  • 1. Data: 2006-05-09 13:29:40
    Temat: Czy po 4rech latach mogę dochodzić należności z tytułu niezapłaconej faktury Vat?
    Od: x...@w...pl

    Witam
    Mam pytanie

    Czy po 4rech latach mogę dochodzić należności z tytułu niezapłaconej faktury
    Vat?

    Czy nie istnieje jakies przedawnienie i mój stary klient może sie wymigac od
    jej zapłaty?

    Czy dodatkowo mogę naliczyć odsetki w przypadku gdy tylko raz wysłałem wezwanie
    o zapłatę po rocznej zwłoce w opłacie?

    pozdrawiam i dziękuję za ewentualne odpowiedzi.

  • 2. Data: 2006-05-09 13:33:38
    Od: "Sebel" <s...@d...pl>

    Użytkownik <x...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Witam
    > Mam pytanie
    >
    > Czy po 4rech latach mogę dochodzić należności z tytułu niezapłaconej
    > faktury
    > Vat?

    Możesz i możesz wygrać jeśli gość nie bardzo zna przepisy, albo go jakims
    paragrafem nastraszysz.
    Ale jeśli gość podniesie zarzut że należność jest przedawniona to wygrał -
    przedawnienie tutaj następuje po dwóch latach od wymagalności.
    Seb

  • 3. Data: 2006-05-09 21:15:34
    Od: "rezist.com" <s...@p...com>

    > Czy dodatkowo mogę naliczyć odsetki w przypadku gdy tylko raz wysłałem wezwanie
    > o zapłatę po rocznej zwłoce w opłacie?

    Sprobuj wyciagnac zeznanie ze pamieta o tym dlugu
    i ze go splaci np. za miesiac.

    Na pismie. To zazwyczaj zwiazane jest z osobistym spotkaniem.
    Z takim papierkiem od razu do sadu, po tym miesiacu.

    --
    tomek nowak
    http://rezist.com

  • 4. Data: 2006-05-10 10:11:24
    Od: x...@w...pl

    A mam jeszcze takie jedno małe pytanko - gdzie mogę znaleźć podstawę prawną do
    przedawnienia - tzn czy ktoś się orientuje jaka to ustawa/rozporządzenie...

  • 5. Data: 2006-05-10 11:31:37
    Od: "Emek" <k...@y...co.uk>

> [...]
    > Ale jeśli gość podniesie zarzut że należność jest przedawniona to wygrał -
    > przedawnienie tutaj następuje po dwóch latach od wymagalności.

    A skąd to twierdzenie, że po dwóch latach???
    Przecież to zależy od tego, czy to była usługa, jakak usługa a może towar.

    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2006-05-10 13:55:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 10 May 2006 x...@w...pl wrote:

    > A mam jeszcze takie jedno małe pytanko - gdzie mogę znaleźć podstawę prawną do
    > przedawnienia - tzn czy ktoś się orientuje jaka to ustawa/rozporządzenie...

    Kodeks Cywilny.
    I dla wielu umów są wyjątki - nie ma tak dobrze że jest JEDNA zasada
    dla wszystkich przypadków.
    Taka zasada "generalna" jest:

    Art. 118. Jeżeli przepis szczególny nie stanowi inaczej,
    termin przedawnienia wynosi lat dziesięć, a dla roszczeń
    o świadczenia okresowe oraz roszczeń związanych z prowadzeniem
    działalności gospodarczej - trzy lata.

    ...tyle że rozbija się o "nie stanowi inaczej".
    Ale KC to tylko trochę ponad 1000 artykułów ;), niewielka część z nich
    zawiera regulacje dotyczące przedawnienia więc sobie odsiejesz :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)