  • 1. Data: 2005-11-25 13:57:45
    Temat: DG w Polsce i praca za granica
    Od: Jan Szybki <"Jan Szybki">

    Witam,

    mam zarejestrowana DG w Polsce i pracuje legalnie za granica (UE). Czy
    moge miec z tego tytulu jakies nieprzyjemnosci/klopoty/dodatkowe sprawy
    w US? Czy moge spokojnie pracowac dalej i oplacac skladki w Polsce jak
    dotychczas? Czy w mojej sytuacji bedzie sie w przyszlosci nalezal zwrot
    podatku z zagranicy? Czy DG prowadzona w Polsce nie bedzie przeszkoda
    przy ew. nabywaniu praw do emerytury za granica?

    Pozdrawiam
    JS

  • 2. Data: 2005-11-26 12:04:26
    Temat: Re: DG w Polsce i praca za granica
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 25 Nov 2005, it was written:

    > Witam,
    >
    > mam zarejestrowana DG w Polsce i pracuje legalnie za granica (UE). Czy moge
    > miec z tego tytulu jakies nieprzyjemnosci/klopoty/dodatkowe sprawy w US?

    ...no jak w Polsce rozliczasz się z wszystkich dochodów (w tych z tych
    z USA wg zasad z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zastrzegam
    że jej nie znam :)) to dlaczego miałyby być "problemy" ?
    W częsci umów są różne wyłączenia, jak w "amerykańskiej" nie wiem.
    Niemniej jest prawdopodobne że trzeba będzie w .pl dopłacić !

    > Czy
    > moge spokojnie pracowac dalej i oplacac skladki w Polsce jak dotychczas? Czy
    > w mojej sytuacji bedzie sie w przyszlosci nalezal zwrot podatku z zagranicy?

    Jeśli w USA występuje zwrot podatku - to czemu by nie.
    To są osobne rzeczy, może być tak że w USA wyjdzie zwrot a w .pl
    dopłata. Bądź na odwrót...

    Ja wiem że chciałbyś "dokładnie" - obawiam się ze to u doradcy,
    takiego "konkretnie specjalizującego się w podatkach z USA" !

    > Czy DG prowadzona w Polsce nie bedzie przeszkoda przy ew. nabywaniu praw do
    > emerytury za granica?

    A skąd my mamy wiedzieć jakie są przepisy za daną granicą...
    TAM sprawdź !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-11-29 08:37:31
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Dnia 26-11-2005 13:04, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:
> [...]
    > W częsci umów są różne wyłączenia, jak w "amerykańskiej" nie wiem.
    > Niemniej jest prawdopodobne że trzeba będzie w .pl dopłacić !

    Przez ciekawość, skąd to USA wyszlo?;-))
    umowa ze Stanami mówi, że podatek tam zapłacony zaliczany jest u nas,
    więc zazwyczaj, przy pracy dłuższej jak miesiąc są dopłaty

    ale i tak nie wiem, dlaczego opowiadasz o Stanach;-))

  • 4. Data: 2005-11-29 09:49:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 29 Nov 2005, gonia wrote:

    > ale i tak nie wiem, dlaczego opowiadasz o Stanach;-))

    ...bo na końcu poprzedniego zdania było "US" :)
    Źle skojarzyłem, racja.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2005-11-30 12:59:51
    Od: "Adrianna" <s...@a...com.pl>

    Witam
    Polecam lekture na temat tzw. "pracowników przygranicznych", z definicji
    jest to osoba ktora mieszka ( może też tu pracować czy prowadzić działalność
    gosp. )w kraju ojczystym a pracę wykonuje w innym państwie UE. Osoba taka
    powinna mieć meldunek w kraju ojczystym, nie może mieć pozwolenia na pobyt w
    kraju w którym pracuje ( pozwolenie na pobyt nie dotyczy właśnie min.
    pracowników przygranicznych! ) oraz conajmniej raz w tygodniu powinna wracać
    taka osoba to kraju ojczystego.
    Trochę zagmatwałam.
    W każdym razie za taką osobę ( pracownika przygranicznego) składki na
    ubezpieczenia społeczne i podatek powinny być odprowadzane zgodnie z
    przepisami i do instytujcji kraju w którym pracownik jest zameldowany!
    Nie znam dokładnie charakteru pracy i czasu jej trwania, bo zupełnie inne
    przepisy są dla osób pracujących sezonowo, albo na czas krótszy niż 3
    miesiące.
    Jeśli chodzi o emeryturę ( zupełnie inne przepisy UE sa w sprawie rent ) są
    dokładne uregulowania w tej kwestii, jest możliwe nabycie prawa do dwóch
    niezależnych świadczeń w dwóch różnych krajach UE, a generalnie to
    obowiązuje zasada sumowania okresów wpływających na przyznanie czy wysokość
    śwadczeń emerytalnych i do tego powinna już być powołana w Polsce ( a
    jeszcze nie jest ) specjalna instytucja.
    Jeszcze raz podkreślam że są to przepisy UE, a Polska jaką jej członek już
    dostosowała przepisy w tym zakresie.
    I jak zawsze prawo sobie a my sobie, no bo jakoś nie umiem sobie wyobrazić
    Niemca czy Francuza jak wysyła wypełnie dokumanty do naszego ZUSu i nasze
    PITy.

    Pozdrawiam
    Adrianna

  • 6. Data: 2005-11-30 18:38:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 30 Nov 2005, Adrianna wrote:

> [...]
    > powinna mieć meldunek w kraju ojczystym, nie może mieć pozwolenia na pobyt w

    Coś mi wytłumacz: jakie "pozwolenie na pobyt w innym
    kraju UE" ? To jak będziesz chciała pojechać do Czech
    potrzebujesz "pozwolenia na pobyt" ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2005-11-30 20:21:55
    Od: Mieczysław <m...@o...pl>

    Dnia Wed, 30 Nov 2005 19:38:57 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Coś mi wytłumacz: jakie "pozwolenie na pobyt w innym
    > kraju UE" ? To jak będziesz chciała pojechać do Czech
    > potrzebujesz "pozwolenia na pobyt" ?

    Jak będziesz zamierzał pozostać tam dłużej jak 3 miesiące to tak

    --
    Mieczysław
    ----

  • 8. Data: 2005-12-01 07:02:00
    Od: "Adrianna" <s...@a...com.pl>

    Użytkownik "Mieczysław" <m...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Jak będziesz zamierzał pozostać tam dłużej jak 3 miesiące to tak
    >
    > Mieczysław
    > ----

    potwierdzam ( chociaż czasami jest to 6 miesięcy-ale nie będę wykładać
    szczegółowych uregulowań )
    Polecam Dyrektywę UE dotyczącą swobody przepływu pracowników.
    Każdy obywatel UE ma prawo do swobodnego poruszania sie w granicach UE, ale
    aby legalnie podjąć pracę ( poza pracownikiem, sezonowym, przygranicznym i
    osobą która pracę będzie wykonywała poniżej 3 m-cy ) musi mieć prawo pobytu!

    Adrianna