eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatki › DG a DO - ostatnie starcie ;))
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 11

  • 1. Data: 2002-12-09 20:07:36
    Temat: DG a DO - ostatnie starcie ;))
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    My się tu głowimy i snujemy rózne domysły a juz w lutym 2002 r poseł Adam
    Markiewicz zadał Misterowi Finasów pytanie w którym jest wiele wątpliwości
    poruszanych także przez nas na grupie (interpelacja poselska dotyczy
    kontraktów menadzerskich ale jak się sami przekonacie ma naprawde szerokie
    spektrum zapytania). Generalnie nie jest źle :)

    Na poczatek jednak synteza odpowiedzi ministra w wykonaniu Rzepy:
    =======================================
    Bez pracowników i tylko na rzecz firm
    (...)
    Na tym tle dochodzi często do sporów z organami podatkowymi. Podatnicy
    bowiem traktują osiągane przychody jako pochodzące z działalności
    gospodarczej, a urzędnicy uważają, że należy je klasyfikować jako
    pochodzące z działalności wykonywanej osobiście. Nie ma natomiast
    przepisów, które nakazywałyby wyraźnie - we wszystkich przypadkach, w
    których spełnione są warunki do uznania danej działalności za wykonywaną
    osobiście - kwalifikować osiągane przez podatnika przychody do tego właśnie
    źródła przychodu.

    W odpowiedzi na interpelację poselską dotyczącą kontraktów menedżerskich
    (pismo z 5 kwietnia 2002 r.) Ministerstwo Finansów __uznało__, że nawet gdy
    działalność podatnika spełnia warunki do uznania jej za wykonywaną
    osobiście, to __jeśli podatnik zarejestrował działalność gospodarczą i
    założył podatkową księgę przychodów i rozchodów__, należy przyjąć, iż
    osiąga przychody z działalności gospodarczej. (....)
    =====================================

    Teraz zapytanie poselskie
    ====================
    Interpelacja nr 780 do ministra finansów

    w sprawie kwalifikowania i rozliczania przez organy podatkowe usług
    świadczonych na rzecz spółek kapitałowych przez podmioty prowadzące
    działalność gospodarczą w oparciu o kontrakty menedżerskie

    W związku z sygnałami napływającymi do mnie od wielu przedsiębiorców
    niepokój budzi stosowana przez organy podatkowe praktyka kwalifikowania i
    rozliczania usług świadczonych na rzecz spółek kapitałowych przez podmioty
    prowadzące działalność gospodarczą w oparciu o kontrakty menedżerskie.

    Przedmiotem tychże umów zawartych pomiędzy spółkami kapitałowymi a
    poszczególnymi podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą jest m.in.
    prowadzenie spraw i interesów spółki, a w szczególności przygotowanie,
    organizacja i nadzór produkcyjny, bieżące zarządzanie przedsiębiorstwem,
    świadczenie usług w zakresie sporządzania analiz, raportów
    techniczno-ekonomicznych, doradztwo technologiczne oraz doradztwo i nadzór
    nad systemami zarządzania jakością w spółce. Ww. przedsiębiorcy (podmioty
    prowadzące działalność gospodarczą) rozliczane są na podstawie faktur VAT.

