  • 1. Data: 2004-01-07 10:34:42
    Temat: DG w "uzyczonym" lokalu
    Od: "lekturki" <l...@p...onet.pl>

    Witajcie Szanowni!

    Wszystkiego Dobrego w Nowym Roku! Oby z "radosnej twórczości" parlamentu dla
    nas była "radość", a dla legislatorów - "twórczość", dobrze rozumiana.

    A teraz do reczy:

    Googlalem, googlalem, ale ostateczna pomoc znajde chyba tylko przez wznowienie
    tematu!

    Chcę zarejstrować DG (os. fiz, usługi marketingowe, wykonywane u klienta) z
    siedzibą w wynajmowanym lokalu, bo mogę ten lokal "otrzymać" w bezpłatne
    użytkowanie.
    Wiem, że UM nie wnika w tytuł prawny do lokalu-siedziby, a od 1 stycznia
    2004 podobno nawet nie ma już prawa pytać.
    Ale siedzibę DG trzeba określić dla US, etc... a zatem pojawia się parę
    pytań:

    1. Jaki wobec tego potrzebuję tytuł prawny do lokalu dla US? Czy wystarczy
    "umowa bezpłatnego użyczenia"?
    2. Czy rozliczam w podatkach owo bezpłatne użytkowanie? Czy jest ono moim
    przychodem z racji tego, że dzięki czyjejś życzliwości nie płacę czynszu? W
    archiwach Grupy jest wątek poświęcony temu zagadnieniu, ale nie wyjaśnia on
    sprawy.
    Podobno takie bezpłatne użytkowanie jest przychodem i moim i właściciela
    mieszkania i powinienem zaliczyć do przychodów wysokość czynszu. Ale co z
    właścicielem? Chciałbym być wobec niego w porządku i nie komplikować mu
    życia.
    3. Co rozliczam w urzędach właściwych dla siedziby, a co w tych właściwych
    dla miejsca zameldowania? Są odległe o 50 km

    Dziękuję z góry i pozdrawiam.

    -lekturkis-

  • 2. Data: 2004-01-07 23:05:17
    Temat: Re: DG w "uzyczonym" lokalu
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 7 Jan 2004, lekturki wrote:
    [...]
    >+ Googlalem, googlalem, ale ostateczna pomoc znajde chyba tylko przez wznowienie
    >+ tematu!

    Wątpię. Pewnie nikt nie pisze, bo nie ma nowych koncepcji :(
    [...]
    >+ 1. Jaki wobec tego potrzebuję tytuł prawny do lokalu dla US? Czy wystarczy
    >+ "umowa bezpłatnego użyczenia"?

    Nie twierdź że googlałeś, bo niemożliwym jest przeoczenie
    pytania Maddy "czy istnieją odpłatne umowy użyczenia" ! :)

> [...]
    >+ archiwach Grupy jest wątek poświęcony temu zagadnieniu, ale nie wyjaśnia on

    Przecież wyjaśnia:

> [...]
    >+ właścicielem? Chciałbym być wobec niego w porządku i nie komplikować mu

    ...że zdania są podzielone, aczkolwiek IM*H*O w zapisach na 2003r
    tak było (nowej ustawy jeszcze nie czytałem :>).
    Właściciel... hm... zawsze można spytać US, ale to już PO fakcie :(
    Najprostszy do płacenia byłby ryczałt od najmu, chyba...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 3. Data: 2004-01-08 09:01:23
    Od: "Piwek" <p...@g...pl>

    A nie lepiej zrobic umowe najmu za 1 zl?

  • 4. Data: 2004-01-08 09:35:33
    Od: l...@p...onet.pl

    Dzięki, Gotfrydzie Cierpliwy! :)

    Co do:
    > Nie twierdź że googlałeś, bo niemożliwym jest przeoczenie
    > pytania Maddy "czy istnieją odpłatne umowy użyczenia" ! :)

    Rzeczywiście googlałem, ale niezbyt dokładnie.
    Po Twojej odpowiedzi znalazłem cytowany post Maddy i teraz już wiem to, co
    chciałem.

    A dołączam się jeszcze do poniższego pytania "piwka" o umowie najmu za 1 zł?

    Pozdrawiam

    -lekturkis-

  • 5. Data: 2004-01-08 10:42:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 8 Jan 2004, Piwek wrote:

    >+ A nie lepiej zrobic umowe najmu za 1 zl?

    ++++
    art.11 [...]
    2.Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2,
    określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub
    prawami tego samego rodzaju i gatunku [...]
    [...]
    2b. Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest
    różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad
    określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.
    ----

    Przychód najmującego = "cena rynkowa" - 1 zł + 1zł = "cena rynkowa"
    Przychód najemcy = "cena rynkowa" - 1 zł, za to 1 zł kosztów :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)