  • 1. Data: 2010-10-15 10:00:52
    Temat: DG a prywatny samochód
    Od: Rafał <r...@b...pl>

    Witam
    Czy prowadząc jednoosobową DG mogę na środek trwały wciągnąć mój
    prywatny samochód osobowy , będący przedmiotem spłaty mojej umowy
    kredytowej zaciągniętej przeze mnie jeszcze gdy DG nie prowadziłem.
    Dodam że w dowodzie rejestracyjnym jestem wpisany jako właściciel a w
    adnotacjach urzędowych jest wpisany bank jako współwłaściciel. Pytam
    dlatego że teraz nie mogę uwzględnić wysokich rat kredytowych w kosztach
    firmy , a wciągając go na środek trwały mógłbym go chociaż amortyzować.

    pozdrawiam
    Rafał

  • 2. Data: 2010-10-19 16:33:14
    Temat: Re: DG a prywatny samochód
    Od: "Tomy M." <t...@a...com>

    W dniu 2010-10-15 12:00, Rafał pisze:

> [...]
    > dlatego że teraz nie mogę uwzględnić wysokich rat kredytowych w kosztach
    > firmy , a wciągając go na środek trwały mógłbym go chociaż amortyzować.

    Tak, wprowadzasz go "na przekazanie" ... piszesz oświadczenie
    i dołączasz do dokumentacji firmy. Wartość rynkową auta wyceniasz
    sam na stan obecny (dobrze czymś to udokumentować, odradzam zawyżanie).
    Chyba że zostało zakupione w krótkim czasie przed założeniem DG,
    wtedy możesz dołączyć umowę z kwotą wartości i założyć że jego
    wartość nie spadła.
    Raty za samochód to Twoja prywatna sprawa, amortyzujesz kwotę
    wartości samochodu od czasu jego wprowadzenia do firmy.

    ... ale może niech księgowi z grupy się jeszcze wypowiedzą.

    Tomy M.

  • 3. Data: 2010-10-19 17:03:56
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-10-19 18:33, Tomy M. wrote:
> [...]
    > Chyba że zostało zakupione w krótkim czasie przed założeniem DG,
    > wtedy możesz dołączyć umowę z kwotą wartości i założyć że jego

    Może jednak przeczytaj odpowiedni fragment PDOF zanim zaczniesz wymyślać
    jakieś cuda na patyku i publikować na grupie ...

    Piotrek

  • 4. Data: 2010-10-19 18:16:17
    Od: Rafał <r...@b...pl>

    > Może jednak przeczytaj odpowiedni fragment PDOF zanim zaczniesz wymyślać
    > jakieś cuda na patyku i publikować na grupie ...

    może mnie skorygujecie
    1.Z racji tego że samochód osobowy był nabyty przeze mnie ( nowy z
    salonu w styczniu 2008) to nie mogę uznać go za 'używany' i obowiązuję
    mnie standardowy czas amortyzacji tj. 5 lat
    2. Wartość samochodu tj wartość środka trwałego będzie wartością faktury
    brutto ze stycznia 2008 roku. Do tej wartości dodaję odsetki rat
    zapłacone od dnia nabycia do dnia przekazania samochodu do firmy . Nie
    wiem czy mogę doliczyć koszty ubezpieczenia z ostatnich dwóch lat .
    3. Wartość z faktury nie dzielę zgodnie z warunkami współwłasności z
    umowy z bankiem ( ja 51% a bank 49%)ale przyjmuję jako 100% , dlatego że
    współwłasność banku ma tylko charakter zabezpieczenia kredytu

    czy mam rację ?

    Rafał

  • 5. Data: 2010-10-19 18:55:08
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Rafał wrote:

    > może mnie skorygujecie
    > 1.Z racji tego że samochód osobowy był nabyty przeze mnie ( nowy z
    > salonu w styczniu 2008) to nie mogę uznać go za 'używany' i obowiązuję
    > mnie standardowy czas amortyzacji tj. 5 lat

    Tak.

    > 2. Wartość samochodu tj wartość środka trwałego będzie wartością
    > faktury brutto ze stycznia 2008 roku. Do tej wartości dodaję odsetki
    > rat zapłacone od dnia nabycia do dnia przekazania samochodu do firmy

    Ale dlaczego sądzisz, że możesz sobie powiększyc wartość samochodu
    o te "stare" odsetki. Gdyby kredyt był uruchomiony w celach działalności, to
    tak.
    Od biedy możesz próbować dodawać te bieżące odseki, ale to też nie byłbym
    pewny.
    Zaraz ktoś obali taki zamysł.
    Ja bym raczej przeczytał przepisy zanim robiłbym takie odpisy

    > . Nie wiem czy mogę doliczyć koszty ubezpieczenia z ostatnich dwóch
    > lat .

    A dlaczego z dwóch lat?
    To bedzie zwykły koszt, ale tylko polisy po wprowadzeniu do ewidencji.
    Wcześniejsze to przepadły.

