  • 1. Data: 2006-05-09 12:39:53
    Temat: dorabianie do renty - jak najlepiej?
    Od: "cadmold" <p...@w...pl>

    Witam,

    pewnie to było nie raz - przepraszam, ale muszę podjąć pewne
    życiowe decyzje
    niemal natychmiast, więc gdyby ktoś zechciał pomóc:-)

    Jestem rencistą, pod dwóch operacjach kręgosłupa. Mam możliwość
    otrzymywania
    dość regularnych zleceń od pewnej firmy i zastanawiam się, czy
    brać je jako
    osoba fizyczna, czy lepiej założyć DG. Nie palę się do prowadzenia
    księgowości, ale za DG przemawia fakt, że mam nadzieję na stopniowy
    powrót
    do zdrowia i - w miarę możliwości- rozszerzanie profilu
    działalności
    zarobkowej.

    Czy nawet, jeżeli Umowa z owym zleceniodawcą byłaby spisana przez
    moją
    firmę, dochody nie mogą przekroczyć określonego progu (jaki on
    je4st
    obecnie?), abym nie musiał zrezygnować z renty? Innymi słowy, czy
    prowadząc
    DG mogę się samozatrudnić z pensją nie większą niż ów próg, a
    nadwyżkę
    dochodu pozostawić na koncie firmowym "na lepsze czasy"?

    Dzięki za info i pozdrawiam

    Piotr

  • 2. Data: 2006-05-10 08:18:29
    Temat: Re: dorabianie do renty - jak najlepiej?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 9 May 2006, cadmold wrote:

> [...]
    > je4st
    > obecnie?), abym nie musiał zrezygnować z renty?

    Uwaga: piszę "z głowy czyli z niczego", sprawdź dwa razy :)
    AFAIK przy niektórych świadczeniach próg dochodowy jest oparty
    o "podstawę wyliczania składek".
    Przy DG owa "podstawa" jest określana DOBROWOLNIE przez prowadzącego
    DG, tyle że ustawodawca określił dolny limit tej dobrowolności :)
    I AFAIK dolny limit wypadał poniżej progów dla świadczeń.

    > Innymi słowy, czy prowadząc
    > DG mogę się samozatrudnić z pensją nie większą niż ów próg,
    > a nadwyżkę
    > dochodu pozostawić na koncie firmowym "na lepsze czasy"?

    Masz błędne pojęcie co do DG OF: polskie przepisy nie przewidują
    takiej formy, w której majątek DG byłby odrębny, jedynie część
    składników rzeczowych i niematerialnych może być *ewidencjonowana*
    jako majątek *wykorzystywany w DG*, niemniej - całość tego co
    jest "firmowa" również stanowi majątek podatnika.

    To nie jest tak że prowadzący DG "wypłaca sobie pensję".
    W dzisiejszym stanie prawnym nie ma takiej możliwości!

    A FYI: przepisy nie wiążące wprost dochodu podatkowego z DG
    z dochodem dla innych celów (np. podstawy ZUS) są skądinąd
    uzasadnione: jak zechcesz np. zainwestować, czyli kupić
    ST/WNiP poddawane niejednorazowej amortyzacji, to w kasie
    pojawia ci się dziura (bo trzeba zapłacić za ów zakup)
    a jednocześnie JESZCZE nie jest on kosztem.
    I na odwrót - jak po roku ktoś ci zapłaci zaległą f-rę
    to w kasie będą pieniądze a podatku już nie zapłacisz, bo
    zapłaciłeś rok temu :>

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-05-10 10:50:10
    Od: "cadmold" <p...@w...pl>

    Dzieki za odpowiedz. Mam wiec twardy orze4ch do zgryzienia. Biorac
    pod uwage moja niepelnosprawnosc, czy zalety prowadzenia DG
    goruja nad zaletami dorabiania jako os. fizyczna? Wiem, ze to trudne
    pytanie - ale prosze o liste "za" i "przeciw"...

  • 4. Data: 2006-05-10 12:04:23
    Od: t <t...@o...pl>

    Dnia 10-05-2006 o 12:50:10 cadmold <p...@w...pl> napisał:

> [...]
    > goruja nad zaletami dorabiania jako os. fizyczna? Wiem, ze to trudne
    > pytanie - ale prosze o liste "za" i "przeciw"...

