  • 1. Data: 2008-06-26 08:42:25
    Temat: Czy od zwrotu pozyczki musze sie rozliczac?
    Od: Motylek <c...@g...com>

    Prosze o pomoc!! nie znam sie na tych wszystkich przepisach, a juz
    tyle roznych wersji do mnie dotarlo ze kompletnie juz nie wiem co
    jest
    prawda a co nie:/

    Sytuacja moja wyglada tak:
    Pozyczylam bratu pieniadze, ktore dalam mu do reki. On w tym momencie
    jest w stanie mi je zwrocic. W zwiazku z tym ze on jest teraz dosc
    daleko najwygodniesza forma zwrotu jest przelew. Kwota wynosi ok 10
    000. I tu moje pytanie: czy ja sie musze za to w jakikolwiek sposob
    rozliczac? od jednych slysze ze tak od innych ze nie, a nie
    chcialabym
    miec z powodu tak blachej sprawy zadnych problemow.
    Prosze o pomoc: czy faktycznie za pieniadze ktore do mnie wracaja
    musze sie rozliczac?czy to jest traktowane jako przychod w momencie
    trafienia na moje konto?

  • 2. Data: 2008-06-26 10:02:12
    Temat: Re: Czy od zwrotu pozyczki musze sie rozliczac?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 26 Jun 2008, Motylek wrote:

> [...]
    > Prosze o pomoc: czy faktycznie za pieniadze ktore do mnie wracaja
    > musze sie rozliczac?czy to jest traktowane jako przychod w momencie

    1. Pożyczka nie jest przychodem, przychodem byłyby ewentualne odsetki
    (których jak rozumiem nie ma)
    2. Pożyczka podlega pod inny podatek, od czynności cywilnoprawnych,
    często określany PCC
    3. w tym podatku są zwolnienia.

    Pic w tym, że formalnie rzecz biorąc *już* jest przekroczony termin
    na zgłoszenie pożyczki, aby była "bez limitu"...

    Przepisy (przeczytaj!):

    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-czynnosci-cywilnoprawnych-1_2_32.html
    +++
    Art. 9
    Zwalnia się od podatku następujšce czynnoœci cywilnoprawne:
    10) pożyczki udzielane:
    b) w formie pieniężnej na podstawie umowy zawartej między osobami,
    o których mowa w art. 4a ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku
    od spadków i darowizn (Dz. U. z 2004 r. Nr 142, poz. 1514, z póŸn. zm.),
    w wysokoœci przekraczajšcej kwotę, okreœlonš
    w art. 9 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, pod warunkiem:

    – złożenia deklaracji w sprawie podatku od czynnoœci cywilnoprawnych
    właœciwemu organowi podatkowemu w terminie 14 dni od daty dokonania
    czynnoœci,

    – udokumentowania otrzymania przez bioršcego pożyczkę pieniędzy na
    rachunek bankowy, albo jego rachunek prowadzony przez spółdzielczš kasę
    oszczędnoœciowo-kredytowš lub przekazem pocztowym,

    c) na podstawie umowy zawartej między osobami zaliczonymi do I grupy
    podatkowej do wysokoœci kwoty niepodlegajšcej opodatkowaniu - na zasadach
    okreœlonych w przepisach o podatku od spadków i darowizn,
    ---

    I coś jeszcze:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-spadkow-i-darowizn-1_2_33.html
    +++
    Art. 9
    1. Opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę, od jednej osoby, własnoœci
    rzeczy i praw majštkowych o czystej wartoœci przekraczajšcej:

    1) 9.637 zł - jeżeli nabywcš jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej,
    3. Do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:

    1)do grupy I - małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synowš,
    rodzeństwo, ojczyma, macochę i teœciów,
    ^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^
    ---

    Nie jest przypadkiem tak, że dla okrągłości piszesz o 10 000 zł,
    niechcący w tekscie przekraczając limit, podczas kiedy faktycznie
    było to tylko 9500 zł? Piszesz "około"... ;)

    Osobna sprawa to prawdopodobieństwo, że wyjdzie na jaw przesłanie
    bliżej nie sprecyzowanej (lub zatytułowanej "zwrot pożyczki")
    kwoty między kontami osobistymi i przekroczenie przy tej okazji
    limitu (do tego o niecałe 400 zł).

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2008-06-26 10:29:30
    Od: bokomaru <b...@z...com>

    Gotfryd Smolik news wrote:
    > Pic w tym, że formalnie rzecz biorąc *już* jest przekroczony termin
    > na zgłoszenie pożyczki, aby była "bez limitu"...

    Gotfryd, MSZ to jest kombinowanie pod gore. Po pierwsze, kontrola
    skarbowa kont osobistych raczej nie tyka. Po drugie, istnieje
    wytlumaczenie, ze przelew czy tez zwrot nie byl zadna pozyczka.
    Otóż - mogę sobie łatwo wyobrazić, że prosze kolege/mame/kogotamjeszcze
    o zakup czegos. I przelewam pieniadze na konto, bo mi tak najwygodniej.
    nie ma pozyczki, nie ma czynnosci cywilnoprawnej.

    sposob inny, to wpisac 'seks oralny', 'podgrzybki', "jagódki" w tytul
    przelewu.

    --
    bartek

  • 4. Data: 2008-06-26 14:35:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 26 Jun 2008, bokomaru wrote:

    > Gotfryd, MSZ to jest kombinowanie pod gore. Po pierwsze, kontrola skarbowa
    > kont osobistych raczej nie tyka.

    I o tym wspominałem na końcu :D

    > Po drugie, istnieje wytlumaczenie, ze
    > przelew czy tez zwrot nie byl zadna pozyczka.
    > Otóż - mogę sobie łatwo wyobrazić, że prosze kolege/mame/kogotamjeszcze o
    > zakup czegos.

    Problemem jest, ze nasze prawo nie przewiduje ścisłego określenia,
    czy w takim układzie ów ktoś aby DG nie prowadzi :[

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2008-06-26 14:49:43
    Od: bokomaru <b...@z...com>

    Gotfryd Smolik news wrote:
    > Problemem jest, ze nasze prawo nie przewiduje ścisłego określenia,
    > czy w takim układzie ów ktoś aby DG nie prowadzi :[

    eee, zawsze mozna poprosic kogos o zakup czegos.
    co najwyzej scigna za brak oplaty za pelnomocnictwo 17 zl :D

    --
    bartek