    > 3. Wartość z faktury nie dzielę zgodnie z warunkami współwłasności z
    > umowy z bankiem ( ja 51% a bank 49%) ale przyjmuję jako 100% , dlatego
    > że współwłasność banku ma tylko charakter zabezpieczenia kredytu

    Ale chyba nie ma wspołwłasności (przecież bank nie spłaca połowy rat,
    prawda? :-) )
    tylko cesja z polisy, albo inne zabezpieczenie.
    Poza tym na umowie zakupu jesteś Ty i Ty możesz amortyzować całość.

  • 6. Data: 2010-10-19 19:08:51
    Od: Rafał <r...@b...pl>

> [...]
    > byłbym pewny.
    > Zaraz ktoś obali taki zamysł.
    > Ja bym raczej przeczytał przepisy zanim robiłbym takie odpisy

    Sugeruję się art. 22g ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób
    fizycznych. Zgodnie z nim ,,za cenę nabycia uważa się kwotę należną
    zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia
    przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do
    używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku,
    ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów
    oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych,
    odsetek...

    Czyli przed przekazaniem mojego samochodu firmie w rzeczywistości
    wartość samochodu została powiększona o wspomniane odsetki

    pozdr
    Rafał

  • 7. Data: 2010-10-19 20:20:03
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Rafał wrote:

> [...]
    >
    > Czyli przed przekazaniem mojego samochodu firmie w rzeczywistości
    > wartość samochodu została powiększona o wspomniane odsetki

    Dlaczego zatem nie chcesz władować do kosztów paliwa
    za te dwa lata? Też poniosłeś te koszty na utrzymanie samochodu w tym
    czasie.
    Ostatnio nie zgłębiałem tej ustawy, ale na pewno jest jakiś paragraf na
    wyłaczenie takich pomysłów. Pomijam już samą klasyfikację kredytu
    (pewnie nie jest związany z działalnością, tylko zwykły konsumpcyjny)

  • 8. Data: 2010-10-20 07:54:16
    Od: Rafał <r...@b...pl>

    W dniu 2010-10-19 22:20, cef pisze:

> [...]
    > wyłaczenie takich pomysłów. Pomijam już samą klasyfikację kredytu
    > (pewnie nie jest związany z działalnością, tylko zwykły konsumpcyjny)

    http://tnij.org/io9o

    jak dla mnie logiczne , wprowadzam do firmy ( moja jednoosobowa
    działalność gospodarcza )samochód który kosztował mnie tyle co wartość
    na fakturze powiększona o zapłacone odsetki do dnia wprowadzenia do
    ewidencji . Resztę odsetek traktuje co miesiąc jako koszty firmy

    pozdrawiam Rafał

  • 9. Data: 2010-10-20 10:02:01
    Od: Wwieslaw <j...@g...com>

    On 19 Paź, 22:20, "cef" <c...@i...pl> wrote:
    > Dlaczego zatem nie chcesz władować do kosztów paliwa
    > za te dwa lata? Też poniosłeś te koszty na utrzymanie samochodu w tym
    > czasie.
    A jak sie paliwo ma do "koszty związane z *zakupem*" ?

    > Ostatnio nie zgłębiałem tej ustawy, ale na pewno jest jakiś paragraf na
    > wyłaczenie takich pomysłów.
    patrz wyzej.

    Pomijam już samą klasyfikację kredytu
    > (pewnie nie jest związany z działalnością, tylko zwykły konsumpcyjny)- Ukryj
    cytowany tekst -
    Ale DG nie jest tworem odrebnym od osoby fizycznej, a to czy bank
    nazwal kredyt kredytem dla rencisty czy przedsiebiorcy to sprawa
    wtorna.

    Wieslaw

  • 10. Data: 2010-10-20 11:03:11
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Wwieslaw wrote:

    > A jak sie paliwo ma do "koszty związane z *zakupem*" ?

    No owszem, nieszczęśliwe porównanie, ale chodziło mi o ideę.
    (szczególnie w przypadku ujęcia ubezpieczenia sprzed roku)

    > Pomijam już samą klasyfikację kredytu
    > Ale DG nie jest tworem odrebnym od osoby fizycznej, a to czy bank
    > nazwal kredyt kredytem dla rencisty czy przedsiebiorcy to sprawa
    > wtorna.

    Może i wtórna, ale warto zastanowić się nad podstawowym kryterium
    uznania czegoś za koszt uzyskania czyli poniesienie wydatku w celu
    związanym z działalnoscią. Idąc moim tokiem rozumowania,
    odsetki sprzed wprowadzenia do EŚT nie byłyby możliwe do ujęcia,
    ale z kolei gdyby do końca patrzeć z mojej perspektywy,
    to i samego samochodu nie dałoby się...
    Mnie coś tu nie pasuje z tymi odsetkami
    do momentu wprowadzenia do EST, ale ja pesymista jestem :-)