    W przekonaniu niektórych organów podatkowych analiza stanu faktycznego w
    tego typu sprawach w kontekście realizacji przesłanek z art. 13 pkt 8 lit.
    a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (zwanej dalej u.p.d.f.)
    prowadzi do wniosku, iż działalność poszczególnych przedsiębiorców
    wyczerpuje warunki wynikające z ww. przepisu u.p.d.f., natomiast nie
    stanowi działalności gospodarczej. Wobec powyższego stosownie do treści
    art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług (zwanej dalej
    u.p.t.u.) przychody te podlegają przedmiotowemu zwolnieniu w zakresie
    podatku od towarów i usług. W konsekwencji w opinii organów skarbowych
    przedsiębiorcy wykonujący usługi na rzecz spółek kapitałowych nie mają
    prawa do wystawienia faktur VAT, a usługobiorcy, tj. spółki kapitałowe, nie
    mogą rozliczać podatku naliczonego z podatkiem należnym. Zauważam
    jednocześnie, że w ww. kwestii organy kontroli skarbowej sąsiadujących ze
    sobą województw różnią się w interpretacji, co świadczy o
    niejednoznaczności przepisów i konieczności wyjaśnienia. Istnieje również
    przypadek, gdy organ podatkowy, który zakwestionował przyjęcie i
    rozliczenie faktury przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność
    gospodarczą, sam stwierdza, iż przedsiębiorca miał prawo, a nawet obowiązek
    wystawić i rozliczyć taką fakturę. Z takiego stanowiska wynika wprost, że
    bez względu na to, co zrobiłby przedsiębiorca, zrobiłby źle. Stanowi to
    swoistą sprzeczność, gdzie przedsiębiorca jest stawiany w sytuacji bez
    wyjścia - każda jego decyzja jest niewłaściwa w interpretacji organów
    podatkowych.

    Reasumując, spór dotyczy w istocie odpowiedniego zakwalifikowania
    wskazanej działalności wykonywanej przez poszczególnych przedsiębiorców
    jako pozarolniczej działalności gospodarczej lub działalności wykonywanej
    osobiście.

    Pytania. Odnosząc się do twierdzeń i stanowisk prezentowanych przez
    organy podatkowe, zwracam się z prośbą o wyjaśnienie wskazanych poniżej
    kwestii budzących powszechne wątpliwości, a mianowicie:

    - dopuszczalności ograniczania przez organy podatkowe prawa
    ˝przedsiębiorcy˝ do wyboru formy działalności jako pozarolniczej
    działalności gospodarczej bądź działalności wykonywanej osobiście;

    - dopuszczalności uzależniania przez organy podatkowe kwalifikacji
    działalności wykonywanej przez poszczególnych przedsiębiorców jako
    pozarolniczej działalności gospodarczej lub działalności wykonywanej
    osobiście od np. konieczności zatrudniania osób w oparciu o umowę o pracę,
    umowę zlecenia, umowę o dzieło, prowadzenia działalności na rzecz ludności
    czy też od spełnienia innych dodatkowych warunków;

    - czy w związku z powyższym zagadnieniami zasadne jest powoływanie się
    przez organy podatkowe na zasadę autonomii prawa podatkowego jako
    uzasadniającą prezentowane tu stanowiska tychże organów?

    Wskazując na istotę przedstawionych powyżej zagadnień prawnych,
    podkreślić należy rozbieżności interpretacyjne powstające na tle
    obowiązujących przepisów prawa, jakie możemy zaobserwować w istniejącej
    praktyce stosowanej przez organy podatkowe.

    W przekonaniu wielu przedsiębiorców powszechnie łamana jest przez organy
    podatkowe ogólna zasada swobody umów oraz zasada swobody działalności
    gospodarczej (wynikające wprost z art. 22 Konstytucji Rzeczypospolitej
    Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (DzU nr 78, poz. 483, z późn, zm.), na
    mocy których przedsiębiorcy przysługuje uprawnienie do wyboru
    odpowiadającej mu formy działalności i stosownie do tego także zasad oraz
    sposobu opodatkowania. W tym kontekście decyzje podatników o
    zarejestrowaniu działalności w ewidencji działalności gospodarczej,
    uzyskanie numeru identyfikacji podatkowej, przyjęcie przez podatników
    zasady rozliczania przychodów w oparciu o zasadę memoriałową, a nie kasową,
    jak również prowadzenie rachunkowości na podstawie podatkowej księgi
    przychodów i rozchodów nie jest traktowane przez organy podatkowe jako
    dostateczny i jasny wyraz woli ukształtowania na przyszłość stosunków z
    innymi przedsiębiorcami występującymi w obrocie.

