimi oczekiwaniami..
    Masz prawo oczekiwac zemaj bedzie cieply, a byl zimny..
    Masz prawo oczekiwac obnizki i doczekac podwyzki.
    (za kazdym razem gdy minfin obiecuje obnizke mamy wiekszepodatki...)

    Twoj dostawca ma z toba umowe i mozesz DOMAGAC sie
    tylko tego, co jest z na zgodne
    reszty mozesz sobie oczekiwac....
    Jesli umowe masz w cenie brutto - po herbatce...

    SOPDZIEWAC sie obnizki powinienes gdy dostawca ZYSKAL..
    a nie stracil...

    > TP SA abonament obniżyła.

    bo ma prawo... nie musi sie nikogopytac
    o zgode jak obniza oplate...

    > Pozdrawiam,
    > bee

    Boguslaw

  • 5. Data: 2004-06-03 07:33:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 2 Jun 2004, bee wrote:

    >+ Użytkownik "Maddy" <m...@e...com.pl>
    >+ > Tyle że dostawca na "obniżce" VATu stracił - wzrosły mu koszty bo ma
    >+ > ograniczone mozliwości odliczenia VAT od swoich zakupów.
    [...]
    >+ Wybacz, ale mnie nie interesuje, czy mój dostawca stracił,
    >+ czy zyskał na zmianie przepisów.

    Przyjęto.
    Przyjęto jako podstawę do postawy OBU stron umowy :>

    >+ Ja jako konsument MAM
    >+ prawo spodziewać się obniżki abonementu ze względu na
    >+ obniżkę podatku.

    NA JAKIEJ PODSTAWIE ?
    Jako konsument masz prawo płacić taki abonament jaki ustalono
    w umowie. Jakby podatek wzrósł i dostawca uznał że "ma prawo
    spodziewać się że mu dopłacisz" to też byś oświadczył że masz
    go w [censored] "bo na umowie było XX zł". W tej chwili
    sytuacja jest identyczna.
    Gdzieś w prawie konsumenckim (nie będę szuakał, ale był cytowany
    na grupie .prawo) jest zapis że "ceny detaliczne o ile wyraźnie
    nie zastrzeżono inaczej traktuje się jako podane w kwocie brutto".

    >+ TP SA abonament obniżyła.

    Tia... ile płacisz za dostęp *w wartościach bezwzględnych* ?
    Bo ja za 115kbps (TPSA, SDI,10kB/s rzeczywiście chodzi) coś
    ponad 100 zł/miesiąc...
    Zastrzegam że JAKBY MI SIĘ NIE PODOBAŁO to przecież mógłbym
    nie korzystać ;> - ale jak chcesz o "obniżaniu" podyskutować...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)