  • 1. Data: 2006-08-09 22:01:16
    Temat: DG w małżeństwi a towary handlowe
    Od: "brzoskwiinia" <a...@N...alpha.net.pl>

    Witam,przeglądałam archiwum i nie znalazłam dokładnej
    odpowiedzi:(Małżeństwo(wspólnota majątkowa)-ona DG (Kpir+Vat)planuje
    likwidację,na stanie magazynowym towar handlowy za ok 40.000.Mąż planuje
    uruchomienie własnej o tym samym profilu ,pytanie-czy żona powinna sprzedać
    mężowi TH przed likwidacją swojej DG-umowa k/s,fra vat(jeśli już będzie miał
    DG)-IHMO bez sensu-chociaż ku mojemu zdziwieniu niektórzy księgowi tak
    twierdzą.Czy po zapłacie podatku po końcowym spisie z natury żony ,mąż może
    wpisać sobie cały TH na podstawie początkowego spisu z natury w KPiR?Bardzo
    prosze o sugestię i wskazanie podstawy prawnej,nie ukrywam,że po
    przeprowadzonym dzis rozmowach dopadły mnie wątpliwości,
    pozdrawiam ania

  • 2. Data: 2006-08-10 06:54:58
    Temat: Re: DG w małżeństwi a towary handlowe
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 9 Aug 2006, brzoskwiinia wrote:

    > Witam,przeglądałam archiwum i nie znalazłam dokładnej
    > odpowiedzi:

    ...a bo to chyba proste nie jest :]

> [...]
    > DG)-IHMO bez sensu-chociaż ku mojemu zdziwieniu niektórzy księgowi tak

    Streszczę moje zdanie:
    - nie ma mowy o sprzedaży, współwłaściciel majątku jak był
    współwłaścicielem tak pozostał; zdarzenie które zachodzi dla
    męża to "ujęcie w majątku związanym z DG", dotyczy towarów
    i materiałów oraz środków trwałych, wg stosownych przepisów.
    - nie ma mowy o przekazaniu na cele nie związane z DG.
    *Podejrzewam* że w ogóle nie ma konieczności rozliczania VAT, a opieram
    wniosek na widzianej gdzieś interpretacji dotyczącej przypadku przejęcia
    majątku DG w wyniku spadku: tu przyczyna inna, ale w rachubę wchodzą
    te same elementy.
    Nie ma powodu do opodatkowania VAT, nie ma takiej czynności
    opodatkowanej jak "przekazanie na inne cele opodatkowane"!
    A jak się mylę, to bardzo proszę krzyczeć i wskazań podstawę prawną.
    W takim przypadku w rachubę wchodziłaby IMO f-ra wewnętrzna, żona
    dolicza mąż odlicza... ale jak piszę: nie znam podstawy żeby tak robić.

    To że istnieją pomysły ze "sprzedażą" wiemy, ale powiem Ci co innego:
    chyba każdy prowadzący DG w którymś momencie dochodzi do tego że chce
    do DG wprowadzić majątek osobisty lub na odwrót - coś "firmowego"
    przekazać na cele osobiste.
    I również zaczyna przemyśliwać "sprzedanie samemu sobie"... wiem coś
    o tym bo sam przechodziłem ten etap ;)

    > Czy po zapłacie podatku po końcowym spisie z natury żony ,mąż może
    > wpisać sobie cały TH na podstawie początkowego spisu z natury w KPiR?

    Na mój rozum tak. Takoż dopilnować ŚT, jeśli były.

    > Bardzo
    > prosze o sugestię i wskazanie podstawy prawnej,

    ...zrobienia spisu?? No w rozporządzeniu (o KPiR) jest :)
    :)

    A co do tego że majątek jest wspólny - zapisy są w KRiO (Kodeks
    Rodzinny i Opiekuńczy).

    > nie ukrywam,że po
    > przeprowadzonym dzis rozmowach dopadły mnie wątpliwości,

    Opinie o "ustnych wyjaśnieniach" też są w archiwum.
    Udzielający wyjaśnień często gdybają tak jak my, tyle że na grupie
    niekiedy obdyskutowano więcej aspektów :) a udzielającego wyjaśnień
    nikt nie skrytykuje, bo słucha go tylko ten kto pytał.
    Znaczy akcentuję pozytywną wartość krytyki publicznej :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)