    Prezentowane stanowisko organów podatkowych budzi uzasadnione
    wątpliwości, tym bardziej że przepisy prawa podatkowego nie zawierają
    odrębnej legalnej definicji pojęcia ˝działalności gospodarczej˝, a zatem
    zgodnie z przyjętymi zasadami wykładni winno być ono interpretowane zgodnie
    z zasadami wynikającymi z innych gałęzi prawa, w tym przypadku z art. 2
    ust. 1 i 2 ustawy z dnia 19.11.1999 r. Prawo działalności gospodarczej (DzU
    99, nr 101, poz. 1178), zgodnie z którym:

    1. Działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy jest zarobkowa
    działalność wytwórcza, handlowa, budowlana, usługowa oraz poszukiwanie,
    rozpoznawanie i eksploatacja zasobów naturalnych, wykonywana w sposób
    zorganizowany i ciągły.

    2. Przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy jest osoba fizyczna, osoba prawna
    oraz niemająca osobowości prawnej spółka prawa handlowego, która zawodowo,
    we własnym imieniu podejmuje i wykonuje działalność gospodarczą, o której
    mowa w ust. 1.

    Nie ulega wątpliwości, iż w pojęciu tym zawierają się wszystkie ww.
    usługi świadczone na rzecz spółek kapitałowych przez poszczególne podmioty
    w ramach prowadzonej przez nie działalności gospodarczej. W istocie należy
    z całą stanowczością podkreślić, iż ocena, czy dany podmiot prowadzi
    działalność gospodarczą, uzależniona jest od ustalenia, czy dana
    działalność spełnia jednocześnie wszystkie przesłanki, o których mowa w
    cytowanym przepisie ustawy, w szczególności czy działalność ta prowadzona
    jest ˝w celach zarobkowych˝ oraz czy jest prowadzona ˝we własnym imieniu˝
    (tak J. Marciniuk Podatek dochodowy od osób fizycznych rok 2001, Wyd.
    C.H.Beck Warszawa 2001, str. 135).

    Brak natomiast jakichkolwiek podstaw do kwestionowania faktu, jeżeli
    wszystkie podmioty świadczące przedmiotowe usługi legitymują się ważnymi
    wpisami do ewidencji działalności gospodarczej (mających charakter
    dokumentów urzędowych), a ponadto w sposób faktyczny taką działalność
    prowadzą. Co więcej, ani żadna z umów o świadczenie usług zawarta pomiędzy
    tymi podmiotami a spółkami kapitałowymi, ani też żaden dokument wewnętrzny
    tych podmiotów nie ograniczył ani możliwości zatrudniania osób mogących
    wspomóc prowadzoną działalność gospodarczą, ani też nie wykluczył
    możliwości świadczenia usług na rzecz ludności. Przyznanie konkretnemu
    podmiotowi statusu ˝przedsiębiorcy˝ nie może być zatem uzależniane przez
    organy podatkowe od np. konieczności zatrudniania osób w oparciu o umowę o
    pracę, umowę zlecenia, umowę o dzieło czy też od spełnienia innych
    dodatkowych warunków - a do takiej sugestii skłaniają rozważania organów
    podatkowych. Zatrudnianie pracowników zarówno na podstawie umowy o pracę,
    jak i nawiązanie współpracy poprzez zawarcie umów cywilnoprawnych jest
    prawem, lecz w żadnym przypadku nie obowiązkiem przedsiębiorcy.
    Uzależnianie uznania przychodów uzyskiwanych przez przedsiębiorcę za
    przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej od zatrudniania
    pracowników prowadzi w tej sytuacji do paradoksalnego wniosku, iż
    przedsiębiorca musi zatrudniać chociażby jednego pracownika, nawet wówczas,
    gdyby nie tyło takiej faktycznej potrzeby.

    Orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego stanowi, iż ˝prowadzenie
    działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną niezależnie od tego,
    jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa, oraz
    czy dopełnia ciążących na nim obowiązków związanych z tą działalnością, czy
    też nie (wyrok NSA z Łodzi z 2.12.1994 r. sygn. SA/Łd 741/94, niepubl. za
    Systemem Informacji Prawnej LEX). W konsekwencji jeśli podmiot podejmujący
    się wykonywania określonych usług lub prac spełnia wymogi, o których mowa w
    art. 2 ust. 1 ustawy o działalności gospodarczej (zawodowy charakter
    prowadzonej działalności, powtarzalny charakter podejmowanych działań,
    podporządkowanie zasadzie racjonalnego gospodarowania oraz uczestnictwo w
    obrocie gospodarczym), to nie może ulegać wątpliwości, iż prowadzi
    działalność gospodarczą (tak wyrok SN III CZP 117/91, OSNC 1992/5/65).

