    From: "Adrianna" <s...@a...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: DG w Polsce i praca za granica
    Date: Wed, 30 Nov 2005 13:59:51 +0100

    Witam
    Polecam lekture na temat tzw. "pracowników przygranicznych", z definicji
    jest to osoba ktora mieszka ( może też tu pracować czy prowadzić działalność
    gosp. )w kraju ojczystym a pracę wykonuje w innym państwie UE. Osoba taka
    powinna mieć meldunek w kraju ojczystym, nie może mieć pozwolenia na pobyt w
    kraju w którym pracuje ( pozwolenie na pobyt nie dotyczy właśnie min.
    pracowników przygranicznych! ) oraz conajmniej raz w tygodniu powinna wracać
    taka osoba to kraju ojczystego.
    Trochę zagmatwałam.
    W każdym razie za taką osobę ( pracownika przygranicznego) składki na
    ubezpieczenia społeczne i podatek powinny być odprowadzane zgodnie z
    przepisami i do instytujcji kraju w którym pracownik jest zameldowany!
    Nie znam dokładnie charakteru pracy i czasu jej trwania, bo zupełnie inne
    przepisy są dla osób pracujących sezonowo, albo na czas krótszy niż 3
    miesiące.
    Jeśli chodzi o emeryturę ( zupełnie inne przepisy UE sa w sprawie rent ) są
    dokładne uregulowania w tej kwestii, jest możliwe nabycie prawa do dwóch
    niezależnych świadczeń w dwóch różnych krajach UE, a generalnie to
    obowiązuje zasada sumowania okresów wpływających na przyznanie czy wysokość
    śwadczeń emerytalnych i do tego powinna już być powołana w Polsce ( a
    jeszcze nie jest ) specjalna instytucja.
    Jeszcze raz podkreślam że są to przepisy UE, a Polska jaką jej członek już
    dostosowała przepisy w tym zakresie.
    I jak zawsze prawo sobie a my sobie, no bo jakoś nie umiem sobie wyobrazić
    Niemca czy Francuza jak wysyła wypełnie dokumanty do naszego ZUSu i nasze
    PITy.

    Pozdrawiam
    Adrianna