    Może to niezbyt w kontekscie niepełnosprawności, nie wiem też
    co masz zamiar robić, ale mając działalność możesz imać się od ręki lub
    niemal od ręki
    różnych zajęć, zleceń, dla różnych firm, z doskoku, bez zbędnych
    formalności dla tychże firm, do tego podzlecić częśc prac komu innemu na
    umowę zlecenie lub umowę o dzieło.
    Jeżeli zacząłeś się zastanawiać na DG to szczerze bym Ci to polecał.
    Jeżeli masz szansę na regularne zlecenia może da radę to rozkręcić w coś
    większego?
    Na zleceniu nie miałbyś takiej szansy(przynajmniej w świetle prawa).
    Do tego możesz przez dwa lata płacić ulgowy ZUS w wysokości ~170zł
    zdrowotnego
    które idzie od podatku od ręki + coś koło 90-100zł społecznych które idą w
    koszty
    więc to masz z głowy za parę dyszek. Przy zleceniach płacisz procent od
    kwoty na umowie
    więc wtopisz tym więcej im więcej zarabiasz.
    To tyle ode mnie ;)

  • 5. Data: 2006-05-12 03:38:56
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Dnia 10 maj o godzinie 14:04, na pl.soc.prawo.podatki, t napisał(a):

> [...]
    > zdrowotnego
    > które idzie od podatku od ręki + coś koło 90-100zł społecznych które idą w

    Pod warunkiem że założy np. sp. z o.o., s.j. - bo w wypadku "zwykłej" DG -
    płacić będzie "pełny" ZUS, - jest wszak rencistą.
    Zdajesz sobie sprawę jakie koszty są związane z zarejestrowaniem sp. z
    o.o.?

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany
    http://www.elektro-instal.com/smieszne/

  • 6. Data: 2006-05-12 08:54:46
    Od: "cadmold" <p...@w...pl>

    Zasiales niepokój - tzn. ze bedac rencista nie moge skorzystac
    z ulgowych stawek ZUS przez pierwsze 2 lata? Prosze daj pewna
    odpowiedz, i podstawe!
    Dzieki

    Piotr

  • 7. Data: 2006-05-12 09:10:25
    Od: "Piotr Wozniacki" <p...@w...pl>

    "Artur Ch." <s...@r...pbz> wrote in message
    news:1vai825v25f69$.573fixdlrxhc$.dlg@40tude.net...> Pod warunkiem że założy
    np. sp. z o.o., s.j. - bo w wypadku "zwykłej" DG -
    > płacić będzie "pełny" ZUS, - jest wszak rencistą.
    > Zdajesz sobie sprawę jakie koszty są związane z zarejestrowaniem sp. z
    > o.o.?

    Zdaje sobie sprawe, dlatego nawet o tym nie mysle. Ale jak to jest z tym
    ZUS-em - jestes pewny, ze rnecista nie moze skorzystac z ulgi przez pierwsze
    2 lata? Tzn, ile bede placic?

  • 8. Data: 2006-05-13 08:51:18
    Od: "Piotr Wozniacki" <p...@w...pl>

    Może któraś z mądrych głów powie mi chociaż, gdzie i co mogę poczytać w tym
    temacie (ustawy, rozporządzenia)?

    Byłbym wdzięczny - w poniedziałek muszę podjąć decyzję!

    Piotr

  • 9. Data: 2006-05-13 13:34:46
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Dnia 13 maj o godzinie 10:51, na pl.soc.prawo.podatki, Piotr Wozniacki
    napisał(a):

    > Może któraś z mądrych głów powie mi chociaż, gdzie i co mogę poczytać w tym
    > temacie (ustawy, rozporządzenia)?
    >
    > Byłbym wdzięczny - w poniedziałek muszę podjąć decyzję!

    Już "nie aktualne" - przynajmniej do końca roku:
    post Maddy z dzisiejszego poranka.

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany
    http://www.elektro-instal.com/smieszne/

  • 10. Data: 2006-05-13 13:36:39
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Dnia 12 maj o godzinie 10:54, na pl.soc.prawo.podatki, cadmold
    napisał(a):

    > Zasiales niepokój - tzn. ze bedac rencista nie moge skorzystac
    > z ulgowych stawek ZUS przez pierwsze 2 lata? Prosze daj pewna
    > odpowiedz, i podstawe!

    Chodziło o ustawę z tamtego roku która "równała" składki płacone przez
    rencistów do "normalnych" poziomów.
    Ale to już zostało przełożone do końca roku .... post Maddy z poranka
    dzisiejszego w oparciu o rzepę.

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423