    Zgodnie z poglądami praktyków prawa podatkowego wpis do ewidencji
    działalności gospodarczej stanowi podstawowe kryterium i argument
    przemawiający za przyjęciem, iż wykonywanie usług doradczych przez
    przedsiębiorców nie może pozbawić podatników prawa do odliczania podatku
    naliczonego. ˝Faktura wystawiona przez menedżera wykonującego swój kontrakt
    (umowę) w ramach działalności gospodarczej, czyli czynności, o których mowa
    w art. 10 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 14 ustawy o p.d.o.f., stanowi podstawę
    do odliczenia podatku naliczonego˝. (Poradnik VAT 2(74) str. 52-53). W
    konsekwencji wpis do ewidencji działalności gospodarczej jest zdaniem
    praktyków prawa podatkowego czynnikiem decydującym o podatkowych
    następstwach wystawienia faktur VAT związanych z realizacją usług
    doradczych.

    Organy podatkowe wielokrotnie powoływały się w swoich wywodach na zasadę
    autonomii prawa podatkowego mającą uzasadniać prezentowane przez nie
    stanowiska w przedmiotowych sprawach. Organy te przyjmowały bowiem, iż o
    zakresie czy sposobie opodatkowania poszczególnych podmiotów świadczących
    usługi na rzecz spółek kapitałowych decydują tylko przepisy prawa
    podatkowego. Pomijały one tym samym fakt, iż działalność podmiotów
    funkcjonujących w obrocie gospodarczym jest regulowana przez cały system
    aktów normatywnych. Niewątpliwe jest, iż wśród nich istotną rolę odgrywają
    ustawy podatkowe, jednakże według przekonania większości podatników, jak i
    praktyków prawa podatkowego nie może być tak, aby sprawy podatkowe były
    rozpatrywane z pominięciem innych regulacji normatywnych. Niedopuszczalne
    jest bowiem to, aby o kwalifikowaniu źródła przychodu decydowali urzędnicy
    skarbowi, w absolutnie dowolny sposób definiując czynności wykonywane przez
    podmioty gospodarcze (niezależnie od składanych przez te podmioty
    wyjaśnień), pomijając intencje i sposoby zachowania się przez te podmioty w
    obrocie gospodarczym oraz sam fakt formalnego zarejestrowania działalności
    gospodarczej. Reasumując - zdaniem organów podatkowych - wpis danego
    podmiotu do ewidencji działalności gospodarczej pozostaje bez znaczenia dla
    zakwalifikowania danego podmiotu do określonej grupy podmiotów
    opodatkowanych podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Powstaje w związku
    z tym pytanie o wzajemny stosunek pomiędzy powoływaną zasadą autonomii a
    treścią art. 120 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym organy podatkowe
    działają na podstawie przepisów prawa. Przyjęcie zatem tezy głoszonej w
    niniejszej sprawie przez organy skarbowe powoduje, iż faktyczna realizacja
    postanowień cyt. art. 120 Ordynacji podatkowej w kontekście innych
    obowiązujących przepisów prawa jest ograniczona, jeśli nie w ogóle
    wyłączona.

    Podsumowując przedstawione powyżej rozważania, z całą stanowczością
    podkreślić należy istotę podniesionych tu zagadnień prawnych budzących
    powszechne wątpliwości. Ogromne rozbieżności interpretacyjne powstałe w
    świetle obowiązujących przepisów prawa i abstrahujących od nich stanowisk
    prezentowanych przez organy podatkowe wymagają bezwzględnie wyjaśnienia i
    ujednolicenia.

