  • 1. Data: 2002-11-12 00:34:30
    Temat: Czy lapie sie na ryczalt (dlugie)?
    Od: "Bakla" <w...@h...com>

    Witam,

    Pisze w imieniu mojej siostry. Za 2 tygodnie zaczyna prace w pewnej firmie w
    charakterze powiedzmy 'handlowca'. Otoz czasy sa jakie sa, wiec centrala tej
    firmy w Londynie zakazala przyjmowania kogokolwiek na 'payroll', ale
    postanowili ja zatrudnic w formie samozatrudnienia, przynajmniej na razie.
    (chodzi zeby statystyki min.w przychodzie per capita ladnie w raporcie
    wygladaly). Ta forma zatrudnienia moze potrwac minimum 8 miesiecy, a moze
    zawsze.

    Chcialbym zeby zalozyla DG, rowniez dlatego ze ta firma odsprzeda jej juz od
    razu samochod z homologacja, za pol ceny (szkoda nie wziasc go na firme i
    stracic VAT). Kazdy wkolo mowi zeby poszla na ryczalt itp, a ja siedze od
    tygodnia i czytam ustawe o ryczalcie, jej nowelizacje z lipca a wchodzaca w
    styczniu 03, archiwum tej grupy i ni w zab nie podpada ona pod ryczalt. To
    co bedzie robila to wg mnie klasyczny wolny zawod, a ta ustawa jest tak
    sprytnie zrobiona, jakby specjalnie przeciwko wolnemu zawodowi. Otoz bedzie
    ona pracowala w siedzibie firmy, raczej nawet za benzyne bedzie placila
    sluzbowa karta kredytowa, a nie na swoja firme. Praktycznie nie bedzie miala
    zadnych kosztow, paliwo, telefon itp-to wszystko placi tamta firma.
    Jaka DG bedzie wiec wlasciwa w jej przypadku, gdy nie ma praktycznie
    kosztow? Ryczalt nie podchodzi, KPiR nie oplaca sie. Wlasciwie to
    doradzilbym jej umowe zlecenie lub o dzielo, tylko ze szkoda tego VATu z
    samochodu (Zamierza go sprzedac po okolo roku)
    Mamy wspolnego znajomego, pracownika agencji reklamowej, ktory ma DG na
    ryczalt. Jest to jedna z najwiekszych w Polsce sieciowych agencji
    reklamowych i kilkadziesiat osob w niej ma DG na ryczalt. Nie wiem jakim
    cudem, przeciez to klasyczny wolny zawod. Dyrektor finansowy tej agencji
    prowadzi za nich wszystkie te sprawy i im doradza. Jak dla mnie to za kilka
    lat w razie kontroli z US skonczy sie to tragicznie, no ale ja jestem nikim
    a oni nie maja podstaw zeby nie wierzyc swojemu finansowemu. Np widzialem
    jedna jego fakture na kilkadziesiat k z opisem ze za zaplanowanie strategii
    firmy. Jak dla mnie to klasyczny wolny zawod. On jest akurat copywriterem i
    mowil cos o artystach itp, ale przeciez w ustawie jest o wytworczosci
    artystycznej i ludowej, to jego to wg mnie wolny zawod. Namawiam go zeby
    skonsultowal sie z jakims biurem rachunkowym czy czyms podobnym, ale
    bagatelizuje sprawe. Zeby sie nie okazalo ze za 4 lata jak US zabawi sie w
    kontrole to potraca ludzie swoje mieszkania, samochody i jeszcze przez jakis
    czas beda pracowac za darmo, bo zaufali zlej osobie

    I tu drugie pytanie. Czy istnieje jakas branza podpadajaca pod ryczalt,
    ktora latwo 'zasymulowac'??. Taka zeby nie trzeba bylo miec faktur na
    surowce itp., moze jakas praca umyslowa? Branze budowlana ciezko by bylo,
    ale tak sobie wlasnie pomyslalem ze np gastronomie juz latwiej. Rodzinne
    wydatki na spozywcze rzeczy z makro czy geanta braloby sie na fakture ,a
    tamta firma wystawialaby jej fakture za np obiady czy catering podczas
    delegacji gosci z zagranicy. To tylko takie moje dywagacje, osoby kompletnie
    zielonej w kwesti cwaniactwa fiskusa (chociaz jesli po np 8-9mcach
    zamknelaby firme, to juz jej fiskus nie udowodni ze nie stala nad garami i
    tych obiadow nie gotowala)

    Moze mozecie polecic jakies biuro rachunkowe w Warszawie, ktore doradzi itp.
    Najlepiej zeby wlasciciel mial jaja ;) , licencje i ubezpieczenie (czy
    ubezpieczenie powoduje ze moze 'naginac' przepisy, bo i tak w razie czego
    zaplaci ubezpieczyciel?). Glownie zalezy mi zeby 'podciagnac' jej
    dzialalnosc pod ryczalt. W sumie moze byc nawet spoza Warszawy, moze ktos z
    was prowadzi, dokumenty mozna wysylac kurierem a deklaracje moze skladac
    osobiscie. Postaram sie rowniez namowic kolege na konsultacje, jesli sie
    okaze ze mialem racje to moze i jego koledzy sie przestrasza

    pzdr