  • 1. Data: 2007-07-04 08:36:26
    Temat: DG, Konsorcjum, podatki...
    Od: m...@g...com

    Jest sobie trzech architektów, którzy pracują prywatnie, na umowę o
    dzieło i mają 50% koszty uzyskania i jako artyści nie muszą płacić
    VATu, a teraz zastanawiają się, czy nie założyć DG. Czyli sytuacja
    wygląda tak: każda osoba zakłada indywidualną działalność gospodarczą,
    a do różnych przetargów, konkursów startują jako konsorcjum. I teraz
    pytania:

    1. Czy każda z tych osób płaci od dochodu normalny PIT? Słyszałem, że
    można wybrać podatek liniowy 19%. Na czym on polega? Nie ma żadnych
    odliczeń, kosztów uzyskania?
    2. Konsorcjum jest reprezentowane przez wybraną osobę. Jak wyglądają
    operacje finansowe w tej sytuacji? Inwestor płaci osobie
    reprezentującej całą kwotę, wystawia jej f. VAT, a następnie ta osoba
    wystawia faktury pozostałym i im płaci ich części wynikające z umowy
    konsorcjum?
    3. Jak w tym przypadku (pytanie 2) wygląda opodatkowanie od dochodu?
    Ta pierwsza osoba płaci tylko od swojej części, czy od całości, bo
    taki był jej dochód od inwestora, a następnie każdy płaci oprócz tego
    swój PIT? Czy może wpisuje do kosztów to, co oddaje pozostałym, przez
    co zmniejsza się dochód?
    4. Czy podatek liniowy coś tutaj zmienia? (np. nie można odliczyć tych
    pieniędzy, etc.)
    5. Kto płaci ile VATu (tzn. od jakich kwot)?

    Pozdrawiam,
    Michał Janczykowski

  • 2. Data: 2007-07-04 22:21:23
    Temat: Re: DG, Konsorcjum, podatki...
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 4 Jul 2007, m...@g...com wrote:

> [...]
    >
    > 1. Czy każda z tych osób płaci od dochodu normalny PIT? Słyszałem, że
    > można wybrać podatek liniowy 19%. Na czym on polega?

    No na policzeniu 19% podatku.
    BEZ WIELU ULG. Ale również bez skali.

    > Nie ma żadnych odliczeń, kosztów uzyskania?

    A to niby dlaczego? :O

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-07-05 13:54:52
    Od: m...@g...com

    On 5 Lip, 00:21, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    > A to niby dlaczego? :O

    Trochę źle to ująłem. Miałem na myśli, że nie ma ulg i zryczałtowanych
    kosztów uzyskania dla umowy o dzieło (ale tych chyba w ogóle nie ma w
    DG - trzeba podawać rzeczywiste, tak?).

    Wracając do tematu, od kilku godzin trochę czytam o DG, VAT, etc. i
    teraz myślę, że wyglądałoby to tak:
    Osoba reprezentująca konsorcjum wystawia inwestorowi fakturę VAT-MP
    (żeby uniknąć konieczności płacenia VAT, kiedy trafi się na złodzieja)
    na całość, a następnie, zgodnie z umową konsorcjum, pozostałe osoby
    (autorzy projektu) wystawiają faktury VAT na swoją część osobie
    reprezentującej. Osoba repr. dodaje to do kosztów do PIT i odlicza
    VAT, więc płaci tylko za to, co sama zarobiła. Mam rację?

    pozdr,
    mj

    PS. Jak zwykle wystarczy trochę poczytać... Ale nie wiem, czy dobrze
    to zinterpretowałem.

  • 4. Data: 2007-07-05 14:15:18

    Dnia 05-07-2007 o 15:54:52 <m...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > Osoba reprezentująca konsorcjum wystawia inwestorowi fakturę VAT-MP
    > (żeby uniknąć konieczności płacenia VAT, kiedy trafi się na złodzieja)

    Nie unikniesz - MP ratuje tylko na 3 miesiące(o ile dobrze pamiętam)