  • 1. Data: 2004-01-07 09:06:55
    Temat: Jak ksiegowac koszty?
    Od: "ak" <a...@g...pl>

    Witam.
    Prowadze dzialalnosc na zasadach ogolnych + VAT. Mam świadomość że od zawsze
    (czyli od kilku lat jak prowadze dzialalnosc) dwojako ksiegowalo sie koszty.
    Inaczej zakupy towarow a inaczej na przyklad rachunki za prad czy gaz czy
    telefon. Chodzi mi o wpisywanie do ksiazki kosztow w terminach wystawienia
    FV lub platnosci. Niedawno uslyszalem od znajomego ze cos w 2003 roku sie z
    tym zmienilo, o ile dobrze go zrozumialem to teraz najwazniejszy jest termin
    platnosci na FV a nie moment poniesienia kosztu. Czy to prawda? Czy to
    dotyczy obu rodzajów kosztow? Czy mozecie mi podac gdzie moge w sieci o tym
    poczytac?

    I moze jeden przyklad realny. Mam FV na leasing samochodu, wystawiona w
    12.2003 z terminem platnosci 1.1.2004. Zaplacilem ja w styczniu. Jak
    zaksiegowac? (wiem tez ze czasami inaczej ksiegujemy w ksiazce a inaczej
    VAT, to znaczy VAT chyba wlasnie w terminie platnosci, mam taka opcje w moim
    programie ksiegowym "FAKT", choc wczoraj zainstalowalem nowa wersje i
    jesszcze sie do konca nie przyjrzalem ale takmi sie cos wydaje ze teraz przy
    ksiegowaniu kosztow jest tam teraz mowa przy VAT o przyszlym kwartale?).

    A jak nalezaloby to zaksiegowac jeslibym zaplacil w 12.2003?

    Mysle ze w pierwszym przypadku zaksiegowalbym netto i VAT w 1.2004 a w
    drugim netto w 12.2003 a VAT w 1.2004.
    Czy dobrze bym zrobił?

    pozdrawiam, Adam

    w adresie pułapka na SPAM
    przed "@" ma być "q"

  • 2. Data: 2004-01-07 16:34:34
    Temat: Re: Jak ksiegowac koszty?
    Od: "M" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ak" <a...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > A jak nalezaloby to zaksiegowac jeslibym zaplacil w 12.2003?
    >
    > Mysle ze w pierwszym przypadku zaksiegowalbym netto i VAT w 1.2004 a w

    Po pierwsze dobrze poczytaj ustawe o VAT. Inaczej zalicza sie do Vat faktury
    za media tzn. energia, telefony, woda, ścieki itd zgodnie z załacznikiem
    chyba 3 tutaj liczy sie termin płatności okreslony na fakturze, natomiast
    wszystko inne rozlicza się albo w miesiącu otrzymania faktury, albo w
    następnym :)
    Jak wprowadzasz koszty to jest uzależnione od metody którą wybrałeś jeżeli
    kasowa to w momencie zapłaty, a tak to w momecie poniesienia kosztu.
    Jezeli ktos wybrał kwartalne rozliczanie to rozlicza sie za dany kwartał.
    Leasing musisz zaksiegowac tak jak księgowałes poprzednie faktury :).

  • 3. Data: 2004-01-07 21:20:12
    Od: "plissken" <p...@w...pl>

    Witam,

    > wszystko inne rozlicza się albo w miesiącu otrzymania faktury, albo w
    > następnym :)

    W nastepnym? Na pewno? Bo jesli mowimy caly czas o kosztach to IMHO nie Pan
    racji - tylko w danym miesiacu wzglednie pod data otrzymania.

    > Leasing musisz zaksiegowac tak jak księgowałes poprzednie faktury :).

    Leasing ksieguje sie pod TERMINEM PLATNOSCI (identycznie jak "media"), wiec
    tu tez sie z Panem nie zgodze.

    pozdrawiam,

    Marcin K.

  • 4. Data: 2004-01-07 21:41:30
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik plissken napisał:

    > Witam,

    > W nastepnym? Na pewno? Bo jesli mowimy caly czas o kosztach to IMHO nie Pan
    > racji - tylko w danym miesiacu wzglednie pod data otrzymania.

    Jak na razie okresem rozliczeniowym dla podatku dochodowego jest ROK i
    koszty nalezy ujmowac w ROKu w którym je poniesiono lub w ROKU którego
    dotyczą. Nie ma ograniczeń co do ujmowania kosztów w miesiącach
    późniejszych o ile tylko mieszczą się we właściwym roku.

    Tu sobie poczytaj cobyś w niewiedzy nie umarł :-)
    art. 22 ust 4, 5 i6 UoPDOF

    > Leasing ksieguje sie pod TERMINEM PLATNOSCI (identycznie jak "media"), wiec
    > tu tez sie z Panem nie zgodze.

    W koszty? Czy odliczenie VAT?
    Jeżeli VAT to poprosze podstawe prawną tego twierdzenia.

