  • 1. Data: 2003-11-01 21:31:51
    Temat: DG a podatki i koszty...
    Od: "ebrom" <e...@p...onet.pl>

    pogooglowalem archiwum, ale nadal mam kilka watpliwosci i dylematow...

    do czerwca bylem zatrudniony w dwoch firmach na umowe o prace na czastkach
    etatow, co dalo mi w sumie te wymagane min 800 zl, zeby przy innych umowach
    (zlecenie i dzielo) z innymi firmami nie odprowadzac skladek do zus...

    aktualnie nadal mam czastki etatow, ale niestety nie daja mi juz one tej
    wymaganej minimalnej placy 800 zl, w zwiazku z powyzszym zostalem zmuszony
    do zalozenia dzialalnosci gospodarczej, by moc wykonywac zlecenia z innych
    firm (dodam tylko, ze to jest moim glownym zrodlem utrzymania ;-)
    no i tutaj wlasnie rodza sie moje dylematy... wczesniej pracowalem w tych
    firmach na standardowa umowe zlecenie oraz umowe o dzielo, gdzie wystawialem
    rachunki podchodace pod prawo autorskie (50% kosztow uzysku), czyli np.
    wystawialem miesiecznie rachunek na 3000 zl, z czego odprowadzane bylo tylko
    jakies 285 zl podatku, teraz gdy mam DG i wystawie ten sam rachunek na 3000
    zl, to z tytulu DG (KPiR) musze odprowadzic dwukrotnie wiekszy podatek,
    czyli pomijajac juz to ze musze placic pelne skladki zus jest to kolejna
    moja "strata" w stosunku do poprzedniej mojej sytuacji...

    i tutaj mam pytania
    - co robic zeby jakos zniwelowac te wszystkie skladki i podatki (aktualnie
    mam dwie umowy o prace - prywatnie oraz dwie dlugoterminowe umowy zlecenia
    jako DG z innymi firmami, prowadze dzialalnosc edukacyjna - glownie kursy i
    zajecia komputerowe, wiec nie jestem VAT'owcem)? co mozna wciagac w
    koszty? - czy musze koniecznie cos kupowac?, czy np. sprzet komputerowy
    ktory posiadam prywatnie i go wykorzystuje przeciez do pracy jakos sie
    "amortyzuje"?
    - jak to bedzie przy rozliczeniu rocznym - wszak dzialalnosc mam od czerwca,
    wczesniej i teraz mam prywatnie umowy o prace, wczesniej mialem prywatnie UD
    i UZ, teraz nadal mam umowy o prace i juz DG...

    jak ktos znajdzie kilka chwil na jakies wskazowki, to bede bardzo wdzieczny,
    bo ionaczej pozostanie mi wizyta w jakiejs poradni (oczywiscie w tej sprawie
    ;-)

    pozdro
    --
    Canonier Romek [Opole]

  • 2. Data: 2003-11-02 21:02:42
    Temat: Re: DG a podatki i koszty...
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 1 Nov 2003, ebrom wrote:

> [...]
    >+ (zlecenie i dzielo) z innymi firmami nie odprowadzac skladek do zus...

    Gwarantujesz że to było prawidłowo ?
    W ustawie napisano: "...których podstawa wymiaru składek ....
    z tytułu stosunku pracy ... jest niższa ... podlegają również..."
    Da się to odczytać tak: "jeśli *dane zatrudnienie*[1] da za
    niską pensję to *nie zwalnia* od innych ZUSów".
    IMHO - jak masz 3 umowy po 300 zł to żadna z nich nie zwalnia.
    Przyznam że użycie "tytułu stosunku pracy" w przepisie daje
    skutek niejednoznaczny - bo moja wątpliwość dotyczy "stosunku"
    (a przykładowe "stosunki" są trzy). Niewątpliwie jeśli chodzi
    o "tytuł" (patrz niedawny wątek o ub. zdrowotnym - tam jest
    właśnie różnica :) między "tytułem" a "stosunkiem") to
    "tytuł" tych 3 umów jest jeden (stosunek pracy).
    Niemniej.... ja mam wątpliwość.

    [...]
> [...]
    >+ i tutaj mam pytania
    >+ - co robic zeby jakos zniwelowac te wszystkie skladki i podatki (aktualnie

    Liczyć amortyzację ŚT.
    Jak byłeś "na dziele" to nie bardzo mogłeś "wpuścić w koszt" np.
    zakup komputera. Prowadząc DG możesz takie koszty "utopić" :)
    UWAGA: jeśli komp nabyłeś "jako pracownik" i odliczyłeś sobie ulgę
    z tego tytułu - to ostrożnie !! :]

    [...]
    >+ koszty? - czy musze koniecznie cos kupowac?, czy np. sprzet komputerowy
    >+ ktory posiadam prywatnie i go wykorzystuje przeciez do pracy jakos sie
    >+ "amortyzuje"?

    Możesz "przyjąć na DG" i amortyzować z zastrzeżeniem jak wyżej :)
    Jak go sprzedasz - to to będzie jednak twój przychod (do opodatko-
    wania).

    >+ - jak to bedzie przy rozliczeniu rocznym - wszak dzialalnosc mam od czerwca,
    >+ wczesniej i teraz mam prywatnie umowy o prace, wczesniej mialem prywatnie UD
    >+ i UZ, teraz nadal mam umowy o prace i juz DG...

    ...na formularzu PIT-36 jest całkiem sporo pól to których możesz
    nawtykać różnych kategorii przychodów, śmiało zarabiaj ;), Skarb
    się wzbogaci :) !

    >+ jak ktos znajdzie kilka chwil na jakies wskazowki, to bede bardzo wdzieczny,
    >+ bo ionaczej pozostanie mi wizyta w jakiejs poradni (oczywiscie w tej sprawie
    >+ ;-)

    Zabrzmiało dwuznacznie ;)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)