    Działając bowiem w zgodzie z prezentowanym przez organy podatkowe tokiem
    postępowania, niezależnie od uzyskania faktury VAT od kontrahenta za
    zrealizowanie usługi, przedsiębiorca musiałby bowiem - aby nie popaść w
    sprzeczność z przepisami prawa podatkowego - ustalić dodatkowo, czy
    działalność ta jest wykonywana osobiście czy też przy pomocy pracowników, a
    ponadto, czy podmiot wystawia jedną czy też większą ilość faktur
    miesięcznie. Trudno w realiach dzisiejszej gospodarki wyobrazić sobie sam
    proces takiego badania. Jeśli bowiem kontrahent nie złożyłby dobrowolnie
    oświadczenia w tym zakresie, przedsiębiorca musiałby samodzielnie dokonać
    takich ustaleń, a jest mało prawdopodobne, iż jakikolwiek podmiot skłonny
    był udostępniać kontrahentowi informacje księgowe, czy nawet informacje o
    jego stanie zatrudnienia.

    W świetle powyższego argumentacja prezentowana przez organy podatkowe
    godzi w zasadę pewności obrotu prawnego i gospodarczego.

    Jednocześnie obserwowana praktyka organów podatkowych stwarza
    wątpliwości co do przestrzegania przez nie wymaganej przez obowiązujący
    system prawny zasady pogłębiania zaufania obywateli do organów państwa.

    Poseł Adam Markiewicz

    Warszawa, dnia 27 lutego 2002 r.
    =====================================


    =====================================
    Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia
    ministra -

    na interpelację nr 780

    w sprawie kwalifikowania i rozliczania przez organy podatkowe usług
    świadczonych na rzecz spółek kapitałowych przez podmioty prowadzące
    działalność gospodarczą w oparciu o kontrakty menedżerskie

    Szanowny Panie Marszałku! W związku z otrzymaną przy piśmie pana
    marszałka, nr SPS-0202-780/02, z dnia 1 marca 2002 r. interpelacją pana
    posła Adama Markiewicza uprzejmie informuję:

    Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku
    od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (DzU nr 11, poz. 50, ze zm.)
    zwalnia się od podatku od towarów i usług m.in. przychody, o których mowa w
    art. 13 pkt 2-8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób
    fizycznych (DzU z 2000 r. nr 14, poz. 176, ze zm.).

    Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych
    wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania przychodów z
    poszczególnych źródeł, wyodrębniając m.in.:

    - określone w art. 10 ust. 1 pkt 2 przychody z działalności wykonywanej
    osobiście,

    - określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 przychody z pozarolniczej
    działalności gospodarczej.

    Poczynając od dnia 1 stycznia 2001 r. zgodnie z art. 13 pkt 9 ww. ustawy
    o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności
    wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 tej ustawy,
    uważa się przychody z tytułu osobiście wykonywanej działalności na
    podstawie kontraktu menedżerskiego lub umów o podobnym charakterze.

    W konsekwencji, w obecnym stanie prawnym, omawiane przychody nie mogą
    być kwalifikowane do przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 8 lit. a
    ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    Wyodrębnienie w art. 13 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób
    fizycznych przychodów z tytułu osobiście wykonywanej działalności na
    podstawie kontraktu menedżerskiego lub umów o podobnym charakterze nie
    oznacza, iż w określonych stanach faktycznych przychody uzyskiwane na
    podstawie kontraktu menedżerskiego nie mogą być kwalifikowane do przychodów
    z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1
    pkt 3 tej ustawy. W sytuacji bowiem kiedy podatnik dokonał wpisu do
    ewidencji działalności gospodarczej w oparciu o przepisy ustawy z dnia 19
    listopada 1999 r. Prawo działalności gospodarczej (DzU nr 101, poz. 1178,
    ze zm.), podając jako przedmiot działalności świadczenie usług
    menedżerskich i w konsekwencji założył właściwe księgi, przychody osiągane
    z tego tytułu będą stanowiły przychody z pozarolniczej działalności
    gospodarczej, tj. ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy.

    Zgodnie z § 69 pkt 15 rozporządzenia ministra finansów z dnia 22 grudnia
    1999 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od
    towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (DzU nr 109, poz. 1245, ze zm.)
    zwolnione zostały od podatku od towarów i usług czynności, o których mowa w
    art. 13 pkt 9 ww. ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od
    osób fizycznych. W obecnym stanie prawnym zwolnienie to wynika z § 67 pkt
    15 rozporządzenia ministra finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie
    wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o
    podatku akcyzowym (DzU z 2002 r. nr 27, poz. 268).

    Mając na uwadze powyższe, uprzejmie informuję pana posła, iż usługi, o
    których mowa w art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
    podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług. W tej sytuacji podatnik
    świadczący wyłącznie usługi zwolnione od podatku od towarów i usług nie
    jest uprawniony do wystawiania faktur VAT, co wynika z brzmienia § 36 ww.
    rozporządzenia ministra finansów z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie
    wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o
    podatku akcyzowym (§ 34 zgodnie z cyt. rozporządzeniem ministra finansów z
    dnia 22 marca 2002 r.). Konsekwencją zwolnienia od podatku jest brak
    możliwości odliczenia podatku naliczonego (art. 25 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy
    z dnia 8 stycznia 1993 r.).

    W przypadku natomiast usług menedżerskich innych niż wymienione w art.
    13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegają one
    ogólnym zasadom rozliczeń w podatku od towarów i usług.

    Przedstawiając powyższe wyjaśnienia, informuję jednocześnie pana posła,
    że nie docierają do mnie sygnały o odmiennym stosowaniu przez organy
    podatkowe przepisów Prawa podatkowego w powyższym zakresie. Takich
    przypadków nie wskazał też pan poseł w swojej interpelacji. W związku z
    powyższym uważam, iż nie występuje konieczność uściślania przepisów
    podatkowych w przedmiotowym zakresie.

    Z wyrazami szacunku

    Podsekretarz stanu

    Irena Ożóg

    Warszawa, dnia 5 kwietnia 2002 r.
    =========================================


  • 2. Data: 2002-12-09 21:33:28
    Temat: Re: DG a DO - ostatnie starcie ;))
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    Dzieki, bardzo ciekawe i jakby optymistyczne.
    Z odpowiedzi ministerstwa mozba wysnuć, że jesli
    swiadczone przeze mnie uslugi są "vatowe",
    to moge spac spokojnie.

    Niemniej jednak zaniepokoiło mnie to:

    > uważam, iż nie występuje konieczność uściślania przepisów
    > podatkowych w przedmiotowym zakresie.

    No, ale jednak uscislili !!!
    Wiec....... hmmm........???? >:-\

    Dzieki,

    Latet



  • 3. Data: 2002-12-09 23:16:24
    Temat: Re: DG a DO - ostatnie starcie ;))
    Od: Andrzej Popowski <p...@f...onet.pl>

    Mon, 9 Dec 2002 21:07:36 +0100, "Sark" <w...@p...onet.pl>
    piszesz:
    > Z wyrazami szacunku
    >
    > Podsekretarz stanu
    >
    > Irena Ożóg
    >
    > Warszawa, dnia 5 kwietnia 2002 r.

    Ale przecież to wszystko dotyczy stanu prawnego sprzed ostatnich
    zmian. Jak rozumiem, od 1 stycznia cały zakres art 13 będzie
    traktowany tak jak w tej interpretacji punkt 9.



    Pozdrowienia,

    Andrzej Popowski


  • 4. Data: 2002-12-10 01:07:21
    Temat: Re: DG a DO - ostatnie starcie ;))
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Andrzej Popowski" <p...@f...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:kn7avukt5q5k7pg1711o0janlvc74fh9p8@4ax.com...
    > > Warszawa, dnia 5 kwietnia 2002 r.
    >
    > Ale przecież to wszystko dotyczy stanu prawnego sprzed ostatnich
    > zmian. Jak rozumiem, od 1 stycznia cały zakres art 13 będzie
    > traktowany tak jak w tej interpretacji punkt 9.

    Ja po przeczytaniu tego wszystiego a szczególnie tych ostatnich
    interpelacji dochodze do wniosku ze intencja wprowadzanych po 1.01.2003 r
    doprecyzowań była owa interpelacja polseska i niejasna sytuacja kontraktów
    menadzerskich i tak to wynika z ministerialnych wyjaśnień do ostanich
    zmian:
    --------------------------------
    Zmiany w zakresie charakterystyki źródeł przychodów:
    Istotną zmianą jest zmiana polegająca na zdefiniowaniu przychodów z
    działalności gospodarczej, z której to jednoznacznie wynika, iż do
    przychodów z działalności gospodarczej nie zalicza się przychodów, które
    wypełniają dyspozycję art. 13 ustawy, tj. dyspozycję przepisu regulującego
    przychody z działalności wykonywanej osobiście (np. umowy zlecenia, umowy o
    dzieło, przychody z tytułu kontraktów menedżerskich i umów o podobnym
    charakterze).
    Celem tej zmiany jest wyeliminowanie praktycznych wątpliwości przy
    stosowaniu przepisów art. 13 i 14 ustawy, co zlikwiduje z kolei problemy
    dotyczące kwalifikacji danych przychodów do źródła, jakim jest działalność
    wykonywana osobiście.
    --------------------------------------
    a że przy okazji zabrakło wyobraźni i zwykłej wiedzy w temacie co w
    przypadku tych pomysłodawców nie jest czymś wyjątkowym co ostatnio
    udowodnił Trybunał nie zostawiając suchej nitki na poprzednim pomysle tej
    ekipy.
    Ja jestem bardzo ciekaw na jakiej podstawie prawnej minister zmusi firmę
    jednoosobową mp. świadczącą serwis kas fiskalnych (mnóstwo sklepów,
    sklepików, kiosków RUCHU a nie długo i taksóważe) do świadczenia tych
    samych usług dla ludnosci :))))) albo na jakiej podstawie prawnej moze
    zmusić tegoż samego do zatrudnienia dodatkowych osób ? Przeciez to byłoby
    ograniczanie wolności gospodarczej co dobrze wykaząl poseł w tej swoje
    interpelacji.

    --
    Pozdrawiam
    Sark


  • 5. Data: 2002-12-10 17:51:27
    Temat: Re: DG a DO - ostatnie starcie ;))
    Od: Andrzej Popowski <p...@f...onet.pl>

    Tue, 10 Dec 2002 02:07:21 +0100, "Sark" <w...@p...onet.pl>
    piszesz:

    >a że przy okazji zabrakło wyobraźni i zwykłej wiedzy w temacie co w
    >przypadku tych pomysłodawców nie jest czymś wyjątkowym co ostatnio
    >udowodnił Trybunał nie zostawiając suchej nitki na poprzednim pomysle tej
    >ekipy.

    Mnie to nie pociesza, jeżeli ja za te głupoty mam płacić. Właściwie
    czego ustawodawca oczekuje od jednoosobowych DG? Sprzedać środki
    trwałe, zlikwidować DG, zapłacić odszkodowania za niezrealizowane
    umowy i szukać nowej pracy?



    Pozdrowienia,

    Andrzej Popowski


  • 6. Data: 2002-12-11 07:36:56
    Temat: Re: DG a DO - ostatnie starcie ;))
    Od: Sławomir Dąbrowski <s...@s...pl>

    > Mnie to nie pociesza, jeżeli ja za te głupoty mam płacić. Właściwie
    > czego ustawodawca oczekuje od jednoosobowych DG? Sprzedać środki
    > trwałe, zlikwidować DG, zapłacić odszkodowania za niezrealizowane
    > umowy i szukać nowej pracy?

    Oczekuje zryczałtowanych, z reguły o wiele niższych, kosztów oraz opłacania
    zus od faktycznych a nie zadeklarowanych, z reguły znacznie niższych,
    dochodów.
    To nie głupota, to świadome działanie.


  • 7. Data: 2002-12-11 10:04:18
    Temat: Re: DG a DO - ostatnie starcie ;))
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Sławomir Dąbrowski" <s...@s...pl> napisał w wiadomości
    news:at6qa3$91h$1@news.tpi.pl...
    >> Właściwie
    > > czego ustawodawca oczekuje od jednoosobowych DG?
    >
    > Oczekuje zryczałtowanych, z reguły o wiele niższych, kosztów

    Przecież mając KPiR wykazujesz stan faktyczny ?
    Ja pisząc o samozatrudniających sie ma na myśli firmy które potrafiły
    zainwestować w siebie, zakupiły często sprzęt (który pozwala im zastąpić
    min. 2-3 pracowników i w efekcie świadczyć usługi samemu z ewentualnym
    zatrudniamiem do prac specjalistycznych na UoD), nie są związani z jedna
    firmą ale wypracowały sobie kontakty i zdobywaja zlecenia od wielu firm,
    m.in. dzieki temu prowadzą DG, że maja status firmy, że wreszcie mogą się
    reklamować jako firma. Wątpię czy będzie ktoś chciał z nimi rozmawiać
    jezeli będzie trzeba za nich bawic sie w podatki, składanie pitów,
    biurokrację.

    > oraz opłacania
    > zus od faktycznych a nie zadeklarowanych, z reguły znacznie niższych,
    > dochodów.

    Widzę że kolejny zwolennik teorii głoszonych przez dziennikarkę GW "Jak
    prywatna działalność to od razu zarabiają kokosy". Z mojego rozeznania
    wynika że płacone składki byłyby jednak niższe od przyjętego minimum.

    > To nie głupota, to świadome działanie.

    Może i świadome ale w efekcie ostatecznym i tak wyjdzie głupota

    --
    Pozdrawiam
    Sark


  • 8. Data: 2002-12-11 20:39:37
    Temat: Re: DG a DO - ostatnie starcie ;))
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Andrzej Popowski" <p...@f...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:aaacvuodh9hh72d4h5a02rbbgappatvqj1@4ax.com...
    > Mnie to nie pociesza, jeżeli ja za te głupoty mam płacić. Właściwie
    > czego ustawodawca oczekuje od jednoosobowych DG? Sprzedać środki
    > trwałe, zlikwidować DG, zapłacić odszkodowania za niezrealizowane
    > umowy i szukać nowej pracy?

    No a poza tym to protestować, słać pytania do MF i gazet i do posłów
    (myślisz że jaki jest rodowód cytowanej przezemnie interpelacji poselskiej
    ?) ja, mimo wszystko, mam głębkoie przekonanie że stwórcy nie do końca
    wiedzieli co czynią.

    --
    Pozdrawiam
    Sark


  • 9. Data: 2002-12-11 21:16:33
    Temat: Re: DG a DO - ostatnie starcie ;))
    Od: Andrzej Popowski <p...@f...onet.pl>

    Wed, 11 Dec 2002 08:36:56 +0100, Sławomir Dąbrowski <s...@s...pl>
    piszesz:

    >> Mnie to nie pociesza, jeżeli ja za te głupoty mam płacić. Właściwie
    >> czego ustawodawca oczekuje od jednoosobowych DG? Sprzedać środki
    >> trwałe, zlikwidować DG, zapłacić odszkodowania za niezrealizowane
    >> umowy i szukać nowej pracy?
    >
    >Oczekuje zryczałtowanych, z reguły o wiele niższych, kosztów oraz opłacania
    >zus od faktycznych a nie zadeklarowanych, z reguły znacznie niższych,
    >dochodów.
    >To nie głupota, to świadome działanie.

    Zgoda, teoretycznie mniejsze koszty i ZUS. Chyba też opóźnienie w
    zapłacie VAT.

    Tylko nie bardzo widzę, jak sobie wyobrażają przejście z jednej formy
    działalności na drugą. Podobno dotyczy to 1,5mln osób.

    W praktyce wg mnie głupota.



    Pozdrowienia,

    Andrzej Popowski


  • 10. Data: 2002-12-11 21:25:57
    Temat: Re: DG a DO - ostatnie starcie ;))
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > ?) ja, mimo wszystko, mam głębkoie przekonanie że stwórcy nie do końca
    > wiedzieli co czynią.

    Obawiam się, że u nas to raczej reguła a nie wyjątek.
    Chociaż... niektóre rozwiązania są tak porażające, że czasem się zastanawiam
    czy aby nie noszą znamion celowego działania.

    pzd.Pix

strony : [ 1 ] . 2


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1