    Zreszta jeżeli to ma dotyczyc kosztów to tez poprosze podstawe prawną :-)

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 5. Data: 2004-01-07 21:52:32
    Temat: Re: Jak ksiegowac koszty? - podczepiam sie pod watek
    Od: "Vei" <g...@g...pl>

> [...]
    > późniejszych o ile tylko mieszczą się we właściwym roku.
    >
    > Tu sobie poczytaj cobyś w niewiedzy nie umarł :-)

    Witam

    Podczepie sie pod watek, bo bez sensu zakladac nowy.
    Prowadze DG, nie jestem VATowcem (jak na razie), prowadze KPiR. Czy mam
    rozumiec, ze u mnie to wszystko jedno kiedy wprowadzam do KPiR fakture - byleby
    sie w danym roku zalapac? Np. faktury za telefon komorkowy, z data 19 danego
    miesiaca sa zawsze platne do dnia 8 kolejnego miesiaca. I tak je oplacam. Czy
    zatem niewazne jest czy wprowadze je do KPiR z data 19 danego miesiaca czy z
    data 8 nastepnego miesiaca, kiedy to faktycznie zostal poniesiony koszt, bo
    zaplacilam fakture?

    I kolejny, wciaz dla mnie trudny przyklad, faktura za szkolenie. Faktura
    wystawiona jest np. w styczniu, a platnosc przelewem 45 dni, wiec w marcu i
    wtedy zaplace fakture. Kiedy wprowadzic fakture do KPiR? W styczniu z data
    faktury czy w marcu z data platnosci?

    Dzieki z gory za odpowiedz. Moze dla kogos to bezsensowne pytania, ale dla mnie
    nie. Tym bardziej, ze informacja w moim US jest jakby z ksiezyca. I albo ja
    niewyraznie tlumacze o co mi chodzi i jestem glupia, albo te panie z info udaja
    glupie.

  • 6. Data: 2004-01-07 22:04:41
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Vei napisał:

> [...]

    Najpierw Vei zostanie publicznie wybatożona za bestialskie cięcie
    nagłówków. A jak przezyje to jeszcze po łapach dostanie.

> [...]
    > data 8 nastepnego miesiaca, kiedy to faktycznie zostal poniesiony koszt, bo

    Pytanie które stawiasz ma dwie odpowiedzi
    1. bóg jeden wie
    2. niechce mi się pisac wywodu w dwóch wariantach.

    Jeżeli rozliczasz się memoriałowo to koszty ujmujesz w okresie którego
    dotyczą, dla uproszczenia w miesiącu wystawienia faktury zakupu lub
    później byle w tym samy roku. Wyjątki mamy przy kosztach dotyczących lat
    następnych, np. prenumeraty, ubezpieczenia itp (lub poprzednich, a
    jakże, też sie tak może zdazyć)

    Jeżeli kasowo to w koszt masz dopiero kiedy zapłacisz, nie później niż
    do końca roku w którym zapłaciłaś.

    W poszukiwaniu definicji metody memoriałowej i kasowej zapraszamy do
    Googla :-)

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 7. Data: 2004-01-07 22:11:20
    Od: "Piotr" <n...@n...pl>

    > art. 22 ust 4, 5 i6 UoPDOF

    "4. Koszty uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6, są potrącane tylko w tym
    roku podatkowym, w którym zostały poniesione"

    Jak rozumieć słowo "poniesione",

    czy oznacza: "dotyczące okresu" czy "zapłaty" ?

    Zmierzam do dokumentów za media wystawionych w grudniu z terminem w styczniu ;)
    a w szczególności faktur za komórki.

    Pozdrowionka
    Piotr

  • 8. Data: 2004-01-07 22:27:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 7 Jan 2004, M wrote:

    >+ Użytkownik "ak" <a...@g...pl> [...]
    [...]
> [...]
    >+ za media tzn. energia, telefony, woda, ścieki itd zgodnie z załacznikiem
    >+ chyba 3 tutaj liczy sie termin płatności okreslony na fakturze,

    WARNING: o ile dobrze przeczytałem (ale czytałem tylko *projekt*
    ustawy, sama ustawa ciągle czeka :] !) to powyższa zasada miała
    dotyczyć również zaliczania ww. wydatków do *kosztów* !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 9. Data: 2004-01-08 00:57:29
    Od: " nocnyMarek" <n...@g...pl>

> [...]
    >
    > Jeżeli rozliczasz się memoriałowo to koszty ujmujesz w okresie którego
    > dotyczą, dla uproszczenia w miesiącu wystawienia faktury zakupu lub
    No to jak w końcu będzie z tą fakturą za komórkę za grudzień
    z terminem płatności 4-1-2004?

    Jeśli Ci się nie_chce a wiesz, to napisz tylko "3" lub "4" ;-)

  • 10. Data: 2004-01-08 07:36:56
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik nocnyMarek napisał:

    > No to jak w końcu będzie z tą fakturą za komórkę za grudzień
    > z terminem płatności 4-1-2004?

    NIE JESTEM JASNOWIDZEM I NIE WYWRÓŻE JAKĄ METODĘ UJMOWANIA KOSZTÓW SOBIE
    PRZYJĄŁEŚ!

    Przepraszam, uniosłam się.
    Ale myslałam że jak ktos potrafi pisac to potrafi tez czytać...
    Ale widąc czesto jedno nie determinuje drugiego.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl